menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

Tuinbeginner1

Tuinbeginner1

Hallo,

we willen graag onze tuin voorbereiden om in het voorjaar gras te zaaien. Nu staat de tuin nog vol onkruid, vooral met zwarte nachtschade blijkt.

Deze is bijna allemaal verwijderd, maar ik vrees dat er toch wel wat zwarte besjes (zaad) in de grond terecht zijn gekomen.

Wat doen we het best nu? Of hoe kunnen we vermijden dat er volgend jaar terug een invasie is van dit onkruid?

met vriendelijke groeten en alvast heel erg bedankt voor de hulp.

maandag 26 oktober 2015 - 09:35
Patrikc

Patrikc

Geen probleem, want dit onkruid verdraagt de regelmatige passage van een grasmachine toch niet.
maandag 26 oktober 2015 - 09:40
Tuinbeginner1

Tuinbeginner1

Maar nu is het dus eigenlijk volledig onkruidvrij, dus bijna blote grond.

Ik ben gewoon bang dat het volgend jaar terug zal ontkiemen, door de zaadjes die in de grond zijn terechtgekomen...
maandag 26 oktober 2015 - 09:51
jdcoster

Jdcoster

Op een droge zonnige dag even de ganse oppervlakte schoffelen , alles laten opdrogen en dan samen harken.
Onkruid zal er in elk geval toch nog in opschieten.
maandag 26 oktober 2015 - 11:04
Tuinbeginner1

Tuinbeginner1

Wat doe ik dan het beste als het onkruid terug opschiet?

Heb ik dan verkeerd gedaan om alles uit te trekken?
maandag 26 oktober 2015 - 11:19
jdcoster

Jdcoster

Schoffelen dus om het onder controle re houden in afwachting van de grondvoorbereiding die vooraf gaat aan het zaaien van het gras.
maandag 26 oktober 2015 - 11:33
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En als je niet te veel wilt doen dan van dat speciale doek erover waar wel het water doorheen gaat. En dan volgend jaar gras zaaien. Succes!
maandag 26 oktober 2015 - 17:41
HansR

HansR

Beste Joukje,

je bedoeld zeker anti - worteldoek.

m.v.g.
Hans.
maandag 26 oktober 2015 - 20:41
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Maaaar...
Die veelgebruikte en trendy antiworteldoeken worden gemaakt van polypropileen dat dan wordt gemaakt met aardolie ...
Volgens de recyclingindustrie kan dat product opnieuw gebruikt worden maar wie, o wie zal er ten eerste daarvoor betalen om het te laten weg halen.
Praktisch alles daarvan komt uiteindelijk op stortplaatsen en in verbrandingsovens, omdat het volledig bevuild met slijk, kapotgesneden en doorgroeid met plantenwortels ook niet erg gewild is door deze industrie.
Ecologisch bekeken is dit dus echt te mijden, al staan nog niet veel mensen erbij stil.
En een schoffel .. die hang je na het gebruik weg in het schuurtje tot de volgende keer. Ik gebruik nog altijd de schoffels van mijn vader zaliger en één daarvan gebruikt mijn zoon al weer.
Willen of niet maar onze gemakzuchtige wegwerpmaatschappij ZAL MOETEN veranderen of we zullen er wreed toe gedwongen worden vrees ik.
maandag 26 oktober 2015 - 20:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Jdcoster dat is prima om dit nog even te zeggen. Heb ik even niet bij stil gestaan. De boeren leveren het plastic wat op kuilbulten gaat wel apart in gelukkig. Maar de kleinverbruiker die heeft daar nog niet de mogelijkheid toe bij ons. Sommige gemeentes doen dit al wel.
maandag 26 oktober 2015 - 21:08
Dunya

Dunya

Karton onder de aarde plaatsen is een meer milieu vriendelijke manier. Het karton verteerd en geen onkruid te zien de eerste maanden.
Neem karton die niet bedrukt is te vinden bij bedrijven die goederen op paletten ontvangen zoals bierhandels, grote voedingszaken, tuincentra. Gratis en voor niks daar ze blij zijn dat ze er zelf van af zijn.
dinsdag 27 oktober 2015 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon