menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan onkruid door een 40cm diepe laag schone grond opkomen?

Ga naar meest recente reactie

rolfwal

Rolfwal

Wij hebben grote bakken van 40cm hoog in de tuin gemetseld. Deze gaan we volgooien met 4.5 kuub tuinaarde.

Vraag 1:
Op de bodem van de 40cm diepe bakken groeit nu wat gras en onkruid. Ik ga er van uit dat een laag van 40cm tuinaarde voldoende is om te voorkomen dat onkruid er doorheen kan groeien.
Kan onkruid door een 40cm diepe laag schone grond opkomen?

Vraag 2:
We kunnen 4.5 kuub tuinaarde laten storten voor ongeveer € 100,- Dit is gezeefde grond vermengd met compost. De leverancier geeft aan dat deze grond al jaren op een hoop ligt en 'bestorven' is. Kleine kans op onkruidresten en zevenblad (zegt de leverancier). We kunnen ook 2 pallets zakken tuinaarde laten bezorgen voor een bedrag van €260,-. Dit is 100% zuivere grond.
We willen natuurlijk graag €160,- besparen. Heeft iemand ervaring met gezeefde grond?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 13 oktober 2015 - 11:29
rolfwal

Rolfwal

Inmiddels gevonden artikelen aangaande onkruid met diepte indicatie:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/83544-onkruid-bestrijden-zonder-gif.html
Onder het kopje: Onkruid bestrijden zonder gif met de Kartonmethode:
"Graaf dit gebied voorzichtig af, dus niet spitten, tot een diepte van minstens 30 centimeter"
"Echter, is de hele tuin overwoekerd, laat dan maar een graafmachientje komen en de tuin 50 centimeter afgraven"

http://edepot.wur.nl/111010
Onder het kopje: Bestrijding:
"De meest arbeidsintensieve maar ook de meest effectieve methode bleek het uitsteken van planten met een spade tot een diepte van ongeveer 15 centimeter."
dinsdag 13 oktober 2015 - 12:45
Roeli

Roeli

Voor alle zekerheid zou ik dat onkruid er toch maar uittrekken.
En bedenk ook dat veel onkruid niet uit de bodem komt , maar er door de wind inwaait en door de vogeltjes wordt uitgepoept.
dinsdag 13 oktober 2015 - 12:48
zuurtje

Zuurtje

En in de vacht van de huisdieren.
dinsdag 13 oktober 2015 - 14:51
deHaan

DeHaan

Het onkruid wat ik in de bak zie hoef je niets aan te doen.
Maak de grond wel even los voor er andere grond opkomt.
dinsdag 13 oktober 2015 - 14:53
WiPe

WiPe

Voila, dat laatste is een degelijke raad waar je iets mee aan kan.
Die gezeefde grond is, volgens de beschrijving, in orde.
dinsdag 13 oktober 2015 - 15:06
jdcoster

Jdcoster

Ik zou hoe dan ook eens gaan kijken naar die grond en daar zelf eens een spade aarde uit die hoop halen om te controleren.
Ik vraag me af of die grond pas met compost gemengd wordt, net voor de levering, of dat die daar al jaren gemengd ligt te wachten ... .

Het zou ook verwonderlijk zijn dat een hoop vruchtbare aarde die daar al jaren ligt, niet vol onkruid zou staan... .
Als het een humeuze grond is zou ik hem kopen. Om dat onkruid zou ik me zelfs niet veel zorgen maken. De wortelonkruiden zoals zevenblad en haagwinde kun je er nog en het verscheppen uithalen, al moet dit zeer grondig gebeuren. Op onkruidzaden heb je minder vat. Sommige zaden kunnen jaren hun kiemkracht behouden tot de kiemomstandigheden gunstig zijn bvb. .

Als tuiniers weinig onkruid hebben in de tuin is dat omdat ze er alert voor zijn en het reeds vroeg en regelmatig wegschoffelen. Daar komt het vooral op aan.
dinsdag 13 oktober 2015 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon