menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos in schaduwzones in gazon

Ga naar meest recente reactie

chesini

Chesini

Hallo,

Ik heb een probleem met mos vooral in de schaduwzone van de haag. 2 à 3 keer per jaar sproei ik met empress. Het mos gaat effectief dood (wordt helemaal zwart). Ik strooi ook 2 à 3 keer per jaar meststof. Het gras staat meestal hoog genoeg, dwz 10 cm of meer. Toch krijgt het mos steeds opnieuw de bovenhand. Heeft iemand een idee hoe ik definitief van het mos kan afraken of is dat in schaduwzones niet echt mogelijk ?
zondag 13 september 2015 - 16:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik gooi daar altijd uraansalpetercyaankalizuur over heen. Geen mos meer gezien (gras trouwens ook niet )
zondag 13 september 2015 - 17:14
Roeli

Roeli

Is dat niet een beetje gemeen, Tuinprins ,? Het is een nieuweling..

Weet je, Chesini, achter in mijn tuin, onder hoge bomen ,groeit ook bijna geen gras.
Wel mos. En dat vind ik helemaal niet erg.
Het is altijd mooi groen en je hoeft het niet te maaien.
zondag 13 september 2015 - 20:19
Tuinman65

Tuinman65

Chesini, ik lees dat het gras daar meestal 10 cm hoog staat en dan ga je waarschijnlijk kort maaien?
Dat is dan het slechtste wat je kan doen voor het gras en het beste voor het mos.

Leo
zondag 13 september 2015 - 23:00
chesini

Chesini

Tuinman, ik rij nooit kort af. Grasmaaier staat steeds in hoogste stand. Het gras staat het ganse jaar vrij hoog. Maar in de schaduwzones is dat zeker niet afdoende om het mos weg te houden.
maandag 14 september 2015 - 06:46
sugar

Sugar

De condities zijn op zo'n beschaduwde plaats minder goed voor gazon dan voor mos.Daarom heb je dat probleem met mos.
Dus ofwel begin je te klooien door allerlei handelingen, ofwel leg je op die plek geen gazon.
zondag 20 september 2015 - 10:56
Monique de Tuinvrouw

Tekst aangepast

Monique de Tuinvrouw

Mos groeit op plaatsen waar het gras niet de kans heeft een mooie mat te vormen. Weet je hoe het gesteld is met pH waarde van die plekken. Wellicht is dat ook nog een oorzaak. Als de pH niet goed is groeit het gras dus ook slechter waardoor mos een kans krijgt. Let op, ieder jaar standaard kalk strooien is niet goed. Dit moet je alleen doen als de pH waarde van de bodem te laag is. Kalk verhoogt namelijk de pH.

Ik weet dat Barenbrug een speciaal gazonmengsel heeft voor schaduwplekken. Ikzelf heb dat nog niet uitgeprobeerd maar het schijnt een mooie oplossing te zijn.

En dan kun je nog aan kunstgras denken.... niet de meest fraaie oplossing, maar wel effectief.
donderdag 24 september 2015 - 19:09
Tuinman65

Tuinman65

Ph heeft daar niks mee te maken. Die is overal voor gras vrij goed zonder kalk strooien.
In diepe schaduw groeit geen enkel gras.
En kunstgras? 20 jaren geleden had ik het daar al over en ik werd uitgelachen.
Het komt nu toch meer en meer in opmars.
Waarom denk je dat de meststoffabrikanten zo veel moeite doen?
Ze gaan het volgens mij niet kunnen tegen houden.

Leo
donderdag 24 september 2015 - 23:05
Tuinprins

Tuinprins

Kunstgras komt vooral in zwang omdat mensen geen zin hebben om iedere week het gazon te maaien. Wat veel mensen nog tegenhoudt om kunstgras te leggen is de prijs van professionele aanleg.

Als kunstgras meer en meer zal worden toegepast in particuliere tuinen , dan kun je er vanuit gaan dat er veel inferieur materiaal op de markt zal komen wat er na een paar jaar lelijk gaat uitzien (matig kleurvast).

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 25 september 2015 - 07:46
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ecologisch tuinieren heeft toch veel voordelen. Het begint met geen gras te willen op plaatsen waar er moeilijk gras kan groeien.
Een border met schaduwlievende planten zou daar op zijn plaats zijn natuurlijk.
vrijdag 25 september 2015 - 08:51
sugar

Sugar

Net mijn idee Jdcoster
zaterdag 26 september 2015 - 19:06
Tuinman65
dinsdag 6 oktober 2015 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon