menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overwinter Plantenbak voor Oleander buiten

Ga naar meest recente reactie

Patisin

Patisin

Hallo allemaal,

Vandaag ben ook tuinvriend geworden, ik vind dit een erg leuke site met veel informatie en ik kan vragen stellen

Mijn vraag is, ik wil graag een "PlantenBank" maken en heb er een tekening van gemaakt (bijlage). Ik wil mijn pas aangekochte Oleander daarin want hij kan bij mij niet naar binnen, ik heb al een mooie overwinterzak en noppenfolie gekocht in de webshop. Ik ga die plantenbank zelf maken en kan dus een isolatie laag aanbrengen. Maar hoe? Maak ik een dubbele wand en doe ik er boomschors of noppenfolie in of iets anders? Of totaal iets anders?

Ik heb op internet gezocht naar plantenbakken met deze overwinter eigenschappen maar die zijn niet te vinden (door mij tot nog toe)

Kan iemand mij adviseren?

Hartelijke tuingroetjes,
Patricia

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 28 augustus 2015 - 13:51
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

De kans is zeer klein dat een Oleander buiten een winter overleeft. Het zullen niet altijd extra zachte winters zijn zoals de vorige.
Een kooi maken in noppenfolie en daar een klein verwarmingstoestelletje in plaatsen is wel mogelijk.
U kiest beter een Hibiscus syriacus voor in die plantenbak. Het voorkomen van de plant is een beetje gelijkaardig, ze bloeit ongeveer op hetzelfde tijdstip en ze zijn wel winterhard, als u ook de wortelkluit in de winter niet volledig laat doorvriezen tenminste. Polystireenplaten of iets dergelijks tegen de wand van de plantenbak aanbrengen zal al wat helpen. Zestig op honderd centimeter is ook een nogal klein volume om tot in het midden vorstvrij te houden in strenge winters.
vrijdag 28 augustus 2015 - 14:25
Patisin

Patisin

Hallo Jdcoster,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ja dat is jammer van deze toch wel wat impulsieve aankoop maar ik wil het zo graag proberen omdat ik hem zo mooi vind.

Nu staat hij nog in de pot van de kweker maar voor de winter wil ik hem goed inpakken. Zet hem op een beschutte plek in de tuin.
En ik zag in de webshop van die verwarmings slangen bedoelde u die? Die worden best warm, hoe leg je die dan aan?

Patricia

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 28 augustus 2015 - 14:40
Roeli

Roeli

Al weer jaren geleden had ik een witte oleander die , in de loop der jaren, zo groot was geworden dat hij echt niet meer door de deuropening paste. Ik heb hem toen ingepakt in dubbel noppenfolie en in een hoek tegen het huis aan gezet. Die winter, bij droog weer, af en toe water gegeven.
Meerdere keren het noppenfolie opnieuw vast moeten maken , omdat het was los gewaaid.
In het voorjaar , heel nieuwsgierig, het folie verwijderd.
Resultaat...... Ongeveer 1/3e deel van de plant, het bovenste gedeelte, was bevroren.
Heb dat deel weggeknipt en de plant weer in model gesnoeid. ( dat had ik dus ook in het najaar kunnen doen, maar dat vond ik jammer )
De plant heeft dat jaar weer normaal gebloeid.
Heb hem in okt. dat jaar weggegeven aan iemand die er meer ruimte voor had.
Ergo.....
Bij een normale winter lukt het wel, maar het was mij te veel werk om het nog eens te doen.

groetjes Roeli
vrijdag 28 augustus 2015 - 15:00
Patisin

Patisin

Thanks Roeli!
vrijdag 28 augustus 2015 - 15:03
Marei

Marei

@Roeli: Volgens mij zie je dat verkeerd: je moet zo'n plant nooit terugsnoeien voor de winter want het buitenste gedeelte kan bevriezen, dus als je dat i/3 deel in het najaar er af had geknipt, zou in de winter de volgende 1/3 deel ingevroren zijn.....vorstgevoelige planten nooit snoeien vóór de winter.
@Patisin, het lijkt me niet verstandig om je Oleander nu nog te verpotten; laat hem in z'n pot staan en pak hem van de winter héél goed in, zet hem desnoods met pot en al in de nieuwe plantenbak met alle isolerende voorbereidingen die maar kunt bedenken en laat 'm niet uitdrogen.
Hoop maar op een zachte winter, en als je Oleander het overleeft, geniet van de bloei en weet dat 'ie steeds groter wordt.
Groetjes, Marei
vrijdag 28 augustus 2015 - 16:14
Roeli

Roeli

Nee, Marei, ik bedoel....als ik voor de winter 1/3e er af had geknipt, had ik hem wel binnen kunnen zetten, net als andere jaren. Nu kon ik hem niet meer door de deuropening krijgen.

vrijdag 28 augustus 2015 - 17:06
Marei

Marei

Ah, nu begrijp ik hoe je het bedoelde......ja, 't zijn bakbeesten om binnen te halen, ze zijn 's winters eigenlijk alleen maar in een ruime kas, waar de temperatuur goed is, op de juiste plek.
vrijdag 28 augustus 2015 - 17:27
Patisin

Patisin

Hoi Marei,

Dank voor je reactie, ik was inderdaad niet van plan om hem nu voor de winter te verpotten.
Ik zal haar ook niet snoeien maar zet haar op een beschutte plek met vet veel isolatie maar wel wat luchtdoorlatend anders stikt ze.
Volgend jaar foto's van een bloeiende Oleander... afgesproken

Groetjes, Patricia

P.S. Heeft iemand ervaring met die verwarmings slangen?
vrijdag 28 augustus 2015 - 17:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon