menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Combinatievraag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Opnieuw een combinatievraagje, ik raak er niet echt aan uit. Toch veel moeilijker dan je zou denken vind ik om planten te vinden die bij elkaar passen Het gaat om een klein stukje tuin dat ik nu zou willen aanpakken. Even schetsen hoe het stukje er nu uitziet. Het stuk is een goeie 2m50 breed. Hier staat al een mooie houten bank op zowel links als achter deze bank een haagbeuk. Daarvoor ruimte zat, met een appelboompje en wat verder petanquebaan met lavendel rond. Ik zou dus eigenlijk de bank wat willen "inkapselen", beetje een gezellig plekje van maken...

Zelf had ik al gedacht (ook al met wat tips hier) om aan weerszijden van de bank een stamroos ballerina te plaatsen. Verder wou ik hier rond Allium sphaerocephalon plaatsen lukraak verspreid. Maar nu zoek ik nog wat om het allemaal wat op te vullen. Eerst dacht ik aan campanula portenschlagiana maar ik denk dat dit wat te laag zal blijven... Dan had ik aan siergrassen gedacht, omdat dit mooi combineert met de allium. Maar welke dan? Hebben jullie tips/ideeën wat ik zou kunnen doen?

Alvast (nogmaals) bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 17 augustus 2015 - 21:06
minouke

Minouke

Allium sphaerocephalon is erg mooi met Sporobolus heterolepsis 'Cloud'
Geraniums (de vaste planten), salvia, Stachys grandiflora 'Superba'

Groetjes
Chantal
maandag 17 augustus 2015 - 21:30
Roeliee

Roeliee

Bedankt Minouke! Sporobolus heterolepsis 'Cloud', komt deze niet wat te hoog? Want de allium zou maar tot 80cm hoog komen, en ook het stamroosje komt zo hoog. Wordt het dan niet te hoog rondom en zou een wat lagere soort hier niet beter zijn? Geranium hebben we al staan, maar inderdaad misschien leuk om deze terug te laten komen in de tuin. Wij hebben azure rush staan en bloeit nu al sinds begin mei en er lijkt maar geen einde aan te komen...

Ik bekijk je tips nog eens grondiger! Nog mensen met andere leuke ideeën?

Groetjes
Roeliee
dinsdag 18 augustus 2015 - 13:56
minouke

Minouke

Roeliee, neen want de plant, het blad dus blijft veel lager 40cm en de pluimen zijn zo doorzichtig en fijn dat ze de ronde bloemhoofdjes niet verstoppen.
dinsdag 18 augustus 2015 - 14:03
Roeliee

Roeliee

Ah oké! Dat verandert het natuurlijk, dan zou het inderdaad een mooie combinatie kunnen worden! Zelf heb ik ook stipa tenuissima gevonden die wel mooi zou zijn. Of is dit een minder goed idee? Volgens wat ik lees, zou deze maar matig winterhard zijn wel...

dinsdag 18 augustus 2015 - 17:52
minouke

Minouke

Ik heb die nooit gehad maar vind ze wel erg mooi. Ze kunnen wel last hebben van strenge vorst en natte winters.
dinsdag 18 augustus 2015 - 17:58
Roeliee

Roeliee

Ze komen natuurlijk wel redelijk beschut te staan denk ik. Aan 2 zijden beschut door een haag, 1 zijde door het gebouw en vanuit het zuiden/ zuidwesten is het wat open, maar ook niet weer echt. Want nog geen 20m verder is er opnieuw een haag. Ook is het hier zandgrond, waardoor het er nooit echt nat is... Zijn dit dingen die het last hebben van strenge vorst wat kunnen compenseren?
dinsdag 18 augustus 2015 - 18:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon