menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagwinde

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

Beste tuinvrienden,
wie kan mij zeggen hoe ik tussen mijn pachysandra de haagwinde kan uitroeien?
Het zijn van die ambetante slingerplantjes met witte bloemen (pispotjes,zeggen wij daartegen)...elke keer steek ik ze uit met een mes als ik ze zie,maar elk jaar steken ze hun kop weer op !!! Vervelend !
mvg,
Kristien
woensdag 8 juli 2015 - 17:51
stefantuin

Stefantuin

wat ik u aanraad, is met een riek los steken en dan kunt u de wortel van de haagwinden zo eruit halen.
woensdag 8 juli 2015 - 18:19
Kristien53

Kristien53

Dat probeer ik dus met een mes beste stefantuin , daar hij tussen de pachysandra staat en anders steek ik deze ook los...daarom vroeg ik eigenlijk of er nog een andere methode zou bestaan die deze haagwinde kapot maakt maar dat de pachysandra niet deert of beschadigd !
Toch bedankt voor je reactie!
woensdag 8 juli 2015 - 18:53
Marei

Marei

Nou Kristien, vergeet het maar!
Als jij die 'pispotjes' kwijt wilt raken zul je de gehele wortel er uit moeten halen. Dat lukt niet als je de Pachysandra ongemoeid wilt laten.
Dus zoveel mogelijk met je mes de wortel van de haagwinde volgen en de Pachysandra daarbij eventueel uitgraven en zorgen dat tussen die wortels geen enkel stukje wortel van de haagwinde blijft zitten.
Pas als je zeker weet dat de kluiten van de Pachysandra vrij zijn van haagwinde-wortels kun je ze terugzetten.
Zelf ben ik jaren bezig geweest haagwinde in een heester kwijt te raken door continu de wortel uit te putten; het is me niet gelukt! Ik heb de heester verwijderd en daarna pas alle wortels van de pispotjes (Convolvulus sepium) kunnen uitgraven (en dat gaat niet met een mes), nu ben ik er van af!

Groetjes, Marei.
woensdag 8 juli 2015 - 19:10
stefantuin

Stefantuin

Beste,
Ik maak dit heel veel mee dit is makkelijk bij te houden.
met een mes is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel je steekt je riek in de pachysandra je beweegt op en neer, zodat je een plek loss hebt dan trek je aan de haagwinden en hebt u de wortel.
Mocht hier onwijs veel staan dan raad ik u aan om alles te verweideren, en dit met roundup te bestrijden.Vaak moet dit wel lukken.

Een andere optie is om alles te scheuren,en opnieuw aan te planten zodat dit aleen tijd kost maar geen geld.
woensdag 8 juli 2015 - 20:54
Bombycilla

Bombycilla

Volgens mij hebben we een nieuwe fan van chemische brol op het forum.
Droom maar verder Stefan want ook met roundup zal je haagwinde niet laten verdwijnen
donderdag 9 juli 2015 - 08:40
baloe

Baloe

een van de weinige dingen (naast kattestaart), waar ik toch wat chemische brol voor gebruik. Silvanet met penseeltje aanbrengen op de blaadjes en op enkele keren ben je ervan af.
donderdag 9 juli 2015 - 12:41
Kristien53

Kristien53

Dankuwel allemaal , ik zal de raad om hem uit te steken volgen , lukt me dit niet zal ik toch naar één of andere chemische brol moeten grijpen ook al is dat tegen mijn principes, maar soms moet je er toch gebruik van maken als je het hardnekkige onkruid écht niet kan verwijderen .Bedankt voor jullie reacties !
Kristien
donderdag 9 juli 2015 - 20:45
pplakke

Pplakke

ik heb dat ook al jaren in de spirea haag.
ik heb een geluk het breid zich blijkbaar nooit uit.
want die haag is 30m lang en zit maar op een meter of zo.
ik trek enkel eens uit om de maand of zo .

dat gif word trouwens grote kans verboden door europa.
dus spuiters ik zou maar eens aan alternatieven.
gaan zoeken of een hoop tuinen gaan in jungle veranderen.
en het word al eind augustus beslist dus het zou snel kunnen gaan.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2368361
vrijdag 10 juli 2015 - 05:28
Kristien53

Kristien53

Dank u pplakke , ik heb dat ook gelezen en vind dit terecht !
Toch wil ik van deze wingerd vanaf geraken en zal blijven steken tot ik hem de kop indruk
Nogmaals bedankt en we blijven vechten voor onze mooie aarde , want anders gaan we er zelf aan ten onder !!!
Lieve groet,
Kristientje
vrijdag 10 juli 2015 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon