menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat kan er mis zijn met ons gras

Ga naar meest recente reactie

rickzhu

Rickzhu

Hallo tuinkenners,

Wat kan er mis zijn met ons gras, als je de foto's zo bekijkt?

Het gazon is 3 jaar geleden gezaaid. De grond is vrij hard nu, soms haal ik de verticuteerhark erover en ik besproei het soms.

Moeten we een sleuvenmachine huren om de grond losser te maken, of mest strooien? Het is een tuin waar ook (kleine) kinderen komen, dus gebruiken we liever alleen kindveilige middelen.

Rick

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 6 juli 2015 - 15:35
rickzhu

Rickzhu

Nog een duidelijkere foto, close up:

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 6 juli 2015 - 15:36
Wannus

Wannus

Alles ziet af van de droogte die we meemaken .
maandag 6 juli 2015 - 18:34
Wewe

Wewe

Hallo,

Het viel me op dat uw grond er zo verdicht uitziet.
Op volgende link vind je enkele tips.
https://grasdokter.wordpress.com/2012/05/29/gele-en-dorre-plekken-in-het-gazon/

Je zal in ieder geval moeten wachten op regen, maar je kan het dit jaar nog goed krijgen. Zorg dat het gezond de winter in gaat door te verluchten, in te zaaien en te voeden. Je zal dus wat kosten moeten maken voor meststoffen.

Als je gazon niet voldoende licht krijgt, zal het wel een probleem worden. Dat kan ik niet opmaken uit de foto.

Veel succes.
Werner
maandag 6 juli 2015 - 22:49
stefantuin

Stefantuin

De grond ziet er zeer slecht uit. veel te droog en verdicht.
Dit zal niet meer goed komen denk ik.
Wat u kunt doen is alles freezen zodat de grond lucht krijgt,en eventueel als er geen voeding in de grond zit,hier voeding bij aanbrengen.
Groetjes
woensdag 8 juli 2015 - 18:22
Tuinman65
woensdag 8 juli 2015 - 22:47
Tuinman65
woensdag 8 juli 2015 - 22:51
rickzhu

Rickzhu

Bedankt voor de adviezen! We hebben er ook nog even een hovenier die hier in de buurt aan het werk was naar kunnen laten kijken. De grond is te klei-achtig. Er werd ons geadviseerd de grond om te spitten en er eventueel wat zand doorheen te mengen, om het wat luchtiger te houden. En dan opnieuw graszaad zaaien.

Moet dat voor een bepaalde tijd van het jaar trouwens? Het is nu volop zomer en de kinderen spelen soms nog in een bepaald gedeelte van de voortuin. Dus nu zetten we dat stuk liever niet af om het aan te pakken.

Zijn er nog tips voor een grasveldje waar ook speeltoestellen staan, waar het gras wat meer te lijden heeft omdat er veel op gelopen wordt?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 9 juli 2015 - 13:11
rickzhu

Rickzhu

En hier een foto van de achtertuin. Op het bergje komt op de ene zijde een trapje en aan de andere zijde een glijbaan. En wellicht wordt het gras op het bergje vervangen door 'taaie' lage struikjes om 'm beter in vorm te houden. Als het even kan hebben we in de tuin liever echt gras dan kunstgras.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 9 juli 2015 - 13:21
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij is het een utopie om op een dergelijk speelplein een mooie grasmat te willen
donderdag 9 juli 2015 - 13:34
Wewe

Wewe

Lijkt me een goed advies van de tuinaannemer.
Volledig eens met de bovenstaande opmerking ook. Waar geravot wordt, moet je niet dromen van gras. Toch niet aan de glijbaan of schommel. Daar leg je beter enkele zachte tegels speciaal voor speeltuinen.
Ik heb geleerd dat de beste maanden om gras te zaaien rond mei en september zijn. Het gaat erom dat het gras bij aanleg voldoende vocht moet krijgen en dat is in de zomer vaak te moeilijk.
Veel succes
vrijdag 10 juli 2015 - 17:06
pplakke

Pplakke

weet je welk soort gras je nu staan hebt ?
want je hebt veel soorten.
je zou eens rietzwenkgras (festuca arundinacea) kunnen proberen
die soort worteld tot 1 meter diep .
het veel verkochte engels raaigras maar 50 cm diep.
rietzwenkgras word wel best in de lente gezaaid.
hoeft niet veel voor gedaan te worden gewoon uitstrooien.
en dan eens licht harken beetje vochtig houden in het begin.

vrijdag 10 juli 2015 - 20:55
rickzhu

Rickzhu

Allen bedankt voor de adviezen!

Wat voor soort zand/grond zouden we het beste kunnen toevoegen aan de omgeploegde 'dichte' grond die we nu hebben, om herhaling in de toekomst te voorkomen? Dus om de grond luchtiger te kunnen houden? Met name voor dat gedeelte, waar de kinderen niet of nauwelijks op lopen?
maandag 13 juli 2015 - 10:53
deHaan

DeHaan

Wacht tot de kinderen groot zijn, of de kinderen niet toestaan in de tuin te spelen.
Volg dan het advies van de hovenier die je gesproken heb.
Gebruik het zand uit de zandbak
maandag 13 juli 2015 - 11:09
Wewe

Wewe

Ocharme die kindereen
Maar inderdaad, zand aangevuld met organische koemest.
Doe eens een bodemstaal binnen bij de bodemkundige dienst.
Dit kost helemaal niet veel (20 eur of iets in die orde) en geeft u professioneel advies wat je moet strooien voor de komende 3 jaar. Met wat je anders te veel zou strooien, bespaar je snel uw bodemanalyse.

Hierbij de link:
http://www.bdb.be/Productendiensten/Analysesadviezen/Bodemanalysetuin/tabid/312/language/nl-BE/Default.aspx
maandag 13 juli 2015 - 13:30
Bombycilla

Bombycilla

en even de autobanden op de juiste manier onder de wip plaatsen
donderdag 16 juli 2015 - 08:18
rickzhu

Rickzhu

Over de autobanden onder de wip, je bedoelt zeker in de lengte van de wip? Er zit redelijk wat speling in de as van de wip, dus de wip-zitjes kunnen ook in zekere mate iets opzij bewegen, daardoor komen ze nu wel altijd op een band terecht. Als de banden een kwartslag gedraaid zouden zijn, zouden ze ernaast terecht kunnen komen.
donderdag 16 juli 2015 - 14:40
Bombycilla

Bombycilla

De band geeft op deze manier niet voldoende demping
zondag 19 juli 2015 - 12:19
rickzhu

Rickzhu

Zouden de banden in de lengte met de wip mee geplaatst moeten worden voor een betere demping? Maakt dat echt uit?
vrijdag 31 juli 2015 - 09:40
rickzhu

Rickzhu

Van de week maar eens sleuven gemaakt met een schop. De grond is zeer klei-achtig en op veel plaatsen kwam de schop slechts enkele centimeters de grond in vanwege stenen of puin. Ik heb graszaad voor kale plekken gezaaid. Veel regen gehad, nu weer zon, eens kijken of het wat groener wordt.

Idealiter zouden we de grond afgraven en betere aarde storten, egaal maken en gras zaaien. In het tuintje ernaast heb ik een dennenboompje geplant, daar kwam ik slechts 25 cm de grond in, de laag eronder was heel erg hard (echt niet doorheen te komen).

Het gras in de achtertuin doet het beter, de grond is daar ook veel beter. Echter daar heefet het gras, voral bij nat weer, erg te lijden van de spelende kinderen.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 31 juli 2015 - 09:48
deHaan

DeHaan

Kleigrond is goede grond, alleen wat lastig te bewerken.
Is bij de aanleg wel een goede grondbewerking geweest?
vrijdag 31 juli 2015 - 10:25
rickzhu

Rickzhu

Hallo mensen,

Ik heb een tijd geleden met een schep sleuven in de grond gemaakt en graszaad gezaaid. Mede dankzij de vele regen en wat bijsproeien is het gras nu weer overwegend groen! Het is nog niet perfect, maar ik heb te maken met beperkingen qua werktijden en andere taken, maar ik ben er blij mee.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 1 september 2015 - 13:47
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Dit ziet er heel goed uit en ik denk dat vele lezers hier een beetje jaloers zijn.
Ik zie nu heel veel triestige gazonnekes.
Leo
dinsdag 1 september 2015 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon