menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Miskoop grasmaaier

Ga naar meest recente reactie

Bert_N

Bert_N

Ik ben nieuw op het forum, maar wil toch even mijn ervaring met mijn grasmaaier kwijt.

We hebben een kleine tuin met minder dan 100m² grasmat.
Omdat onze vorige grasmaaier de geest gegeven had, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe.
Na veel lezen over de verschillende types, ben ik er toch in geslaagd om een miskoop te doen.

Ik ben uiteindelijk voor een kleine Allett classic kooimaaier gegaan, met verwisselbare cassette om er ook een verticuteer-/trimmachine van te maken.

Wat ik alleen nergens gelezen had (of misschien toevallig gemist) is dat deze kooimaaiers héél kieskeurig zijn wat betreft de type grasmat en de lengte bij het maaien.

Ons gazon is geen golfbaan, maar zo dramatisch slecht ligt het er ook weer niet bij.
Toch heeft het toestel de grootste moeite met langere grassprieten en met het kleinste hobbeltje.

Intussen staat het toestel op 2dehands, maar als jullie nog ervaringstips hebben, hoor ik het graag.

En anders hebben de andere forumleden misschien wat aan de info.
woensdag 17 juni 2015 - 10:57
peter2

Peter2

Koop een gewone elektrische maaier.

Voor minder dan 100 € heb je al een (hoeft helemaal geen duur merk te zijn) die prima aan je wensen zal voldoen.

woensdag 17 juni 2015 - 12:24
Polplastron

Polplastron

Wat ik alleen nergens gelezen had (of misschien toevallig gemist) is dat deze kooimaaiers héél kieskeurig zijn wat betreft de type grasmat en de lengte bij het maaien.

Is dat geen eigenschap van alle kooimaaiers dan? Ik meen te weten dat kooimaaiers een mooier resultaat geven dan cirkelmaaiers, maar dat ze last hebben met dikkere stengels en met hoger gras. Om die reden zou een kooimaaier op mijn gazon ook geen optie zijn, maar op een strak gazonnetje dat regelmatig gemaaid wordt, is het misschien wel een goed type machine.

Koop een gewone elektrische maaier.

Afhankelijk van de grootte van je gazon is dit inderdaad een goede keuze. Mijn 600 à 700 m² die destijds volledig gras was, wordt al jaren met een elektrische cirkelmaaier gemaaid. Ik heb het geluk gehad nog zo'n cirkelmaaier met een zelfoprollende draad te kunnen kopen; helaas lijken deze niet meer in de handel te zijn. Elektrisch maaien heeft als voordeel dat het minder lawaaierig is, weinig onderhoud vraagt aan de machine en dat de machine met "de druk op de knop" te starten is. Het nadeel kan echter wel de elektriciteitskabel zijn en als je geen machine met oprolsysteem hebt (zoals ik) is het een kwestie van wat handigheid en ruimtelijk inzicht om je gazon te maaien zonder de draad te raken. Maar oefening baart kunst.

Op een klein gazonnetje zou zelfs een accumaaier een goede keuze kunnen zijn.

Groeten,

Pol
woensdag 17 juni 2015 - 13:05
Bert_N

Bert_N

Aangezien "vroeger" zowat iedereen die simpele duw-kooimaaiertjes had, ging ik ervan uit dat ik er van uit dat het wel zou lukken.

Wellicht is een gewone elektrische maaier inderdaad het beste alternatief.
woensdag 17 juni 2015 - 13:09
peter2

Peter2

Ja ,die zelf te duwen kooimaaiertjes.
Ik weet nog goed ,toen ik nog een jaar of 18 was ,en nog bij mijn ouders woonde ,moest ik ook altijd het gras afrijden ,daar m'n vader door een ongeval verlamd was geraakt..

Ik heb dat ding dikwijls verwenst ,als het gras ook maar iets te lang was ,of nog vochtig ,stuiterde het ding gewoon over de grond ,in plaats van te maaien...

woensdag 17 juni 2015 - 13:24
Wannus

Wannus

Ik weet dat ze hier in de omgeving op bepaalde voetbalvelden ook
kooimaaiers gebruiken en tweemaal per week maaien .
woensdag 17 juni 2015 - 18:14
Bert_N

Bert_N

Ik heb dat ding dikwijls verwenst ,als het gras ook maar iets te lang was ,of nog vochtig ,stuiterde het ding gewoon over de grond ,in plaats van te maaien...

En dat was dus precies het stukje informatie dat ik gemist heb.
Hopelijk krijg ik hem nog verkocht.
woensdag 17 juni 2015 - 18:17
deHaan

DeHaan

Een kooimaaier moet juist afgesteld zijn en goed geslepen.
Hij kan gras aan tot de hoogte van de as van het maairondsel.
Een normaal gazon moet totaal geen probleem zijn
woensdag 17 juni 2015 - 21:50
Tuinprins

Tuinprins

Koop gewoon een tweedehands benzinemaaier. Bij een elektrische zit je bijna altijd met het snoer te hannesen. Ik heb de mijne gekocht voor € 70. Ziet er afgeleefd uit maar werkt nog prima (merk: Wolf, Duitse degelijkheid).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 juni 2015 - 06:17
pplakke

Pplakke

https://www.youtube.com/watch?v=IVgYem00o1w
in dit filmpje word het met de zeis gedaan .
donderdag 18 juni 2015 - 07:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon