menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composteren of niet composteren

Ga naar meest recente reactie

Nielske8524

Nielske8524

Hallo,ik zou graag deze week aan een totale renovatie beginnen van men tuin van het huis die ik net heb gekocht,en ik vroeg me af als ik alles afmaai en ook de haag scheer of ik beter alles laat liggen op de grond of toch maar beter alles samen rakel en in een compostbak steek samen met het gras die ik elke week zou afrijden om later dan terug te bemesten en hopelijk deftig terug te laten groeien...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 15 juni 2015 - 01:56
mukkes

Mukkes

Beter alle afgemaaide/geschoren groen opruimen en in de compostbak doen. Nu is het gewoon teveel om te laten liggen, het zal veel verstikken. Of bedoel je soms dat alles omgeploegd word en je alles gelijk als een soort compost mee omploegd? In dat geval blijft mijn antwoord gelijk. Maak er eerst compost van voordat je het in de tuin gebruikt.
maandag 15 juni 2015 - 07:02
Polplastron

Polplastron

Maak er eerst compost van voordat je het in de tuin gebruikt.

Goed advies!
maandag 15 juni 2015 - 08:28
jdcoster

Jdcoster

Meng vooral het snoeimateriaal van de haag en het gras goed, opdat u een luchtig mengsel krijgt.
Probeer ook ergens aan een emmer compost te geraken met compostwormen in en meng die bij uw compost. Compostwormen zullen er ook vanzelf wel inkomen maar zo gaat het vlugger.
Ik twijfel eraan of een compostbak van 1 m3 voldoende zal zijn voor al het materiaal. Je kunt er twee kopen of ... een wachthoop aanleggen tot het volume, door de vertering, telkens weer geslonken is en dan de bak weer aanvullen.
maandag 15 juni 2015 - 11:36
leerling

Leerling

En vooral eerst eens goed kijken of er geen pareltjes verborgen liggen die je misschien liever toch behoudt?
dinsdag 16 juni 2015 - 02:45
Nielske8524

Nielske8524

zo heb mij eens paar dagen bezig gehouden en dit is nu het resultaat moet wel nog de helft van men haag snoeien,maar dat is voor de komende dagen,heb alvast ook een compostbak gemaakt,met klein snoeiafval en keukenafval op de bodem en de rest doormengd met keukenafval,allerlei onkruid,en kleine matjes gras die ik weg gewerkt heb,hopelijk heb ik dan goeie compost om hier en daar gaatjes mee op te vullen,maar ik veronderstel dat ik nu wachten op een paar dagen regen,om eerst te bemesten -had ik hier eerder gelezen- iemand soms een idee welk mest en of verhouding ik het best gebruik voor een zachte groene mat? of moet ik eerst nog ontmossen of verticuteren,of wat is nu het beste om te doen?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 juni 2015 - 17:15
Dany Couvreur

Dany Couvreur

Beste Niels,is je liguster al weer beetje aan het toegroeien? ik heb die van mij al in de hoogte ingekort en perfect weer dicht gegroeid. Zou ook willen in de breedte snoeien...
woensdag 29 juli 2015 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon