menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robinia frisia

Ga naar meest recente reactie

PeterC

PeterC

Wij hebben een Robinia frisia in de tuin staan. Staat er sinds voorjaar 2011, dus 4 jaar.
Het is al de tweede.
De eerste Robinia Frisia startte in 2010 na de winter niet meer op, en bleek dood te zijn.
Die boom was heel populair bij de katten uit de buurt die er graag hun nagels kwamen op scherpen waardoor de stam over de hele omtrek behoorlijk veel schade vertoonde. Ik beschouwde die schade als de oorzaak van de dood van de boom.

Om te verhinderen dat de katten de nieuwe boom weer zouden beschadigen heb ik rond de stam van de nieuwe over een halve meter hoogte een gaas aangebracht en dat lijkt te werken.
De voorgaande jaren groeide de boom zeer goed. De stamomtrek op 1 m boven de grond is nu ongeveer 30cm.

Maar dit voorjaar zit het weer niet goed. Enkel aan de onderste takken van de kroon zijn er bladeren gekomen. Hoger in de boom was er wel een aanzet tot bladgroei maar die viel stil en verdroogde. De boom ziet er eigenlijk niet uit.

Wat kan ik nu best met de boom doen?
Stel dat ik het bovenste dode deel afzaag, zal er zich dan terug een normale kroon ontwikkelen of blijft dat dan een soort knotboom.
Of toch maar weer een nieuwe? Om dan opnieuw na enkele jaren kapot te gaan.
Het is me ook volledig onduidelijk waarom de robinia het in onze tuin niet wil doen. Droge zandgrond en wilde acacia's doen het er uitstekend.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 juni 2015 - 13:10
Tuinprins

Tuinprins

Dit verschijnsel treedt sinds een aantal jaren op bij Robinia pseudoacacia 'Frisia'. Waardoor het afsterven van een gedeelte van 'Frisia' wordt veroorzaakt is tot op heden niet duidelijk. Mij lijkt het iets schimmelachtigs wat sterke overeenkomsten vertoont met verticillium (verwelkingsziekte).

Zie ook:

https://www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=401


Deze boom is niet meer te redden. Omzagen lijkt mij de enige optie.

Als je een nieuwe boom plant dan in ieder geval niet opnieuw een 'Frisia' planten.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juni 2015 - 18:13
PeterC

PeterC

Oei, dat ziet er niet goed uit. Het verschijnsel stemt volledig overeen met wat de Engelse site beschrijft. Waarschijnlijk hebben we op dezelfde wijze de vorige frisia verloren en hadden die katten er niets mee te maken.
Het mooie aan de frisia is het heldere bleekgroene bijna gele blad. Heb je een suggestie wat er in de plaats zou kunnen komen met ongeveer dezelfde bladkleur? Mag best een flinke boom worden en liefst niet over 100 jaar.
zaterdag 13 juni 2015 - 19:02
Tuinprins

Tuinprins

Een vervanger zou Gleditsia triacanthos 'Sunburst' kunnen zijn. 'Sunburst' is een doornloze cultivar van de valse Christusdoorn met blad dat geel uitloopt en later meer groengeel wordt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juni 2015 - 21:07
Bombycilla

Bombycilla

de eerste jaren is de sunburst stekelloos ja , maar ik ken er meerdere die op latere leeftijd enorme stekels ontwikkelen
zondag 14 juni 2015 - 11:04
Tuinprins

Tuinprins

Is misschien afhankelijk van de gebruikte onderstam.

Ik ken inderdaad de 'gewone' Gleditsia triacanthos die grote, venijnige stekels op de stam en takken ontwikkelt maar van 'Sunburst' kan ik me dit niet herinneren.

Een alternatieve naam voor 'Sunburst' is 'Inermis Aurea' en 'inermis' betekent 'ongewapend' d.w.z zonder doornen.

In de Hillier plantenbijbel staat te lezen: "A striking, medium-sized tree, having thornless stems and bright yellow young leaves, which contrast effectively with the older, dark green foliage".


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 juni 2015 - 11:44
WiPe

WiPe

Gleditsia triacathos 'Sunburst' met stekels, is per definitie geen 'Sunburst'. Sunburst is een selectie van Gleditsia triacanthos f. inermis.
Ik heb geen weet van een geelbladige gestekelde vorm van Gleditsia triacanthos. Als je foto's hebt, ben ik daar erg benieuwd naar.
zondag 14 juni 2015 - 14:53
WiPe

WiPe

Wazt de Robinia betreft: het lijkt me best om die met wortel en al te verwijderen.
zondag 14 juni 2015 - 14:55
PeterC

PeterC

Een gleditsia is een logische keuze. Alleen, we hebben er al 1 staan, nu ongeveer 10 jaar, in heel goede doen en voorlopig zonder doornen. Maar een gleditsia begint wel mooi gelig maar wordt geleidelijk aan groener en groener. Dat is nu begonnen bijvoorbeeld.

Ik dacht zelf aan een goudiep. Ik weet dat iepen ook een probleem hebben maar voor zover ik dat hier in de omgeving heb kunnen observeren ben ik hier nog geen enkele iep tegengekomen. Misschien kan het dan toch.
Zo hebben we ook een es staan, ook al een boom met een probleem, maar de onze staat, denk ik, zo geïsoleerd dat die het ook heel goed doet.
maandag 15 juni 2015 - 21:23
Tuinprins

Tuinprins

Iepenziekte en essensterfte worden veroorzaakt door schimmels die door de lucht gaan. Je kunt ze simpelweg niet tegenhouden. Dit is dan ook de reden dat zoveel iepen c.q. essen er aan ten prooi vallen.

Bij mij in Midden Brabant (NL) is de essensterfte duidelijk gearriveerd. Ik zie op steeds meer plaatsen Fraxinus excelsior met dode takken. Vooral jonge bomen zijn het slachtoffer.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 juni 2015 - 06:26
WiPe

WiPe

Fraxinus excelsior 'Jaspidea' is een heel mooie es met geel blad. Als je wil kan je proberen, maar de kans op sterfte is behoorlijk groot. Ik vermoed dat de volgende paar jaar essen massaal zullen beginnen afsterven. Er wordt op dit moment afgeraden om nog essen aan te planten. De enige 'remedie' tegen essenziekte zit in de zoektocht naar resistente bomen.

Ik heb een Ulmus carpinifolia 'Wredei' in de tuin gehad. Voltooid verleden tijd. Iepenziekte. Er bestaan een aantal resistente selecties die het goed doen, maar daar zit geen geelbladige tussen.
dinsdag 16 juni 2015 - 09:37
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Hier zie je de goudiep en de Gleditsia (te?) dicht naast elkaar. Het vergemakkelijkt misschien de keuze.
dinsdag 16 juni 2015 - 13:28
Polplastron

Polplastron

maar ik ken er meerdere die op latere leeftijd enorme stekels ontwikkelen

Heb je het over jezelf, Bombycilla?
dinsdag 16 juni 2015 - 13:46
jdcoster

Jdcoster

Tijd om in de tuin te werken hoor nu.
dinsdag 16 juni 2015 - 14:06
PeterC

PeterC

Toch moeilijk.
Een goudes lijkt me ook wel een mooie boom.

Ik ga me er toch eens verder over informeren en anders zal het toch een gleditsia worden.
dinsdag 16 juni 2015 - 22:06
peter2

Peter2

Je kan ook voor de gleditsia triacanthos "spectrum" gaan ,deze cultivar blijft tot een heel stuk in de zomer z'n gele kleur behouden.

Ik heb er een in de tuin staan ,die ik op struikhoogte hou.
Kan wel zijn dat deze soort wat moeilijker te vinden is...
woensdag 17 juni 2015 - 17:45
PeterC

PeterC

We zijn bij het lokale tuincenter te rade gegaan.
Het zal een gleditsia worden.
Dan hebben we er 2 maar zo erg is dat niet. We hebben nu oa ook al 5 zomereiken staan, 2 Amerikaanse eiken, 2 rode paardenkastanjes, 2 acacia's, 3 esdoorns.
zaterdag 20 juni 2015 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon