menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontwerp tuin afloop vraag

wgryse

Wgryse

Hallo allemaal

Onlangs nieuw huis gekocht die volop in bouw is, en er hoort een tuin bij. De vriendin en ik weten echter evenveel van tuinen af als van het paringsgedrag van de gemiddelde zeeotter.

Heb nu proberen een ruw schetsje te tekenen over hoe we de tuin zien. Leuke voorstellen over indelingen natuurlijk meer dan welkom maar heb er een belangrijke praktische vraag bij.
Het huis met terras staat zo'n 35-40cm hoger dan de straat en carport aan de achterzijde, we willen echter terras en gras zo vlak mogelijk houden. Heeft iemand daar ervaring bij in hoe we dat het beste kunnen oplossen zodat

A. gras relatief vlak blijft (mag licht aflopen als het niet merkbaar is)
B. waterloop goed ineen steekt (waterput rechts in tuin)
C. geen hoge treden geplaatst worden dat ongemakkelijk of gevaarlijk kan zijn met kindjes?

dankje



[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 7 juni 2015 - 13:59
mukkes

Mukkes

Is de lengte van de tuin vanaf de muur van het huis tot aan de straat een meter of tien of meer? In dat geval kan de hele tuin licht aflopen naar straat nivo en merk je er bijna niks van.
woensdag 10 juni 2015 - 09:17
Polplastron

Polplastron

Het plaatsen van een kunstmatige beekloop is geen sinecure! Als je zelf geen kennis van zaken hebt, is het eventueel interessant om de beekloop te laten aanleggen door een vakman.

Het verval van zo'n beekloop hoeft niet erg groot te zijn, maar natuurlijk wil je wel wat water zien lopen. De beekloop zelf moet in verschillende vervallen worden opgedeeld, zoniet zie je echt het water bijna niet lopen.

Het aanleggen een lange beekloop in één stuk kan best gebeuren in EPDM-folie die meteen op de juiste lengte aan elkaar gelast is (Ik heb een tijd geleden mooie folie bestelt bij http://www.ubbinkdealer.nl/ubbink-vijver/ubbink-vijverfolie : zij leveren verschillende breedtes en de lengte kan je zelf bepalen).

De zijden van de beekloop zou ik afwerken met ecolatten (Dit heb ik bij m'n vijver ook gedaan en het werkt best prettig!) zodat je alles in een mooi geleidelijk verval kunt laten lopen.

Overigens hoeft niet de hele tuin af te lopen; op het moment dat je de beek aanlegt, kan je de rest van de tuin hierop aanpassen. Mijn vijver ligt aan de ene kant van de tuin ook hoger dan het gras en nu ga ik dit gewoon met zand ophogen en terug inzaaien.

Groeten,

Pol
woensdag 10 juni 2015 - 10:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon