menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welk onkruid is dit in het gazon

Ga naar meest recente reactie

mdennis25888

Mdennis25888

Gebruikers,

Mijn gazon heeft dit jaar erg last van een bepaald onkruid maar kan niet vinden welke dit is weten jullie het? en zoja hoe is deze te bestreiden handmatig is niet te doen het zijn behoorlijke opervlaktes.

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 12 april 2015 - 20:43
kerstkind

Kerstkind

Hallo.
ik denk dat dit hondsdraf is,
Sterk woekerend, ronde blaadjes met blauw/paarse bloemetjes?
groetjes José

Hoe te bestrijden?
zondag 12 april 2015 - 23:26
Bombycilla

Bombycilla

Veel mooier dan zo'n saai gazon!
maandag 13 april 2015 - 08:23
Plantadvies

Plantadvies

Dit kun je alleen bestrijden door het om te ploegen of met de hand te verwijderen. Het laatste zal lastig zijn, omdat u al zei dat dit een groot stuk bevat. Haal in ieder geval alle wortels weg en wacht met het opnieuw inzaaien van gras tot alles is verdwenen.
maandag 13 april 2015 - 17:52
Wannus

Wannus

Het is inderdaad mooi en naturel , maar na verloop van tijd heb je
geen gras meer . Waarom leg je dan een gazon aan ???
maandag 13 april 2015 - 19:49
Bombycilla

Bombycilla

ach als je gewoon blijft maaien is het prima beloopbaar en ruikt ook nog lekker
dinsdag 14 april 2015 - 08:54
mia_heyl7

Mia_heyl7

zo ben ik al een paar bezig, om de ereprijs weg te krijgen, is dweilen met de kraan open
dinsdag 14 april 2015 - 10:08
Bombycilla

Bombycilla

Zelfde verhaal prachtige bloemetjes ipv saai gazon
donderdag 16 april 2015 - 16:45
Boerke

Boerke

Bombycilla, en de bijtjes zijn u nog dankbaar ook . In onze gazon staat het ook samen met klavertjes. Ieder zijn smaak. Dit staat in een stuk weiland dat ik zo ga laten . Ik noem dit mijn stuk "wild-gazon" . Daar mag alles in groeien. De insecten hebben daar hun leven.
donderdag 16 april 2015 - 21:21
Tuinman65

Tuinman65

Met alles wat ik hier lees ga ik niet akkoord hoor.
Een gazon is een grasveld zonder mos en onkruid. Gewoon mooi groen gras.
Op mijn dagelijkse wandeling zie ik ook madeliefjes en pisbloemen bloeien tussen het gras. Maar....

Wie graag bloempjes ziet in de plaats moet kiezen voor een bloemweide.
Daar bestaan ook heel veel mengsels voor en daar kunnen de insecten zich wel in uit leven.
Leo
zaterdag 18 april 2015 - 22:51
Polplastron

Polplastron

Met alles wat ik hier lees ga ik niet akkoord hoor.
En daar heb je groot gelijk in! Maar zelf kies ik toch ook liever voor een gazonnetje zonder bestrijdingsmiddelen en daar hoort een bepaalde variatie aan planten toch wel bij zoals klaver (tenzij je op je knieën alles een voor een gaat uittrekken of -steken natuurlijk, maar daar heb ik noch de tijd, noch de zin voor!). En de bijtjes zijn mij ook zeer dankbaar!
Gelukkig zijn er verschillende meningen toegelaten!

Groetjes,

Pol
zondag 19 april 2015 - 02:50
cozinskeeter

Cozinskeeter

Het onkruid op uw foto is volgens mij hondsdraf. Als ervaren tuinier van een grote tuin van 25 are omringd door graasweiden voor schapen van mijn buur heb ik redelijk wat ervaring met onkruidbehandeling en dergelijke.
Hondsdraf valt goed te bestrijden met product op basis van de actieve stoffen triclopyr-fluroxypyr. Deze vind u in de handelsprodukten Edialux Silvanet en Aveve Luoxyl extra.

Gebruik altijd exact de juiste dosering in de juiste hoeveelheid water, en in de juiste weersomstandigheden (temperatuur zeker 15°, geen wind, geen volle zon, bewolkt weer.

Op de site van de overheid www-fytoweb-be vind u per product de teelten waarvoor het product officieel bestemd is (meestal zal er ook staan voor gebruik in gazons)

Ik moedig geen chemische producten aan, maar voor wie zijn tuin "strak" wil houden gaat het soms niet anders.

Je mag echter geen wonderen verwachten van bestrijdingsmiddelen alleen. Zo heb ik in mijn eigen tuin in het begin op de verwaarloosde gazon een overwoekering door kruipende boterbloem ( die kan je NIET kleinkrijgen door te maaien aangezien ze te kort tegen het oppervlak groeit) finaal op een periode van 3 seizoenen volledig uitgeroeid heb door afwisselend manueel te wieden, en te bespuiten (in dit geval met Dow Bofix)

Als je herbiciden juist gebruikt zijn er ook geen gevaren voor bijen. In mijn tuin staat 50 meter lavendel en daar gonst het in de zomer van de bijen. Er dient altijd gespoten te worden in april-mei als de eenjarige of meerjarige bloemen nog niet in bloei staan.
donderdag 23 april 2015 - 22:18
Tuinman65

Tuinman65

Nee, die staan dan nog niet in bloei maar bij de nachttemperaturen rond die tijd werken de bestrijders ook niet.
Leo
donderdag 23 april 2015 - 22:41
cozinskeeter

Cozinskeeter

Klopt zeker ook Leo. In ons Belgenlandje is het niet altijd even makkelijk een ideaal moment te prikken: soms is het midden april al ruim 25°, andere jaren vriest het nog s'nachts.

En ondanks dat ik helaas moet toegeven dat ik deze middelen gebruiken: het beste bestrijdingsmiddel is nog steeds de handenarbeid, waar het doenbaar blijft. Bestrijdingsmiddelen zijn mijn inziens vooral nodig om uit de hand gelopen invasies tegen te houden, niet om de norm te zijn om een paar verdwaalde onkruidjes te lijf te gaan.
donderdag 23 april 2015 - 23:03
Polplastron

Polplastron

En ondanks dat ik helaas moet toegeven dat ik deze middelen gebruiken: het beste bestrijdingsmiddel is nog steeds de handenarbeid, waar het doenbaar blijft. Bestrijdingsmiddelen zijn mijn inziens vooral nodig om uit de hand gelopen invasies tegen te houden, niet om de norm te zijn om een paar verdwaalde onkruidjes te lijf te gaan.

Wauw! Met deze uitspraak kan zelf ik als 'eco-fundamentalist' leven!
Toch blijf ik er van overtuigd dat er meer 'doenbaar' is dan veel mensen willen inzien of toegeven, maar dat is een ander uitspraak! In elk geval bedankt voor je genuanceerd antwoord; mijn respect heb je!

Groeten,

Pol
vrijdag 24 april 2015 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon