menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat moet ik met dit gazon aan

Ga naar meest recente reactie

arjveld

Arjveld

goedendag allen,

Heb al een hoop dingen bekeken hier op de site, maar ben er nog niet helemaal achter wat ik nou met mijn gazon aanmoet. Het is in september 2013 gezaaid, bij een nieuw aangelegde en opgehoogde tuin. Is ongeveer 50 cm nieuwe (grond die bij afgraven van de woningen) grond op gekomen, daarna voor zover ik weet alleen geharkt en gezaaid.
Hebben het eerst laten groeien en gemaaid toen het vrij hoog was. Wat er nu in groeit ik heb geen idee, maar volgens mij is het weinig gras.
Kan ik hier nog wat mee?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 2 april 2015 - 14:39
arjveld

Arjveld

nog maar even een foto'tje

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 2 april 2015 - 14:40
jdcoster

Jdcoster

Tamelijk kort maaien en onmiddellijk bemesten met een samengestelde meststof als er flinke regenbuien worden verwacht.
Wanneer werd het trouwens nog voor de laatste keer bemest?
En ... het gras in het vervolg niet meer verwaarlozen
donderdag 2 april 2015 - 19:53
arjveld

Arjveld

Oke, ga ik proberen. Hebben het volgens mij niet verwaarloosd, iedere x netjes gemaaid en vorig jaar in maart en eind augustus met koemestkorrels gestrooid vlak voor een regenbui.
donderdag 2 april 2015 - 20:03
jdcoster

Jdcoster

Het is niet ecologisch maar probeer eens met een royale gift blauwe korrels. Ik doe dat ook. Dat is nog het enige niet natuurlijke dat er in mijn tuin komt: kunstmest op het gras.
Het gras zal een groeispurt inzetten en het winnen van het mos.
Na een drietal weken zult u al een resultaat zien.
Op echt kale plekken kun je eventueel nog wat bijzaaien of zoals ik, het afval van de rechtgestoken randjes planten op die plekken. In korte tijd zie je er niets meer van
Ik weet natuurlijk niet hoe groot dat grasvlak is?
donderdag 2 april 2015 - 21:40
arjveld

Arjveld

Blauwe korrels?? Ga wel ff zoeken, nog nooit van gehoord.
Denk alles bij elkaar dat het zo'n 200 m2 is.
Had vorig jaar al contact gehad ook met degene die het aangelegd hebben en die zeiden dat het niet goed was en die hadden toen ik foto's van het gras genomen om door te sturen naar de leverancier van het zaad. Helaas nooit meer wat van ze vernomen.
Moet ik nog met verticulteren of hoe heet dat andere? Heb zo'n ding waar je de messen kunt vervangen door van die metalen prikkers zeg maar.
donderdag 2 april 2015 - 21:55
arjveld

Arjveld

Blauwe korrels is dat het voormalig nitrophoska blauw?
donderdag 2 april 2015 - 21:59
Tuinman65

Tuinman65

Ja dat is het.

Ik ben er zeker geen voorstander van.
Lost moeilijk op.
Werkt efkens heel hevig, veel gras en is heel snel uitgewerkt.
Volgens mij geen goed advies Joel
Leo
donderdag 2 april 2015 - 22:55
arjveld

Arjveld

Heb ook maar ff de grond laten testen, dit was de uitslag.
zuurtegraad: 5,3 pH
voedingstoestand: zeer laag
Kreeg het advies om eerst kalk te strooien om de zuurgraad omhoog te helpen en daarna gazonmeststof (NPK 9-4-7 + 2 MgO)

@Leo
Heb jij misschien een alternatief dan ipv blauwe korrels?
De blauwe korrels die ik zo zag had een NPK verhouding van 12-8-16 +3 MgO.

vrijdag 3 april 2015 - 11:47
Polplastron

Polplastron

I.p.v. die blauwe korrels die Joël aanraadt, gebruik ik zelf ieder voorjaar een organische gazonmeststof met de naam "Gazonstart": deze bevat een hoog stikstofgehalte en heeft volgens mij ongeveer dezelfde werking als die korrels, maar iets minder "heftig".
Ik weet niet wat Leo hiervan vindt?
vrijdag 3 april 2015 - 15:57
arjveld

Arjveld

Oke, zal er eens naar kijken.
nog even een ander vraagje erbij, kan ik gewoon eenmalig een gazonmeststof gebruiken en daarna het bijhouden met compost?
vrijdag 3 april 2015 - 16:49
jdcoster

Jdcoster

Wees toch maar niet al te zuinig. Met compost alleen behoud je geen groene grasmat.
Die compost verbetert goed de bodemstructuur en bemest ook wel wat maar dat is onvoldoende om het jaar door een dicht groene grasmat te hebben, zeker als ze veelvuldig belopen wordt en regelmatig gemaaid.
Laat in de zomer nog eens bemesten zal nodig zijn.
Niemand moet uiteraard blauwe korrels op het gras strooien. Leo is er geen voorstander van maar schrijft wel:"veel gras ...". Was dat dan niet de bedoeling?
Eerst moet dat gras voldoende groeien. De rest komt later. 'Crisismanagement' zou men in het zakenleven zeggen.
vrijdag 3 april 2015 - 19:08
arjveld

Arjveld

Top, gaan we dat eerst eens doen. Heb al een container vol aan dood gras en rotzooi wat eraf gekomen is.
Nu dus even een 'zakje' van dat spul vinden en dan gaan we kijken wat het word. Zal over een paar weken wel even een update doen van hoe het is.
vrijdag 3 april 2015 - 19:35
leerling

Leerling

Re: "wat moet ik met dit gazon aan"
Op het gevaar af weer een flame war te starten: waarom wil je zo'n groot gazon?

Dit is gewoon een eerlijke open vraag. Ik kan perfect leven met antwoorden als: "omdat ik dat mooi vind", of "mijn kinderen ravotten graag in de tuin".

Maar gazon is eigenlijk een behoorlijk arbeidsintensieve en meestal natuuronvriendelijke bodembedekker en mensen vergeten wel eens dat er alternatieven zijn.
zaterdag 4 april 2015 - 02:07
arjveld

Arjveld

Mag je rustig vragen hoor, geen probleem mee.
De reden voor het gazon is dat we het idd mooi vinden. Een andere reden s dat we er dan makkelijk stukken uit kunnen steken voor bijv. een rijtje minifruitboompjes ofzo. Maar omdat we alles in ettapes doen hebben we besloten om te beginnen met gras. Tevens vind onze dochter van 1 het heerlijk om er overheen te kruipen en rollen

Hebben verder ook niet aan alternatieven gedacht. Weet wel dat er ook een kruiper is die je niet hoef te maaien en die het goed doet als bodembedekker, weet zo de naam niet. Verder zou ik eigenlijk alleen bestrating of kunstgras als alternatief kunnen bedenken.
Ben ook nog nieuw in het hele tuingebeuren. Heb zelf de tuin bedacht met de mogelijkheid tot aanpassen. Zal eerdaags wel even een foto plaatsen van de tuin in me profiel.
zaterdag 4 april 2015 - 08:41
Esem

Esem

Kijk even naar mijn vorig topic.
De naam van het topic = Onderhoud gazon!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr Eddy
zaterdag 4 april 2015 - 10:57
Tuinman65

Tuinman65

Joel, met veel gras bedoel ik niet "dik staand gras" maar wel "lang gras", waardoor 1 maal in de week maaien eigenlijk niet genoeg is.
Het blijft meestal bij de wekelijkse beurt waardoor er te veel gras wordt afgemaaid. Maximum 1/3 mag er af. Hier wordt meestal tegen gezondigd maar is heel nadelig voor het gras.
Pol, gazonstart ken ik niet maar ik vind de inhoud fosfor (3) en kali (3) nogal laag. In de loop van de zomer zou ik wel bijmesten met een meststof die meer fosfor en kali bevat.
Wij bemesten sinds vorig jaar als volgt :
- einde maart/begin april na het verticuteren "Viano 3 in 1" à 10 kg per are.
- in juni 'Floranid permanent à 3 kg per are;
- in september nogmaals met "Floranid permanent" à 2,5 kg per are.

Vooral over die Viano in het voorjaar zijn we zeer tevreden. Hij gaat ook het mos te lijf en werkt ongeveer 100 dagen. En.... mooi groen gras.
Leo
zaterdag 4 april 2015 - 13:07
Polplastron

Polplastron

Pol, gazonstart ken ik niet maar ik vind de inhoud fosfor (3) en kali (3) nogal laag. In de loop van de zomer zou ik wel bijmesten met een meststof die meer fosfor en kali bevat.

Deze meststof gebruik ik dan ook enkel in het voorjaar hé! Daarna wordt gewone gazonmeststof gegeven.
maandag 6 april 2015 - 11:46
Tuinman65

Tuinman65

Prima zo Pol.
Leo
maandag 6 april 2015 - 14:51
vloeiende

Vloeiende

PH 5.3 is voor zandgrond een goede PH voor gazon, dus niet kalken en als je dan toch wil kalken doe het in het late najaar en niet nu.
donderdag 9 april 2015 - 22:06
arjveld

Arjveld

Heb nog niet gekalkt.
Heb wel de verticuteerder erover gehaald en de mos en alles is er wel uit nu. Heb er nieuw zaad over uitgestrooid samen met fertigreen kunstmest (12-10-18).
Heb wel gekeken naar blaukorn, maar het enige wat ik zo kon vinden waren emmertjes van 3 (dacht ik, kan ook 5 zijn) kg. De grote zakken van kon ik bij 1 krijgen voor 31 ex btw. Terwijl de advies verkoopprijs 23 inclusief is. Dacht dat de fertigreen wel een goed alternatief zou zijn.
donderdag 9 april 2015 - 22:31
caroline1

Caroline1

jd coster schreef

Het is niet ecologisch maar probeer eens met een royale gift blauwe korrels. Ik doe dat ook. Dat is nog het enige niet natuurlijke dat er in mijn tuin komt: kunstmest op het gras.
Het gras zal een groeispurt inzetten en het winnen van het mos.
Na een drietal weken zult u al een resultaat zien.
Op echt kale plekken kun je eventueel nog wat bijzaaien of zoals ik, het afval van de rechtgestoken randjes planten op die plekken. In korte tijd zie je er niets meer van
Ik weet natuurlijk niet hoe groot dat grasvlak is?


vandaag voor de eerste maal gazon gemaaid
tja gazon...er was nog niet veel te maaien maar alles oogt nu netter

maar het gazon staat " arm" veel te veel mos en vraagt om hulp

ik verticuteerde ieder jaar maar zag nooit echt resultaat na het vele werk

was blij te lezen dat er iets bestaat dat het gazon opfrist zonder al dat werk...ik heb een heel grote tuin en ook veel planten ,bomen en een vijver, moet alles alleen doen , dus ja , ik zoek iets waardoor ik het verticuteren kan laten maar toch mijn 30 jarig gazon nog behoorlijk mooi kan krijgen...gazon moet niet perfect zijn en er mogen gerust madeliefjes in bloeien ...maar liefst wat minde mos en onkruid...zijn die blauwe korrels goed voor mijn tuin? zou dat de goede oplossing zijn?
alvast bedankt hoor !
donderdag 9 april 2015 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon