menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Smalle border advies

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Graag had ik van jullie voor de zoveelste keer terug wat advies gekregen omtrent een border. Beetje bij beetje zijn we de tuin wat aan het opfleuren hier op het werk, en het volgende projectje is een smalle border aanplanten. Het gaat om een strook van ongeveer 50 cm breed en een 6-7tal meter lang. De border grenst aan een oranje muur waarin over de lengte 2 vensters verwerkt zitten. Het stukje ligt gans de dag in de zon en is redelijk droge, zanderige grond. Op het uiterste is al een druivelaar geplant, ergens in het midden staat een passiflora (als deze de winter overleeft heeft ten minste). Verder staat hier nog niets in, buiten enkele nog ongekende bloembollen (ze komen nog maar een heel klein beetje piepen).

Zelf had ik al gedacht om hier laag siergras te combineren met stamroosjes en kogeldistels. Maar ik zou graag toch enige diepte willen creëren in dit smalle stukje. Ik weet niet hoe je dit kan aanpakken? Hoge beplanting kunnen we niet gebruiken, aangezien de meeste planten voor de vensters komen (max 70-80cm hoog). En het is een smalle strook dus veel verschillende soorten voor elkaar plaatsen lukt denk ik ook niet, zonder er een onsamenhangend iets van te maken. Hebben jullie advies welke planten ik mooi kan combineren met elkaar? En die ook ergens niet vloeken met het oranje van de muur? Zelf was ik ook al van plan om de border vol crocussen en tulpen te zetten, zodat we in het voorjaar al een mooie kleurenpracht hebben. Of is dit niet echt aan te raden?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zondag 29 maart 2015 - 20:17
minouke

Minouke

Passiflora en druif hebben iets zuiders dan zou ik gezien de standplaats en de kleur van de muur voor lavendel 'Hidcot' gaan. Die is erg donker van kleur.
Ik zou niet teveel verschillende planten zetten in zo een smal stuk, de lavendel past hier uitstekend voor.
Je kan nog altijd krokussen of blauwe druifjes tussen planten.

Groetjes
Chantal
maandag 30 maart 2015 - 09:38
Roeliee

Roeliee

Dag Minouke,

Bedankt voor je tip! Alleen... we hebben reeds een strook van een 8-tal meter met lavendel beplant... Ik ben op zoek naar iets anders, om wat meer verscheidenheid aan bloemen en planten te hebben...
maandag 30 maart 2015 - 16:16
minouke

Minouke

Teucrium lucidrys groeit in dezelfde omstandigheden als lavendel maar is wel paarsroze.
http://digituin.tuinadvies.be/plant/1084/teucrium-lucidrys
Salvia nemorosa 'Amethyst' vloekt niet met oranje
http://digituin.tuinadvies.be/plant/45/salvia-nemorosa-amethyst
maandag 30 maart 2015 - 20:01
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je tips minouke! Ik bekijk ze zeker eens van dichter bij! Nog mensen met ideeën?
dinsdag 31 maart 2015 - 20:15
wilma*15

Wilma*15

Hoi,

Kijk eens bij de rotstuin- plantjes.
Die zijn vaak ook zonaanbidders en blijven klein.
Edelweis en Gentiaan zijn de bekendste maar er zijn legio anderen die in aanmerking komen.

Succes.

Groetjes
zondag 5 april 2015 - 18:02
aronv

Aronv

Ik raad aan kattenkruid te planten. Op een droge plek doet die het prima.
De hele zomer bloeit deze plant en het is een komen en gaan van vlinders en bijen, heel gezellig.
zaterdag 11 april 2015 - 00:09
Rowie

Rowie

Erysimum is een zeer lang bloeiende plant, houdt ook van een drogere standplaats en is er in veel kleurstellingen. Nadeel is dat het een kortlevende vaste plant is, die zich dan echter wel weer goed ter plaatse uitzaait. Succes.
zaterdag 11 april 2015 - 11:59
Roeliee

Roeliee

Trekt het kattenkruid dan niet te veel katten aan? Want dat zou niet echt de bedoeling zijn...

Erysimum vind ikzelf minder mooie plant, maar toch bedankt voor je tip!


Groetjes
Roeliee
dinsdag 21 april 2015 - 10:06
satomi

Satomi

Bij mij lagen de buurkatten er graag middenin.... en bij anderen ook, als je dit zo leest: http://www.licg.nl/11p/praktisch/kat/aanschaf-en-verzorging/kattenkruid.html
dinsdag 21 april 2015 - 14:32
leerling

Leerling

Als je de kleurendriehoek volgt zou je een oranjemuur mooi kunnen contrasteren met blauw. Je wil laag blijvende bloemen die het goed doen in droge grond en in volle zon.

'k Zou inderdaad ook niet teveel verschillende soorten planten in zo'n smalle border.

Wat dacht je van Caryopteris x clandonensis, gecombineerd met viooltjes (eventueel maartse viooltjes) in het vroege voorjaar en met een campanula?

P.S. Als je niet van een bepaalde plant houdt, helpt het om aan te geven waarom niet. (Vorm, kleur, reuk...)
donderdag 23 april 2015 - 00:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon