menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rooddraad

Ga naar meest recente reactie

jantje1987

Jantje1987

hoi allemaal

heeft er iemand tips en trucks om rooddraad in een gazon te voorkomen/behandelen?
heb gisteren men gazon geverticuteerd en behandeld met een middel tegen rooddraad
maar kan ik nog iets doen?
bv een laag compost op het gras strooien, bemesten?

groetjes
jan
dinsdag 24 maart 2015 - 09:24
Patrikc

Patrikc

Ja je kan nog iets doen, een laag compost strooien, bemesten, zoals je zelf zegt.

Dat alleen zou al meer dan genoeg geweest zijn, wie heeft je wijs gemaakt dat uw gazon moest behandeld worden met een middel tegen rooddraad, een verkoper uit een tuincentrum ?
Was er trouwens rooddraad ?
dinsdag 24 maart 2015 - 12:13
Esem

Esem

Schimmelziekten in gazons


Gazons kunnen geplaagd worden door allerlei ziekten.


Over het algemeen is een slechte gezondheidstoestand van het gras de oorzaak van schimmelziekten

Bladschimmels voorkomt men door te zorgen voor een gezond gazon met correct onderhoud !

Frequent voorkomende schimmelziekten in Vlaanderen zijn “rooddraad”, “sneeuwschimmel” en “dollarspot”.

•“Rooddraad” (Corticium fuciformis ; Laetisaria fuciformis) is herkenbaar aan de misvormde, dode grassprietjes die zich kunnen groeperen in snel uitbreidende, onregelmatige vlekken bij dauw. Het eerste symptoom is het verschijnen van bruingeel verkleurende grassprieten. Dode of geïnfecteerde bladeren komen in de aangetaste delen van het gazon willekeurig voor tussen gezonde bladeren. Bij vochtig weer (hoge luchtvochtigheid) is er vorming van rode draden, beginnend op de bladtoppen. De ziekte duidt op armoede : het ontbreekt het gras aan voeding (vnl. stikstof)

De gevormde rode schimmeldraden kunnen door voeten of grasmachine worden verspreid waardoor de infectie nog verder uitbreidt.

Gr Eddy,
dinsdag 24 maart 2015 - 21:06
cozinskeeter

Cozinskeeter

Beste Jan,
Ben eigenaar sedert 15 jaar van een grote tuin met gazon van 20 are. In 15 jaar 3 keer last gehad van rooddraad.
Oorzaak op basis van mijn eigen persoonlijke ondervinding : waren zomers met veel regen, en meestal ook op het moment dat de voorjaarsbemesting uitgeput is/niet wordt toegediend.
Ikzelf bemest met een organische messtof 2 maal per jaar en dien N-P-K 1.5kg/0.6kg/1kg toe, maar als je in april 1e keer bemest is de meststof na ongeveer 3,5 maand volledig opgebruikt.

1e en 2e keer heb ik de rooddraad infectie zo gelaten: probleem verergert tijdelijk door betreding maar infectie verdwijnt vanzelf weer, echter gazon wordt meer en meer ontsierd door bruinere plekken.

3e keer heb ik chemisch bestreden met fungicide op basis van werkzame stof Iprodione (Bayer Chipco Green of Aveve Cavron), met zeer goed resultaat binnen de 2 weken.

Ik promoot de middelen niet, maar als je gazon te fel ontsierd en je wil niet lijdzaam toekijken is dit een te proberen (helaas chemische) oplossing.

Chipco wordt redelijk wat toegepast in het schimmelvrij houden van golfterreinen

donderdag 23 april 2015 - 23:25
EdwinS

EdwinS

Beste Cozinskeeter,

Ik heb ook last van rooddraad in mijn gazon en ben daarom op zoek naar de door jou genoemde middelen. Echter ik kan ze nergens vinden, geen enkele webwinkel die Chipco Green of Cavron Garden aanbiedt! Ik woon in het noorden van Nederland.

Waar heb jij die middelen gekocht? Alvast bedankt voor je reactie.


Groet, Edwin
dinsdag 23 augustus 2016 - 07:57
Tuinprins

Tuinprins

In NL is voor het gebruik van Bayer Chipco Green een spuitlicentie vereist. Het is daarom alleen verkrijgbaar bij professionele aanbieders die een bewijs moeten hebben dat de gebruiker een spuitlicentie heeft. Cavron Garden is van Edialux en wordt primair in België aangeboden. Aangezien het dezelfde werkzame stof heeft als Bayer Chipco Green (iprodion) zal hiervoor hetzelfde gelden. Of je moet naar België rijden ....


Gegroet, de tuinprins


woensdag 24 augustus 2016 - 07:11
EdwinS

EdwinS

Beste Tuinprins,

Zowel Chipco als Cavron zijn dus niet voor de particuliere markt. Maar welk middel dan wel voor gebruik tegen rooddraad? Ik zit niet vast aan de andere 2, maar zoek iets tegen rooddraad!

Naar Belgie rijden gaat me wat te ver...


Groet, Edwin
vrijdag 26 augustus 2016 - 07:10
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat er voor de particulier in NL geen echt effectieve bestrijdingsmiddelen verkrijgbaar zijn. Maar niet getreurd, je kunt rooddraad ook redelijk goed bestrijden met een niet-chemische aanpak.

Allereerst is het goed om te weten dat:

== Rooddraad ontstaat vooral in periodes van vochtig en broeierig weer.
== Rooddraad komt meer voor bij gazons waarop het gemaaide gras blijft liggen.
== Rooddraad komt meer voor op gazons met een slechte beluchting.
== Rooddraad komt meer voor bij gazons met onvoldoende bemesting met stikstof.


Plan van aanpak:

== Met een gazonhark over de de aangetaste plekken gaan, het gras dat uit het gazon komt verwijderen.
== Met een riek gaatjes prikken in de aangetaste plekken voor betere beluchting.
== Het gazon bemesten met een snelwerkende meststof waar voldoende stikstof in zit.
== Als je het gazon beregent doe dit dan 's morgens en niet 's avonds.


Mocht je een groot gazon hebben of als de aantasting op zeer uitgebreide schaal voorkomt dan zal het misschien toch raadzaam zijn om een hovenier met een spuitlicentie in te schakelen zodat die een chemische bestrijding van de rooddraadaantasting kan uitvoeren.



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 augustus 2016 - 07:51
EdwinS

EdwinS

Bedankt voor je reactie tuinprins! Ik ga ermee aan de slag. Ik zal je laten weten wat het resultaat is.

Gr. Edwin
maandag 29 augustus 2016 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon