menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel compost mag je aanvoeren

mmgull

Mmgull

Ik heb arme zandgrond liggen en wil die verrijken.
Tegelijkertijd wil ik de grond verhogen want die is zo'n verzakt en ligt nu op zo'n 30-40cm onder het terras.

Wat voer ik aan:
a) pure compost en dan infreesen met de aanwezige grond,
of b) grond aanvoeren die reeds vermengd is met compost of met turf ?

Wat is de juiste verhouding compost - zandgrond?
Is te veel compost schadelijk? Wat met turf?
woensdag 11 maart 2015 - 21:38
Arico

Arico

Turf kun je beter niet aanvoeren want dat wordt (ook al beweren ze 'verantwoordelijk') gewonnen uit natuurlijke venbiotopen. En je kan gewoon ophogen met compost en die dan onder frezen. Er bestaat niet zoiets als 'teveel compost'.
donderdag 12 maart 2015 - 08:06
Polplastron

Polplastron

Indien je je grond wil verhogen zou ik in eerste plaats gewoon zand nemen. Compost vergaat na een tijd en daardoor zal het grondniveau terug dalen.

Compost is ook perfect als mulchlaag aan te brengen. Dit heeft een aantal voordelen: de bodemvochtigheid wordt gereguleerd en het bodemleven wordt gestimuleerd. Dit zelfde bodemleven zal overigens de compost mee in de grond werken waardoor er na een tijdje een mooie zwarte laag grond ontstaat.

Ik weet natuurlijk niet hoe arm je grond is, maar het systeem van mulchen met compost werkt hier op onze Kempische zandgrond alvast erg goed.

Te veel compost kan in principe niet, maar als je het gaat mengen/infrezen moet je wel rekening houden dat hoe meer compost je mee inwerkt hoe meer je grond later gaat inzakken als de compost verder vergaat. Indien je mulcht met compost mag je laag zo dik zijn als je maar wil zolang de planten niet verstikt raken. Zelf houd ik zo'n 5-tal cm maximum aan.

Groeten,

Pol
donderdag 12 maart 2015 - 09:32
Esem

Esem

Ik zou ook zoals hierboven al vermeld je tuin ophogen met zwarte grond.
Eens deze is aangezakt kan je in de toplaag compost inwerken.

Ik werk elk jaar twee maal compost in de grond.Ik niet maar de regen en de regenwormen doen dit voor mij.

Niet alleen in de borders maar ook op het gazon, zo blijf je een goede rijke grond behouden.

Gr Eddy



"Waar een wil is ,is een weg"


vrijdag 20 maart 2015 - 23:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon