menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine koer

Ga naar meest recente reactie

Aphelia

Aphelia

Hallo,

Ik zit aan de laatste fase van mij renovatie. En ik wil mij koer omtoveren tot een tuintje. Ik heb een typisch stadskernen van 5m op 4.
Ik heb 1 muur waar ik veel zon heb maar ik heb wel veel licht.

Ik ken niks van planten maar ik wil zoveel mogelijk groen hebben in mijn koer. Ik heb ook 2 katten en dus ik moet opletten op de planten die ik kies.

Waar moet ik opletten? Hoe start ik hiermee?
Welke planten hebben geen zon nodig?

Alvast bedankt voor jullie tips and trick!!!
vrijdag 20 februari 2015 - 14:21
Plantadvies

Plantadvies

Welke kleuren heb je binnen. Een denkbeeldig dak op je tuin plaatsen en mee door trekken naar het huis. Dus een denkbeeldige door voering van je huis. Daarbij is je grondsoort ook belangrijk, willen planten goed kunnen groeien.
vrijdag 20 februari 2015 - 16:22
Aphelia

Aphelia

Beige binnen. De koer is geschilderd in wit en 1 muur in terracota kleur.
vrijdag 20 februari 2015 - 16:28
Arico

Arico

Maak niet de fout door te denken 'kleine oppervlakte, kleine en lage beplanting'. Nee, in een kleine oppervlakte is hoogte des te belangrijker. Denk aan vormbomen (bollen, schermen), bamboes in pot of olijven tegen je zuidermuur.
vrijdag 20 februari 2015 - 18:39
Plantadvies

Plantadvies

Wat is de grondsoort? Op de muur zou je kunnen denken aan bloembakken of klimmers met hekwerk. Je werkt dan in de hoogte. Op een koer kun je goed werken met potten en toch veel kleur binnen halen. Door terracotta potten te gebruiken past het bij de rest van de tuin. Dit vormt een eenheid. Bij terracotta past rood, geel en wit heel goed. Zoek dus daar de planten die die kleur bloeien er bij.
vrijdag 20 februari 2015 - 18:59
Wannus

Wannus

Ik heb al af en toe kleine koertjes gezien die er mooi groen uitzien .
Hier en daar wat tegels of dalen uitbreken , allerlei potten en
bloembakken , gemetste bloembakken enz.... met klim en allerlei
planten , zelfs struiken in grote bloembakken .
Voor de katten zou ik wel alles opvullen met keitjes enz.....
zodat ze geen putjes kunnen graven . Zo gaan ze voor hun uitwerpselen
andere plaatsen zoeken . Hopelijk heb je dan een goeie buur .
zaterdag 21 februari 2015 - 06:49
leerling

Leerling

Toen we zelf een kleine stadskoer wilden omvormen tot stadstuintje gaf iemand deze tip: denk heel je tuintje in met allemaal bestrating (niet moeilijk met een koertje). Sommige delen wil je houden, bv. om uit je deur naar je tuintje te stappen. Of om een zithoek op te zetten. Misschien wil je ook nog een plaats voor een compostbak of een opbergplaats voor je tuingereedschap. En wil je paadjes daarnaartoe.
Al de rest kan je dan vrij maken voor beplanting.

En zoals Arico al aangaf, breng relief aan.
Naast zijn tips kan je bv. een zithoek onder een pergola maken en daar bv. een druivelaar tegenaan laten groeien. Of een dakmoerbei, dakprunus, dakplataan... of leibomen planten als je wat meer privacy zou wensen. Of een deel van je planten in verhoogde bakken planten.

Misschien kan je ook ergens een (paar) minivijvertjes in een bak of schaal zetten. Zie bv. http://www.lne.be/themas/natuur-en-milieueducatie/nmerond/vergroening/eigen-tuin/educatief-materiaal-voor-gezinnen/7minivijver_printkwaliteit.pdf

Op http://www.dekattensite.nl/html/gvdkgp.html vind je een lijst met planten die giftig zijn voor katten, maar ik vraag me af of dit niet eerder een probleem is voor binnenpoezen die uit verveling (of behoefte aan wat groen) aan dingen beginnen knabbelen. Verschillende van die planten staan in onze tuin (en stonden ook in onze vorige tuinen), maar we hebben nog nooit een poes gehad die daar naar omkeek.
Nepeta was in onze vorige tuinen moeilijk te houden, wegen heel geliefd bij katten. Die gingen er middenin liggen.
Een hoekje gras vinden ze ook prettig, vooral wanneer ze last hebben van haarballen. (Binnen staat bij ons om die reden altijd een potje kattengras.) In een tuin van 4x5 zou ik dat hoekje wel klein houden. 0.5x0.5 volstaat en kan je met een gewone grasschaar wat bijhouden.

Voor de rest zijn er massa's planten om uit te kiezen. Wil je planten met eetbare delen? Vooral groen, of toch ook het jaar rond ergens wat bloem? Hoe belangrijk zijn geuren? Hou je van exotische planten of eerder inlandse? Eerder een strakke tuin of mag het wat 'wilder' zijn?

Planten die het goed doen in schaduw vind je gemakkelijk wanneer je op http://digituin.tuinadvies.be/zoeken bij 'Standplaats' 'Schaduw' kiest. Je kan daar ook andere criteria ingeven.
Grootste frustratie is om de planten die je daar gevonden hebt ook terug te vinden in tuincentra in de buurt of op betrouwbare websites.

Op youtube vind je een boel voorbeelden van stadstuintjes. Dit is bv. eentje dat ik best wel mooi vind: https://www.youtube.com/watch?v=thrurpVg1Do.

Als je het bijna perfect wil, wacht dan nog een paar jaar en ga ondertussen tuinbouwschool volgen. Of begin gewoon met wat je goed lijkt en pas aan waar nodig/wenselijk. Ik denk dat de meeste mensen hier de tweede weg bewandelen.

Oh, voor ik het vergeet: foto's voor en na zijn altijd welkom. (Verdere vragen ook.)
zondag 22 februari 2015 - 00:11
Aphelia

Aphelia

Aan allen bedankt voor de tips and tricks.

Mijn koer is al volledig betegeld dus ik heb geen grondsoort. Ik kan die zelf kiezen

In mijn koer moet ik wel de vuilniszakken en de kattenbak verstoppen.

Ik heb 2 kanten waar in de zomer de zon volop schijnt de volledig dag. Ik wil zeker zijn dat de planten die ik daar zet, er ook tegen kunnen.

Het liefst wil ik sterk ruikende bloemen en planten zoals lavendel etc.
Maar ik ga de linken die jullie hier gezet hebben eerst allemaal eens bekijken.

Beloofd ik zet zeker foto's voor en na.
zondag 22 februari 2015 - 11:54
Aphelia

Aphelia

Voorbeeld van een kattenbak die verstopt is

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 februari 2015 - 11:57
Aphelia

Aphelia

Voor de vuilniszakken dacht ik meer aan zoiets

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 februari 2015 - 12:00
Aphelia

Aphelia

En natuurlijk niet vergeten

Ik zou niet graag hebben dat ze niet meer buiten kunnen

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 februari 2015 - 12:04
Plantadvies
zondag 22 februari 2015 - 21:29
Plantadvies

Plantadvies

Even nog de juiste link geven, want dat ging niet helemaal goed.
http://www.bastin.nl/webwinkel/potplant.html
zondag 22 februari 2015 - 21:30
leerling

Leerling

Re. kattenbak

Ziet er een leuk idee uit, maar is die ook makkelijk te onderhouden?
zondag 22 februari 2015 - 22:22
Aphelia

Aphelia

Zo ziet die kattenbak eruit

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 28 februari 2015 - 20:50
Aphelia

Aphelia

Bedankt iedereen voor jullie tips!!!
zaterdag 28 februari 2015 - 20:51
renate67

Renate67

Planten voor in de zon is niet moeilijk, bijna alle planten houden van veel zon, mooie planten voor in de schaduw is lastiger,:Hosta's zijn geschikt die doen het ook goed in een flinke pot, er zijn er ook die lekker ruiken.
In terracota potten passen volgens mij bijna alle kleuren: paars en blauw staan daar namelijk ook fantastisch in
Je kan aan een muur meerdere bloembakken (van die lange plastic balkonbakken) in steunen boven elkaar bevestigen en de onderste op de grond, ik heb dat ook op mijn terras met in elke bak een andere soort fuchsia, dat geeft de hele zomer bloemen.
Lathyrus kun je ook in een balkonbak zaaien en dan een gaaspaneel tegen de muur om die in te laten klimmen, liefst wel in zon dan doen ze het het beste.
Clematis (vaste klimplant) kan ook prima groeien in een flinke pot (staat nergens) ik heb er jaren 1 in een pot van 40cm op mijn balkon gezet en ik plantte er dan elk voorjaar nieuwe eenjarige bloeiers bij om de pot zelf op te vullen.
Je kunt ook denken aan een bak met kruiden, kan ook in een aantal potten aan de muur.
Bij het aanleggen van je binnenplaats tuin zou ik vooral investeren in een praktische tuinslang, desnoods met een kliksysyteem op de dichtst bijzijnde kraan binnen als je geen buitenkraam hebt.
Want je zal alle planten wel water moeten geven.
Eenjarige klimplant voor in de schaduw kant is oostindische kers geschikt (zaaien, wel opletten je hebt lage en hoge klimmende)
zaterdag 28 maart 2015 - 15:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon