menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon verluchten

Ga naar meest recente reactie

jantje1987

Jantje1987

hoi allemaal

heeft iemand ervaring met die soort van wals om de gazon te verluchten?

graag jullie reactie

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 10 februari 2015 - 19:35
Tuinman65

Tuinman65

Indien je dat zwaar genoeg kan maken door water of zand in die rol te doen dan zal dat wel helpen.
Maar met dit soort gereedschap moet je dat wel iedere week doen.
Leo
dinsdag 10 februari 2015 - 22:47
leerling

Leerling

Wat bedoel je met "beluchten"? Wat wil je bereiken?
woensdag 11 februari 2015 - 00:27
jantje1987

Jantje1987

bedoeling is het verminderen van de grondverdichting zodat lucht en voeding dieper en beter naar de graswortels gaat
woensdag 11 februari 2015 - 08:37
Patrikc

Patrikc

En is uw grond verdicht ?

Op de zandgrond van Zoerle-Parwijs ?
woensdag 11 februari 2015 - 08:51
jantje1987

Jantje1987

ik merk dat enkel de bovenste 5 cm worteltje zijn van het gazon, zitten deze meestal niet dieper?
woensdag 11 februari 2015 - 09:04
Patrikc

Patrikc

Zonder de situatie gezien te hebben is het uiteraard moeilijk zich daar over uit te spreken, maar ik betwijfel toch dat je een verdichtingsprobleem zou hebben.

En als het toch het geval zou zijn, dan gaan die prikkertjes van 5 cm op die rol die je voorstelt daar niet veel aan verhelpen.

Misschien hebben we eerder te doen met het stokpaardje van tuinman65 Leo hierboven: 'Is er bij de aanleg wel een goede grondbewerking gebeurd ?
woensdag 11 februari 2015 - 14:55
Plantadvies

Plantadvies

Aan het gras te zien is het wel wat vervilt. Om enige diepte te krijgen dien je zoals eerder vernoemd de rol zwaarder te krijgen. Het werkt wel, maar het is best een zwaar klusje op ten duur.
woensdag 11 februari 2015 - 17:16
jantje1987

Jantje1987

bij aanleg is de grond goed gefreest met een tractor tot +-30cm of dieper en goed wat stalmest en compost gebruikt

de foto die je ziet is niet van mij of mijn gazon maar van de website van boels

daar kwam ik deze rol tegen
woensdag 11 februari 2015 - 20:43
Tuinman65

Tuinman65

Als ik het woord tractor lees dan denk ik al genoeg te weten.
Wie bespaart op de fundering van zijn huis krijgt vroeg of laat problemen.
Met het grondwerk (de fundering van een tuin) is dat niet anders.
En ik vrees dat daar iets misgelopen is.
Leo
donderdag 12 februari 2015 - 23:04
jantje1987

Jantje1987

haha goed bezig Leo
bij tractor denk jij direct aan z'n kei groot beest zeker,
en ik kan je gerust zeggen dat dit een mini tractor was en de werken zijn uitgevoerd door een firma die weet wat ze doet en bekent is bij het wereldje van tuinaanleg

en eigenlijk antwoord er niemand deftig op men vraag of ze ervaringen hebben met de bovengenoemde wals?


ps de funderingen van men huis zitten 3.5 meter diep

groetjes
vrijdag 13 februari 2015 - 07:49
Wannus

Wannus

Ik heb er geen ervaring mee want ik heb dat nog nooit ergens
gedaan en vind dat onnodig . Ik strooi tweemaal per jaar
gedroogde koemest korrels op de gazons en verder niets ,
zo krijg je veel regenwormen in het gazon en deze verluchten
de bodem door de gangen die ze maken en hun kopje bovensteken .
vrijdag 13 februari 2015 - 08:40
clarissk

Clarissk

bij het wekelijks maaien van m'n gras draag ik priksandalen. Dit zijn een soort zolen met spijkers eronder die je gewoon aan je schoenen moet bevestigen.
Dit zorgt voor een goede beluchting zodat water, zuurstof en meststof tot bij de graswortels komt.
vrijdag 13 februari 2015 - 22:07
Tuinman65

Tuinman65

Jantje, mij maak je niks wijs hoor.
Een tractor die een frees kan aandrijven die 30 cm diep gaat is geen kleintje.
En om vaste grond met een frees zaaiklaar te maken hebben ze daar meerdere keren moeten frezen.
Ik kan een boek schrijven over vakmensen die........... vul zelf maar aan en
met als resultaat dat de structuur van je grond om zeep is en vandaar misschien die ondiepe beworteling.
Met het rolleke dat je toont heb ik geen ervaring. Wij werken met holle pinnen die propjes uit de grond halen.
Maar zoals ik al schreef, met die dunne volle pinnen heeft het systeem van clarissk wel resultaat.
Op het veld van Anderlecht doen ze dat ook, na iedere match wordt daar geprikt met iets dat lijkt op het rolleke , maar dan veel groter
Leo
vrijdag 13 februari 2015 - 22:45
jantje1987

Jantje1987

hey leo

heb je een foto deze machine met holle pinnen?, werkt zon prikmachine ook goed, met een goed resultaat?
bedoel je zon machine?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 februari 2015 - 14:44
Patrikc

Patrikc

Jan, die machine van Boels prikt 7.5 cm diep. Als uw gras echt slechts 5 cm die wortelt dan ga je daarmee niet veel voordeel doen, het enige voordeel is voor de kassa van de verhuurder.

Vanaf 20 cm, dat noem ik prikken, wordt gedaan op intensief gebruikte grasperken, een particuliere tuin wordt praktisch nooit intensief gebruikt.
zaterdag 14 februari 2015 - 19:53
Tuinman65

Tuinman65

Niet helemaal akkoord Patrick.
Met de machines die 20 cm diep prikken geraak je in een doorsnee tuin niet binnen.
Grasperken hoeven niet intensief gebruikt te worden om nodig geprikt te worden. De meeste zijn verkeerd aangelegd en daardoor is de grond zo hard als beton om het zo uit te drukken.
We komen (ik kwam) dat toch zo vaak tegen.
En dan helpt verluchten (prikken) wel. Maar dan liefst met holle pinnen.
De machine die Jantje toont ken ik niet en laat blijkbaar geen propjes achter.
Leo
zaterdag 14 februari 2015 - 22:52
vloeiende

Vloeiende

Om te weten of je grond verdicht is kan je een letterlijke steekproef doen.
Leg eerst een folie (of kruiwagen of...) naast de plaats waar je wil graven
Je haalt een stuk zode mooi uit je gazon (omdat je dit terug plaatst achteraf)
Daarna ga je met en spade een put maken om te "voelen " of er een harde laag in je grond zit, en dit kan gerust onder de gefreesde zone zijn. (in uw geval meer dan 30 cm diep of dieper) Kom je daar een harde laag tegen, (heeft meestal al een donkerdere kleur en durft vaak ruiken naar gas) dan helpt prikken niets.
Nadien put terug vullen, regelmatig aandrukken en zode herplaatsen, je ziet er bijna niets van.
De bedoeling van prikken is om de eventueel verdichte bovengrond te beluchten. Of die hobbymachines daarbij helpen heb ik mijn bedenkingen, als je iemand kent of zoekt met en kleine vertidrain (is een merk maar er zijn nog andere merken) en die persoon kan met zijn machine binnen in je tuin zou ik geen moment twijfelen en je dit te adviseren te laten doen.
Kijk eerst na wat de oorzaak zou kunnen zijn van de mindere beworteling alvorens diverse (zotte) kosten te doen.
zondag 15 februari 2015 - 13:14
Bombycilla

Bombycilla

jee wat een moeilijk gedoe , leen huur of koop een penetrometer en je kan de indringings waarde van je grond testen , hiermee kun je zien op welke diepte je bodem nog doorwortelbaar is
woensdag 18 februari 2015 - 23:13
vloeiende

Vloeiende

Ja bombycilla dat is ook een mogelijkheid, maar niet iedereen beschikt of zulk een apparaat of kan er over beschikken hoewel de bediening ervan zeer eenvoudig is. Ik hoopte dat mijn uitleg niet als "moeilijk" ervaren werd.....
donderdag 19 februari 2015 - 22:42
frankybata17

Frankybata17

hallo.
ik ben greenkeeper bij een voetbalcoup.
ik prik wekelijks het terrein en de pinnen gaan er 4cm in de grond en ik krijg mooi resultaat
waarom dieper gaan ????????



graag eens zien wie er op regardeert.
donderdag 13 februari 2020 - 18:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon