menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HAAGBEUK DUBBELE RIJ

Ga naar meest recente reactie

Tuinfanaten

Tuinfanaten

Beste tuinvrienden!

Wij willen graag een haag aanplanten die makkelijk groeit op een natte bodem en enig afscherming biedt voor pottenkijkers.( geen totale taxusachtige dichtheid vereist)

Onze tuinman stelt voor om haagbeuk(carpinus betulus) in twee rijen te
plaatsen met steeds 5 planten per meter. Aangezien het een haag is over een afstand 12 meter komt dit neer op 120 planten in totaal(24X5). Dit lijkt me nogal veel? Volstaat 7 planten niet per strekkende meter voor een dubbele haag? Of vergis ik me? Hoogte planten volgens offerte: 125-150.


Alvast bedankt voor jullie tips!
zaterdag 6 december 2014 - 17:49
Tuinman65

Tuinman65

Vooraleer tips te geven :
- welke grondwerken voorziet hij
- welke bemesting
- steun van draden of niet
- welke prijs , als we dat mogen weten
Bij fatsoenlijk plantmateriaal volstaan 6 planten per meter, 72 stuks dus.

Leo
zaterdag 6 december 2014 - 23:34
Tuinfanaten

Tuinfanaten

Beste Leo,

Alvast bedankt voor uw antwoord. Het dient een dikke en volle haag te zijn over een afstand van 12 meter- geen idee hoeveel planten er per strekkende meter dan nodig zijn.(sommige zeggen 7 per strekkende meter geschrankt aangeplant- de tuinaannemer stelt twee rijen van telkens 5 planten per meter voor- wat mij nogal veel lijkt?) Hieronder de gegevens van de offerte:


Aanplanten van Carpinus betulus (haagbeuk), incl.
meststoffen en bodemverbeteraar. Hoogte: 125-150cm. Incl.
leveren en plaatsen van houten palen en binddraad. Er
worden 5 planten per meter aangeplant, palen om de
3meter, 2 binddraden + aanbinden van de planten.
Aantal meter: 24 m.
Totaalprijs: 798 euro( 660+21% BTW)

Alvast bedankt voor alle advies!
zondag 7 december 2014 - 20:52
Patrikc

Patrikc

Door een dubbele haagrij te planten buit de tuinaannemer het ongeduld van de klant uit om op een gemakkelijke manier de factuur te verdubbelen.

Een enkele haagrij groeit in een mum van tijd even dik en even vol.

En 4 planten per meter is wat mij betreft ook meer dan genoeg, mag zelfs 3 zijn.
zondag 7 december 2014 - 21:14
Ginkgo

Ginkgo

Inderdaad, ik snap het nut ook niet zo goed van een dubbele rij ?...

Uiteindelijk bepaal je zelf de breedte en hoogte van je haag. Zeker haagbeuk vormt veel grillige takken die een stevig massief kunnen vormen, mits een goede opvolging van snoei.

Je kan misschien een plant meer zetten de lopende meter om dat gevoel van dichtheid (in de winter dan) wat meer te hebben.
maandag 8 december 2014 - 20:13
Boerke

Boerke

Voor haagbeuk snap ik ook de dubbele rij niet.
Ik zeg altijd :" Als je iets aanplant moet je, in je gedachten, het zien binnen vijf jaar". Vergeet niet dat uw haag in de breedte ook groeit en dit bepaal je zelf. Moest je weten hoeveel struiken ik al verplant heb omdat ze te kort bij elkaar staan .
Op de foto zie je een voorbeeld van een enkele rij bij mijn buur. Ze staat er al enkele jaren en is momenteel een 2,5 m hoog. En je ziet er niet door.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 9 december 2014 - 10:30
sugar

Sugar

Die dubbele rij heeft geen enkele zin. Een mooie, dikke en dichte haagbeukhaag kan zelfs met één plant per 2 meter (maar dan heb je wel veel geduld nodig).
3 tot 4 planten per meter is meer dan voldoende.
dinsdag 9 december 2014 - 15:49
Tuinfanaten

Tuinfanaten

Bedankt voor jullie tips! Is het van belang of het stalen(bekaert) of houten palen zijn voor de haag?
dinsdag 9 december 2014 - 18:58
Patrikc

Patrikc

Stalen palen is overkill.
dinsdag 9 december 2014 - 22:45
Boerke

Boerke

En dit is zijn haag nu . Mooie winterkleuren.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 december 2014 - 16:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon