menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruiddoek of landbouwplastic tegen Heermoes 8207

Carlo1984

Carlo1984

Beste lezers,

Ik heb ik mijn voortuin al jaren last van het hardnekkige onkruid Heermoes tussen mijn grind.
Dit grind & worteldoek lagen er al toen ik daar kwam wonen.
Mijn buren deden helaas niet genoeg aan hun voortuin en sinds eind juni zijn ze verhuisd en staat deze woning leeg en is het nog erger geworden.

Ik heb enige tijd geleden onkruiddoek 100 gram kwaliteit besteld en dit in mijn achtertuin gelegd.
Dit doek voelt zeer stevig aan, het is een soort stof ( verkrijgbaar in de webshop van Tuinadvies ) ik kan niet geloven dat daar Heermoes doorheen komt.

Ik overweeg ditzelfde doek in mijn voortuin te leggen, maar omdat dit veel werk is omdat het grind verwijderd moet worden ( + / - 1300 kg. ), zou ik eerst willen weten of dit sterke doek de Heermoes kan tegenhouden ?

Sommige mensen zeggen dat je meerdere lagen over elkaar moet leggen voor een optimaal effect, maar ik weet niet of het dan voldoende water kan doorlaten ?

Ook lees ik dat dun landbouwplastic i.p.v. onkruiddoek een goede oplossing is ?

Alvast bedankt.
dinsdag 21 oktober 2014 - 20:33
Esem

Esem

Carlo, je kan twee dingen proberen.
Eén) steeds weer het uitkomende kruid verwijderen,zodat je de plant uitput.
Twee) is het besproeien van dit stukje moeilijk te bestrijden kruid,en dit door gebruik te maken van azijn.
Besproei de akkerpaardenstaart ( want zo noemt dat kruid) met azijn.

Het verwijderen van de wortels heeft geen zin,het kleinste stukje dat je vergeet is binnen de kortste keren weer aan het woekeren geslagen.

De wortels kunnen wel tot acht meter diep de bodem in gaan en probeer dit maar eens te verwijderen!!!!!!

Hopelijk heb je hier wat aan

groetjes Eddy
maandag 15 december 2014 - 17:35
leerling

Leerling

Een hoekje van onze vorige tuin werd ook geplaagd door heermoes (Equisetum arvense). Toen we dat huis introkken vonden we het zelfs terug tot in de keuken. Niet zeker dus of onkruiddoek het gaat tegenhouden.

De planten uitputten door regelmatig wieden helpt, maar het vraagt een ijzeren discipline. Je moet echt jarenlang om de paar dagen gaan kijken of er weer wat te wieden valt.

En zoals met alles in je tuin: ken je "vijand".
Het is een heel oud kruid, dat zelfs aan de basis ligt van een flink deel van onze steenkool.

Heermoes houdt van verdichte, vochtige, zure grond en groeit graag op warme, zonnige plaatsen.
Alles wat je kan omkeren zou moeten helpen om het te bestrijden.

Ondertussen kan je er alleen maar het beste van maken:
- je kan de sporenaren die in de lente tevoorschijn komen verwerken in soepen, salades, omeletten, ovenschotels... En zo kunnen die sporenaren zich alvast niet langs die weg niet voortplanten.
- je kan heermoes gebruiken als fijn schuurpapier
- je kan er aftreksels van maken tegen meeldauw
- je kan er thee van maken tegen hoest (vroeger werd het zelfs ingezet tegen tuberculose)
- je kan het toevoegen aan badwater om reumatische klachten te verlichten
- je kan er stoffen grijsgroen mee verven
- ...
De werkzame stoffen zijn flavonen, saponinenen en kiezelzuur.

Dat gezegd zijnde: in onze nieuwe tuin heb ik nog geen heermoes gevonden en daar ben ik niet rouwig om.
donderdag 18 december 2014 - 21:35
pplakke

Pplakke

die azijn toen ik dat op het bouwforum poste .
werd dat nog erger beschouwd dan gif spuiten .
zou op termijn de grond verzuren werd daar gezegd .
weet niet of het waar is .
je kan ook branden dan word het ook uitgeput.
vrijdag 19 december 2014 - 11:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon