menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

laui

Laui

Hallo,

Ik ben op zoek naar n goede bodembedekker. Die goed tegen de zon kan (staat op het zuiden) en die te planten is op een worteldoek. Ik heb eens zitten zoeken en vind de kleine maagdenpalm wel mooi (vinca minor)

Of de Pennningkruid vind ik ook mooi staan. ( Lysimachia nummularia )

Zijn die 2 te planten op een worteldoek?
En groeien ze mooi dicht?

alvast bedankt
woensdag 15 oktober 2014 - 20:26
Ginkgo

Ginkgo

Waldsteinia ternata : een perfecte bodembedekker die bijna geen onkruiden doorlaat, zeer snel groeit, niet woekert en een mooie mat vormt.

Vinca zou ik niet zetten aangezien deze niet echt een mooie mat vormt, deze gaat slierten vormen die in elkaar groeien maar daar groeit nog veel onkruid door.

Bodembedekkers nooit op een worteldoek planten. Bodembedekkers gaan door middel van uitlopers zichzelf gaan vermenigvuldigen en zo nieuwe planten vormen. De worteldoek zal dit gaan verhinderen.

groeten,
KArel
woensdag 15 oktober 2014 - 20:33
laui

Laui

danku voor de tip.

Kan ik dan wel schors er tussen leggen na het aanplanten ervan? Groeien de uitlopers daar door?
donderdag 16 oktober 2014 - 08:46
Polplastron

Polplastron

Kan ik dan wel schors er tussen leggen na het aanplanten ervan? Groeien de uitlopers daar door?

Schors tussen bodembedekkers leggen is ook niet zo'n goed idee omdat je al een dikke laag moet leggen om onkruid tegen te gaan en net die dikke laag gaat ook je bodembedekkers verhinderen om uit te breiden, terwijl dat laatste toch de bedoeling is.

Zelf plant ik bodembedekkers redelijk dicht bij elkaar en eventueel geef ik een mulchlaagje compost errond. Dit houdt ook even het onkruid wat tegen en geeft een net effect. Het verschil met schors is echter dat het stelselmatig door de bodem(-organismen) zal worden opgenomen waardoor het de bodembedekkers niet meer hindert; nog een voordeel is dat de bodem verbeterd wordt waardoor je bodembedekkers net beter gaan groeien.

Persoonlijk vind ik overigens ook Ajuga reptans (en de vele cultivars) en bepaalde Geranium-soorten (zoals G.maccrorrhizum) heel bruikbaar voor de situatie die je beschrijft.

Worteldoek raad ik ook af om verschillende redenen!

Groeten,

Pol
donderdag 16 oktober 2014 - 10:05
Figo

Figo

Ik heb hier -pal op het zuiden EN op een helling- juniperis horizontalis geplant, op worteldoek, en die doet het uitstekend. Is op 1 jaar een mooi dicht tapijt.

Als je absoluut een bodembedekker zoekt zou ik opteren voor de geraniums, die eerder "uitstoelen " en een dicht bladerdek vormen (en zo onkruidgroei tegengaan), terwijl de Ajuga een regelrechte "woekeraar" is, net als Vinca trouwens.
Veel "grondbedekkers" zijn daarenboven zo losjes in de groei, dat ze het onkruid helemaal niet onderhouden, integendeel: je nog meer moeite bezorgen om het stuk onkruidvrij te maken/houden
donderdag 16 oktober 2014 - 10:33
laui

Laui

ok danku

Ik denk dat ik zal gaan voor de Goudaardbei (Waldsteinia ternata)
ik lees er overal goede reacties over en het is n mooie plant.

Wanneer plant ik die best? nog voor de winter of erna?
donderdag 16 oktober 2014 - 10:46
laui

Laui

Ik zie nu pas je post Figo, die Junipers Horizontalis is ook nog mooi

Is dit een sterke bodembedekker?

Ik moet ook zeggen dat ik nu schaduwkruid staan heb (van in het voorjaar geplant) maar 80% is al dood... heeft waarschijnlijk te maken met die schimmelziekte...

Dus vandaar de vraag of het sterke bodembedekkers zijn
donderdag 16 oktober 2014 - 11:21
laui

Laui

in welke maand plant ik best?
vrijdag 17 oktober 2014 - 09:19
Figo

Figo

Dat kan nu nog, zolang het niet gaat vriezen...
vrijdag 17 oktober 2014 - 09:38
laui

Laui

Ik denk dat ik toch voor de Goudaardbei (Waldsteinia ternata) zal gaan

De plaats waar ze moeten komen is lichte kleiaarde die nogal het water ophoud. Is dit goed of schep ik best een deel af en leg andere aarde alvoor ik mijn plantjes plant?
Gewone plantaarde (potgrond) of iets specifieks?

Sorry voor de vele vragen hoor

alvast bedankt !
vrijdag 17 oktober 2014 - 11:37
Ginkgo

Ginkgo

Valt te zien hoe extreem het is en hoe groot het stuk is. Als het niet te groot is kan je inderdaad een deel afscheppen en goede teelaarde erboven op doen. Maar afscheppen is een hele klus als het met de hand te doen is.

Indien het al bij al nog meevalt, zou ik compost opvoeren, ofwel champignonmest, deze openspreiden, wat inwerken in de toplaag en dan gewoon planten.

moest je een foto kunnen trekken van de grond + een detaifoto van wat aarde kan ik misschien al specifieker zijn.

vrijdag 17 oktober 2014 - 18:57
laui

Laui

De detailfoto van de aarde zal ik morgen trekken (al donker nu).
Deze foto's zijn genomen als ik de Schaduwkruid plantjes geplant heb. Maar die zijn al dood door een schimmelziekte. Maar zo heb je een beeld van de grootte.

Er komt nog een gootje achter het terras voor het water op te vangen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik upload morgen de foto van de aarde

alvast bedankt!
vrijdag 17 oktober 2014 - 19:25
Ginkgo

Ginkgo

Bedankt voor de foto's !

Ik weet genoeg hoor, dit valt zeer goed mee. Meng wat vivimus of compost in de bovenlaag en plant de plantjes maar. Ze zullen het zeker goed doen !

Leuke plaats trouwens, als je van strak houd kan je de waldsteinia gelijk knippen met de rand van de vietnamese ? blauwe steen. Doe ik ook thuis.

Groeten !
Karel
vrijdag 17 oktober 2014 - 19:47
laui

Laui

super!

bedankt voor de info Ik zal ze idd gelijk knippen met de blauw steen zal mooi zijn.
toch jammer dat de schaduwkruid gesneuveld is
vrijdag 17 oktober 2014 - 19:53
Ginkgo

Ginkgo

Ik vind het niet jammer dat ze gesneuveld zijn . Je zal zien, als je er compost onderwerkt, staat de waldsteinia tegen eind 2016 volledig toe.

vrijdag 17 oktober 2014 - 19:55
Ginkgo

Ginkgo

Juist uit nieuwsgierigheid . Maar op foto 2 zie ik een trap... en op foto 1 en foto 3 zie je duidelijk geen trap ? of zie ik nu zo verkeerd ?
vrijdag 17 oktober 2014 - 19:58
laui

Laui

hopelijk brengt deze foto meer duidelijkheid

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 17 oktober 2014 - 20:01
Ginkgo

Ginkgo

Aha ! haha, ik dacht al ... mooie foto !

Veel succes !
vrijdag 17 oktober 2014 - 20:04
laui

Laui

thanks
vrijdag 17 oktober 2014 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon