menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oerwoud van een tuin

Ga naar meest recente reactie

aidman

Aidman

hey allen,

we hebben juist een gezellig huisje gekocht, maar deze heeft helaad een oerwoud van een tuin, zoals alleen maar onkruid en braamstruiken.

ik heb geen groene vingers, dus kan ik alle tips gebruiken om dit te bestrijden, wetende dat ik geen grasmachines of graafmachines binnen krijg, de doorgang is te klein.

help ons, ons oerwoud een tuin te maken .

mvg

(fotos volgen achteraf)
donderdag 18 september 2014 - 13:06
deHaan

DeHaan

Gereedschaps benodigdheden Goede snoeischaar goede spade en een goede snoeizaag en zelf te leveren energie en tijd.

Gewoon aan één kant beginnen met alles rooien en omspitten tot je klaar ben.
Het mooie is dat de juiste tijd hiervoor de winter is en daar gaan we aardig naar toe.
Elke dag een stukje doen, dat gaat het beste.
donderdag 18 september 2014 - 13:34
aidman

Aidman

jah, daarom hadden onze ouders gezegd met alles eerst kapot te sproeien met onkruidverdelger.

is dit een goede oplossing? eerst kapot spuiten en dan alles omspitten en nieuw zaaien?

donderdag 18 september 2014 - 14:55
dendrodan

Dendrodan

ben tegen kapot sproeien, Het kan zijn dat er tussen het oerwoud toch nog mooie of zeldzame planten of dieren zitten. Het vergt wat meer moeite om het met de hand te doen stuk bij stuk te doen. ook in mijn geval ik heb kleine kindjes en hondjes en leer deze om groenten en fruit te oogsten zonder ik pesticide gebruik.
donderdag 18 september 2014 - 15:26
deHaan

DeHaan

Doodspuiten geeft meer werk, vooral de bramen.
Levende bramen zijn al een ramp om op te ruimen, maar dode nog meer.
donderdag 18 september 2014 - 17:32
aidman

Aidman

doodspuiten, is de enigste oplossing denk ik, want geloof mij vrij als de fotos volgen kun je dit onmogelijk met de hand doen.

we hebben zelf een hond, dus die mag sowieso jammer voor hem niet de tuin in.

het is echt een oerwoud van 40m op 5m en een goede 1m hoog en dan nog die braamstruiken en bomen.

donderdag 18 september 2014 - 19:16
sophora

Sophora

Vraag aan iemand of huur een bosmaaier (niet zo een kleine elektrische)En maai alles tot heel kort tegen de grond. Dan is het wel mogelijk stuk voor stuk de grond zuiver te maken. Leg eventueel zwarte doek op de grond gedurende de winter dan zal tegen de lente wel het meeste onkruid verdwenen zijn.
donderdag 18 september 2014 - 19:37
deHaan

DeHaan

Geloof me doodspuiten is geen optie.
Wat ik aangaf is een optie en een goede bosmaaier met slagmes voor het onkruid en een zaagblad voor de bramen en kleine boompjes is een optie.
Maar dan nog moet je de grond bewerken.
Maar laat eerst de foto,s maar zien (wel scherpe graag)
Hoe breed is trouwens de doorgang naar de tuin?
donderdag 18 september 2014 - 20:53
jdcoster

Jdcoster

Dode takken of levende takken ... Je zult ze toch handmatig moeten opruimen hoor.
Uw bodem vergiftigen vind ik een heel slechte start.
Koop een goede takkenschaar, een hakbijltje en een hakselaartje van een zekere kwaliteit.
Als je al die bramentwijgen afknipt, lostrekt en meteen maalt zul je al snel moed krijgen om er aan verder te werken. De grond diepspitten kan dan later nog wel.
Doe niet alles ineens, maar elke week vier à vijf meter over de breedte bijvoorbeeld.
Tweehonderd vierkante meter is tenslotte geen grote oppervlakte.
Ik zou ook al dat verhakseld materiaal goed stapelen. De compost die daarvan komt kun je later gebruiken als bodemverbeteraar bij de verdere aanleg van de tuin.
Bekijk ook eens goed de bomen die er staan( soort, gezondheid, standplaats t.o.v. de perceelsgrens). En bedenk of ze soms zouden kunnen passen in een later tuinplan. Ze kunnen misschien inkijk voorkomen, welkome schaduw geven op de middag, een lelijk gebouw wegmoffelen, nestplaats voor zangvogels zijn ...
Bepaalde bomen moeten misschien echt weg maar anderen kunnen soms gered worden of door snoeien van vorm verbeterd worden.
Ik wil maar zeggen: Ze worden in weinig tijd omgezaagd maar nieuwe bomen hebben een mensenleven nodig om te groeien.
Kijk geregeld ook eens op dit forum. Je zult er een schat aan informatie vinden.
donderdag 18 september 2014 - 20:57
Tuinman65

Tuinman65

We zijn geen forumvienden, we verschillen wat te vaak van mening, maar dit is toch wel iets waar menig beginnende tuinier wat aan heeft.
Leo
donderdag 18 september 2014 - 23:42
pplakke

Pplakke

in dit linkje staat dat zelfs nu nog sporen.
van dingen die sinds 1974 verboden zijn .
gevonden worden in de jeugd die pas nu geboren word.
http://www.gva.be/cnt/dmf20140910_01260955/pesticiden-verstoren-seksuele-ontwikkeling-bij-jongeren
vrijdag 19 september 2014 - 04:21
aidman

Aidman

hey het idee begint al wat beter te klinken ivm die composthoop, alles weg maaien met een bosmaaier (met stalen blad, want ik dat die anders om de 5min vast loopt) en dan direct vermalen om dan te composteren.

de doorgang naar de tuin is een deur breed , echt geen brede doorgang en we geraken niet anders aan onze tuin, dit is een stadstuintje , daarom dat het vermalen ook als muziek in de oren klinkt, anders moeten we met alles door het huis en dat zal wel een vuiligheid zijn.

de foto's zal ik proberen dit weekend te plaatsen.

al bedankt voor de fijne reacties.
vrijdag 19 september 2014 - 06:44
Ginkgo

Ginkgo

ik volg jd coster in zijn mening

Enkel zou ik na alles dat op de composthoop ligt en verhakseld is toch eens met een een combinatie van glyfosaat (round-up) en bofix eens spuiten hoor. Ik ken zulke toestanden maar al te goed. Alles wordt netjes tot op de vlakte opgeruimd...en dan blijft het even liggen...geen tijd...ik zal het morgen doen...en voor je het weet kan je weer opnieuw beginnen. Spuiten is precies zo'n beetje een taboe geworden en iets zeer slecht nochtans vind ik dat het moet kunnen, maar met de juiste doseringen. En ik denk dat we niet hoeven klagen over round-up en bofix. Er is strenge controle op chemische producten en geloof me, er is al heeel wat uit de handel gehaald wegens milieu-verontreiniging.

Laat dit aub wel duidelijk zijn dat ik dus geen voorstander ben van sproeistoffen hé, ik denk alleen, dat als je met bijna niets van alternatieven door het huis kan, dat dit een handig hulpmiddel kan zijn.

Greetz,
Karel
vrijdag 19 september 2014 - 21:00
vloeiende

Vloeiende

Karel,
uw advies van te spuiten na het opruimen lijkt mij niet correct. Er dient voldoende bladmassa op de planten aanwezig te zijn en de planten moeten goed in groei zijn, zoniet is het spuiten al een verloren moeite.
Als alles juist is afgemaaid en opgeruimd hoop ik dat deze bladmassa niet meer aanwezig is.
Als er dan toch sprake is van de tuin om te spitten ben ikzelf van mening dat dit spuiten ook nog eens een nutteloze kost is geweest, tenzij er bepaalde wortelonkruiden zouden staan maar als die bovengronds opgeruimd zijn heeft het nu geen zin meer en is het wachten tot het voorjaar om ze te behandelen.
Als de tuin dan al is omgespit is een hak een goed hulpmiddel om de grond onkruidvrij te maken en /of te houden tot er iets wordt aangelegd.
vrijdag 19 september 2014 - 21:37
RdB

RdB

Ook mijn tuin was destijds overgenomen door Braam. Brandnetel en Zevenblad. Ik zal eerlijk toegeven: een kleine 100m2 Zevenblad heb ik destijds gespoten (maar wel in het voorjaar hé, heeft nu niet veel zin). De rest (1900m2) 'gewoon' met het handje. Is toch goed terecht gekomen.

Ruud
vrijdag 19 september 2014 - 22:21
Ginkgo

Ginkgo

vloeiende,

Is wel waar wat je zegt. Er moet inderdaad bladmassa aanwezig zijn om het product te kunnen opnemen. Maar ik heb het dan vooral over de lagere onkruiden. Als het echt een oerwoud is veronderstel ik dat je iets van een 10-15 cm boven de grond zal maaien met de bosmaaier ? Dat is al een goed begin want stengelonkruiden zoals distels e.d. zullen hierdoor wel afsterven (ook omdat ze geen bladmassa hebben om fotosynthese te kunnen doen) maar als ik denk aan bvb. gras, of hanepoot of net gekiemde onkruiden. Die zal je nauwelijks meehebben met de bosmaaier. Daarom dat ik suggereerde om na het maaien nog eens te spuiten.

Voer om over te discussiëren, fantastisch .

Greetz,
Karel
vrijdag 19 september 2014 - 22:43
Tuinman65

Tuinman65

Ik vraag me af of Ginkgo wel een professionel is.
Wie geeft nu in godsnaam het advies om roundup en bofix gecombineerd te spuiten.
Wat bofix kapot maakt doet roundup toch ook, en veel meer.

Leo
vrijdag 19 september 2014 - 22:46
jdcoster

Jdcoster

Al dat spuiten is alleen nodig voor die kerels die niet kunnen spitten. Ze nemen hun toevlucht tot frezen waarbij ze alle onkruidwortels en -zaden perfect en gelijkmatig over de bovenlaag verdelen
Ik ben nog één van die ouderwetse spitters en heb dat dus niet nodig. De tijd tussen het omspitten en het aanplanten en zaaien moet natuurlijk zo kort mogelijk blijven. Niets belet de steller van deze topic ook van zoals ik al eerder aangaf, dat tuintje in gedeelten te kuisen en aan te planten.
Professionele tuinaanleggers zullen dat wel nooit zo doen omdat hun planning te moeilijk wordt, maar hobbytuiniers kunnen dat wel. Ze zijn trouwens altijd ter plaatse.
Ik zou ook aanraden van geen te grote grasoppervlakte te voorzien. Dat geeft teveel afval.
Hoog tijd om al eens een wensenlijst op te stellen met wat er van de tuin verwacht wordt.
vrijdag 19 september 2014 - 23:01
pthomass

Pthomass

Met de hand en goede spade/riek
Begin vanaf het huis en werk je weg naar achteren.
Bosmaaier zorgt ervoor dat vele onrkuiden dermate geschud worden dat ze zaden werpen.
Afhankelijk van je ondergrond doe je dit de dag na een goede regenbui. Dan is de grond losser en komen wortels beter los.

Delen die je gedaan hebt, bedek je met zwarte plastic of worteldoek. Alles eronder verstikt dan.

Tegen het voorjaar heb je een zui er stuk grond. Zaai direct gras als je de doeken eraf haalt, anders heeft onkruid weer kans om te groeien.
zondag 21 september 2014 - 13:20
pascalho

Pascalho

Ik denk dat je het het best met de bosmaaier kan doen dan ben je het ergste kwijt, dan schoonmaken, en als het dan weer wat opkomt schoffelen als het een paar dagen droog en zonnig is.
zondag 21 september 2014 - 14:38
Ginkgo

Ginkgo

Leo,

Waarom denk je dat ik bofix en round-up ga mengen ?
Zoek het eens op, of probeer het eens uit op verschillende onkruiden, misschien speelt de werking van het ene product niet zo goed op bepaalde onkruiden, waar het andere beter op gaat pakken ? Ik denk dan aan wilgenroosje bvb.

En ik zou liever hebben dat je zo'n opmerkingen achterwege laat. Het is al duidelijk gebleken uit verschillende andere discussies die ik gelezen heb van jou dat je regelmatig wel eens een blauwtje loopt hé, en dan heb ik het niet over mening maar over kennis. Dit zijn discussies die denk ik soms boven jouw niveau gaan.

Uiteraard weet ik dat bofix voor eenzaadlobbige kruiden is en round-up voor zowel een- als tweezaadlobbig.

En ter verdediging, de markt laat het nu nog niet toe om alleen mechanische onkruidbestrijding te gaan doen. Mensen zijn meer veeleisender geworden als vroeger.

Graag zou ik het hierbij laten.

groeten,
Karel

zondag 21 september 2014 - 16:30
Tuinman65

Tuinman65

" Uiteraard weet ik dat bofix voor eenzaadlobbige kruiden is en round-up voor zowel één- als tweezaadlobbig".
Zoiets schrijf jij in je bericht hier vlak boven.
Ik herhaal het omdat de kans groot is dat je dit gaat aanpassen.
Zou je niet beter eens goed nadenken vooraleer mijn kennis in twijfel te trekken?
Leo
zondag 21 september 2014 - 19:30
Ginkgo

Ginkgo

Welja, dat bofix geen eenzaadlobbigen dood. jongens toch
zondag 21 september 2014 - 20:27
Boerke

Boerke

Tuinman schrijft :"Ik vraag me af of Ginkgo wel een professionel is".
Is dit dan een forum voor professionelen geworden? Sorry, als ik dit zo bekijk.
En ik dacht dat er ergens in het reglement stond om geen reclame te maken en wat is de avator van Ginkgo dan?
Zou dit dan mijn laatste berichtje zijn? Want ik ben maar een klein boerke(amateurke). Is het daarom misschien dat er (volgens mij) zo veel forumgangers van het eerste uur afhaken?
zondag 21 september 2014 - 21:51
Tuinman65

Tuinman65

Nee Boerke, dit is zeker geen forum voor professionelen geworden.
Zo mag je dit zeker niet bekijken maar wanneer ik naast een avatar met reclame lees over mengen van roudup met bofix dan reageer ik op die manier.
Ik denk toch wel dat de professionelen hier toch al menig forumganger geholpen hebben.
Zeker niet afhaken hé maat, je bent trouwens één van mijn volgers.

En Ginkgo heeft de fout die hij geschreven heeft blijkbaar nog altijd niet gezien want roundup doodt dan ook geen één- en tweezaadlobbige.
Leo
zondag 21 september 2014 - 23:02
Patrikc

Patrikc

Leo, lees uw bericht toch eens na... Natuurlijk weet je dat roundup zowel één- als tweezaadlobbigen doodt. Bofix doodt tweezaadlobbigen en laat in 't algemeen eenzaadlobbigen ongemoeid. Je hebt wel gelijk dat het dom is ze te mengen.
zondag 21 september 2014 - 23:19
Tuinman65

Tuinman65

Natuurlijk weet ik dat maar je moet eens goed, heel goed lezen en nog eens lezen wat hij schrijft.
Van niveau gesproken
Leo
zondag 21 september 2014 - 23:56
Patrikc

Patrikc

Herhaal dan die fout niet hè Leo, of zijn we hier in de kleuterklas ?
maandag 22 september 2014 - 07:35
jdcoster

Jdcoster

Daar zal aidman weer veel van opgestoken hebben, van dat gebekvecht
maandag 22 september 2014 - 09:14
Ginkgo

Ginkgo

En nochtans wordt het door veel professionelen gedaan, je moet me niet geloven .
Dat is net zoals primus en round-up gemengd wordt. Sommige hardnekkige onkruiden verzwakken wel maar overleven de spuitbeurt met enkel round-up, in combinatie met bofix of primus ben je 100% zeker dat alles kapot is.
maandag 22 september 2014 - 19:11
Ginkgo

Ginkgo

Leo, wat dood round-up dan volgens u ?
maandag 22 september 2014 - 19:15
Polplastron

Polplastron

Heerlijk! Nu eens geen bekvechten tussen ecologische tuiniers en gifgebruikers! Nu zijn het de gifgebruikers onderling die niet overeenkomen!

Nu denk ik wel, Ginkgo, dat Tuinman enige kennis van zaken heeft en waarschijnlijk jij ook; het zou dus gewoon kunnen dat je een verschil van visie hebt, maar beiden gelijk. Overigens is het argument dat dit of dat door veel professionelen wordt gebruikt, niet per definitie een aanbeveling; er wordt wel meer zomaar gedaan zonder dat men eigenlijk echt weet waar men mee bezig is.

Persoonlijk vind ik het mengen van chemische stoffen toch iets waar je als particulier beter afblijft, maar dat is een andere discussie.

Groeten,

Pol
maandag 22 september 2014 - 20:30
Bombycilla

Bombycilla

Heerlijk! Nu eens geen bekvechten tussen ecologische tuiniers en gifgebruikers! Nu zijn het de gifgebruikers onderling die niet overeenkomen!



maandag 22 september 2014 - 21:22
Bombycilla
maandag 22 september 2014 - 21:45
Tuinman65

Tuinman65

Wat een discussie, maar ik hou er wel van.
Stel dat ik totaal onwetend ben wat tuinieren betreft en ik vraag aan Ginkgo wat ik moet spuiten tegen grassen in mijn bodembedekkers dan gaat hij dus antwoorden : met Bofix want dat is voor eenzaadlobbigen.
En dan spuit ik mijn ganse perk bodembedekkers kapot.
En dat heeft niks te maken met een kindertuin of wat dan ook maar om de juiste en duidelijke info.
WANNEER IK DAAR NIET OP REAGEER dan blijft het hier wel staan zonder reactie met misschien alle gevolgen van dien voor sommige mensen.
Bij google kom je zulke zaken vaak tegen.
Leo
maandag 22 september 2014 - 23:33
jdcoster

Jdcoster

Heeft er wel al iemand het artikel dat plakke aangeeft en dat ik een maand eerder onder de aandacht bracht, gelezen???
Jullie twee vinden het blijkbaar niet erg dat onze nakomelingen langzaam vergiftigd worden, als het maar goed gebeurt.

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/huis-en-tuin/134095-roundup-onkruidverdelger-die-niet-deugt.html
http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=M111&ss=P1757
http://home.online.nl/natuurverrijking/publicaties/roundupfeiten_txt_ned.htm

Het spreekt dus vanzelf 'tuinmannen' dat ik daarop REAGEER want onvolledige informatie en informatie waarin het gevaar van een manier van handelen totaal weggemoffeld wordt, blijft hier inderdaad ALTIJD STAAN.
dinsdag 23 september 2014 - 08:29
pthomass

Pthomass

Iemand al stilgestaan bij het feit dat het mengen van chemicalien chemische reacties en dampen met zich kan meebrengen!
Waarom denk je dat er verschillende producten in de markt zijn die zich richten op A of B of zelfs A en B
Wie weet welk brouwseltje je krijgt door te mengen... Ik zou dat niet willen inademen...
Hou je gewoon bij hetgeen de leverancier voorschrijft, die heeft dat getest in zijn labo en staat garant voor de werking die hij in de markt zet
Punt .
dinsdag 23 september 2014 - 10:44
Patrikc

Patrikc

inderdaad pthomass, wie 1 produkt gebruikt is wat mij betreft al niet goed bezig maar goed dat is dan zijn keuze, maar wie als een kwakzalver zelf zijn potion magique gaat maken kan zich moeilijk nog een professional noemen, hebben die mensen dan geen vorming gehad om erkend professioneel gebruiker te zijn...
dinsdag 23 september 2014 - 10:48
Ginkgo

Ginkgo

Patrick,

Als de mensen vragen om hun onkruid te spuiten, en ik kom enkel met een eenmalige round-up toepassing er op af, geloof mij dat uw klant niet tevreden gaat zijn, tenzij je twee keer per week terugkeert om te spuiten. Mensen zullen nogal een rekening krijgen.

En als ik zeg, ik spuit niet ik doe enkel mechanische onkruidbestrijding dan gaan ze zeker op een ander. Ik begrijp wel dat het helemaal anders ligt als particulier, en ik had dat achteraf gezien inderdaad hier niet moeten adviseren om deze twee te mengen, maar dat is nu eenmaal een methode die wij gebruiken om effectief te spuiten. En er zijn veel mensen die zeggen; ik wil geen product in mijn tuin. Maar er zijn er nog veel meer die zeggen van 'wilt ge dat eens efkes kapotspuiten want da woekert hier nogal'.

Als er nen dakwerker bij u komt en die gebruikt chemische middelen of materialen om iets te dichten (ik denk maar aan lood), wordt die dan ook ne kwakzalver genoemd of ne prutser, of 'is da wel ne professionele'. Sorry ze mensen, gaat eens een week mee met mij en ik wil het u gerust tonen hoe het er aan toe gaat bij klanten. Die vraag is gewoon nog enorm. En u onderscheiden door enkel mechanische onkruidbestrijding toe te passen bestaat nu nog niet. Ik vind dat hier eigenlijk wel erg. Het minste dat ik hier een uitspraak doe wordt ik met de grond gelijk gemaakt. Ik begrijp jullie wel en ik ben ook geen voorstander van chemische productjes maar producten zijn nu eenmaal tot grote spijt op de markt, en ze worden door velen gevraagd en gebruikt.

HOEWEL, ik mij wel zoveel mogelijk probeer bij te schaven van de moderne middelen door naar green expo te gaan ed beurzen. Ik heb trouwens ook een onkruidbrander staan die ik ook regelmatig gebruik, vooral bij vaste klanten dan, om frequent onderhoud te doen.

Maar hoe dan ook zal ik mijn excuses aanbieden. Meng geen producten samen, verkeerde info die ik gegeven heb. Hopelijk excuses aanvaard.. Het is hier tenslotte nog altijd voor het plezier dat ik hier op zit hoor.
dinsdag 23 september 2014 - 16:25
baloe

Baloe

Aidman,

ik ben een pragmatische tuinier (zo veel mogelijk groen, maar als't niet kan, dan chemique)

Eerst en vooral dien je je af te vragen of je tijd hebt voor een tuin en zo ja hoeveel. Zeker als je net een huisje gekocht hebt is daar soms nog werk aan waardoor de tuinaanleg niet altijd je eerste zorg is (als je dan onkruid verwijderd hebt, komt dat gewoon terug terwijl je elders druk bezig bent - spreek uit ervaring. )

Bosmaaier is zeker een goed idee om mee te beginnen, vermits je zegt dat er enkel onkruid en bramen staan. Bramen wegkrijgen zal zeker wat tijd vergen.
Je kan dat gerust herhalen tot je aan de tuinaanleg toebent.

Tuinaanleg: in 1 keer goed of in stukjes bepaalt dikwijls of je er met zware machines tegenaangaat of met schup en handwerk aan de slag gaat.
Het hangt er dan ook wel een beetje vanaf wat je wil doen met je tuin en in hoeverre je dat al weet.
vrijdag 26 september 2014 - 21:17
aidman

Aidman

hey allen,

idd van het gebekvecht steek ik niet veel op, ik hoor graag alle meningen, zowel over gif spuiten als natuurlijk om spitten.

ik heb al heel veel intressante dingen gelezen en heb al veel opgestoken.
als beloofd hierbij 2 foto's:

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 20 oktober 2014 - 07:48
aidman
maandag 20 oktober 2014 - 07:49
deHaan

DeHaan

Ga met een zware bosmaaier met een mulchmes aan de gang.
Daarna de troep opruimen en afvoeren.
Dan kan je de grondbewerking gaan doen, neem er de tijd voor en doe het goed.
Dit is namelijk de basis.
maandag 20 oktober 2014 - 10:27
Ginkgo

Ginkgo

Ik zou zeker geen grondbewerking beginnen doen zonder je iets aan al dat groen hebt gedaan... Laat ons zeggen dat je het niet kapotspuit, dan zal je toch het grootste deel er af moeten schrapen of zoveel mogelijk weghalen. Als je dit gemaaid zijnde gaat frezen of omspitten schiet al dat kruid gewoon terug uit, bovendien is het zeer moeilijk om fijne grondbewerking te doen met al dat groen dat nog boven steekt en in de toplaag vermengd zit. Ik veronderstel dat je het gazon zo onkruid mogelijk wil houden. Je zal zowiezo onkruid hebben maar je reduceert het enorm door het bestaande weg te halen.
maandag 20 oktober 2014 - 16:36
jdcoster

Jdcoster

Is dat een hazelnoot in het midden op die tweede foto? Ik zou die houden als solitair.
Zijn het echt wilde bramen of verwaarloosde doornloze bramen, want dan zou je daar ook iets mee kunnen doen.
Staat die afsluiting midden in het perceel?
maandag 20 oktober 2014 - 22:56
pplakke

Pplakke

weet wel dat zo een hazelaar ongesnoeid + 10 m breed word.
voordeel is wel dat het er onder zo donker is dat er verder niet veel onkruid groeit.
dinsdag 21 oktober 2014 - 06:55
aidman

Aidman

ik weet niet welke boom dit is, maar deze blijft niet hoor. de afsluiting scheidt mijn tuin van die van de buren, maar die kunnen niet meer aan hun tuin heb ik vernomen. dus ga ik proberen die tuin ook te doen, anders is al mijn werk voor niet, want dan komt het gewoon terug door.

ja hoor het zijn wilde bramen met doorns.
dinsdag 21 oktober 2014 - 07:19
jdcoster

Jdcoster

Het zal plots een kale boel worden daar Ik hoop alleen in naam van de vogels, de insecten en de biodiversiteit in het algemeen dat u er een rijke, interessante tuin van maakt.
Een tuin met meer dan enkel een grasvlak omringd met houten schuttingen of haagjes en verder wat 'kabouterboompjes'.
Laat u bijvoorbeeld ook inspireren door de dagelijkse foto's op Digituin en bedenk dat veel van die tuineigenaren ook daaraan begonnen zijn zonder veel kennis. Wees ambitieus. The sky is the limit, letterlijk hier dus. Er zijn te weinig bomen, in onze tuinen en in ons landschap. Ik hoorde onlangs van Paul Geerts dat de totale oppervlakte aan tuintjes in Vlaanderen groter is dan alle natuurgebieden samen. Wij hebben dus de verantwoordelijkheid over heel veel natuur ...
Een mooie tuin om naar te kijken maakt het huis ook weer meer gezellig.
Nog een praktische tip:
Bij het verwijderen van de bomen graaft u eerst best de wortels vrij om ze dan door te hakken met de bijl. De stammetjes NIET eerst afzagen, want u hebt ze nodig als hefboom om ze los te wrikken.
Veel succes

dinsdag 21 oktober 2014 - 10:56
aidman

Aidman

hey ik weet dat dit al even geleden is, maar ondertussen zijn we toch aan het werk geraakt in ons oerwoud en staat alles nu klaar voor verder verloop.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 12 mei 2015 - 10:56
aidman

Aidman

dit iets later.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 12 mei 2015 - 10:58
aidman

Aidman

dit was toen het einde van de dag.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 12 mei 2015 - 10:59
aidman

Aidman

ondertussen zijn er nog enkele bomen weg en heb ik de tuin al opnieuw geharkt en alle stenen er van tussen gehaald. zijn we ook ondertussen gaan kijken voor onze tuinafsluiting. we zijn er nog niet volledig uit. we twijfelen tussen composite pvc schuttingen en betonplaten (zoals aan de andere kant).
het enige verschil is composite is duurder, maar wel wat mooier. beton is minder duur, en kan je uiteindelijk ook mooi maken.

en we hebben alles met de hand gedaan, juist hier en daar nog eens een braam uitgraven en tegen volgend jaar gras strooien.

groeten
dinsdag 12 mei 2015 - 11:03
deHaan

DeHaan

Ziet er goed uit.

Egaliseer het grofweg.
Zodra het onkruid gaat groeien ga je maaien .
Van het najaar ga je rustig de tuin omspitten
De kans is groot dat je dan al een grasveld heb
Heb je de hele winter de tijd om te spitten en te bemesten.
dinsdag 12 mei 2015 - 12:35
kathy vanpoucke

Kathy vanpoucke

Dankjewel lieve mensen voor jullie antwoord. Zou bofix dit kunnen veroorzaken? En wat met paarden die er op grazen?

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 30 september 2019 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon