menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies grasmachine

Ga naar meest recente reactie

bloemetje14

Bloemetje14

halo allemaal,
graag zou ik jullie mening willen weten over de aanschaf van een nieuwe grasmachine. Het gazon is ongeveer 800 m² groot. Mijn oog is gevallen op een electrische grasmaaier, een zelftrekkende (er is er 1 van Makita en 1 van wolfgarten die mij aanstonden) Maar vrijwel iedereen zegt mij een benzinemaaier aan te schaffen. Ik zou sukkelen met die draad. Ik heb nooit gras afgereden, dat was het werk van mijn overleden man (het enigste dat hij deed in de tuin, want hij had geen groene vingers), en die deed dit op een zitmaaier die hij met zijn broer (die naast ons woont) heeft aangeschaft. Maar de maaier is aan vervanging toe en ik wil elk ons eigen machine. Benzine of electrisch, ik moet er toch leren met maaien. Mijn voorkeur gaat uit naar electrisch , omdat ik denk dat dit vrouw vriendelijker is in het gebruik ervan.
Graag jullie mening hierover.
groetjes,
bloemetje14
zaterdag 13 september 2014 - 08:37
Wannus

Wannus

Dag bloemetje
Electrisch of benzine , allebei hebben ze voor - en nadelen .
Indien er obstakels zijn in je gazon : boompjes en perken , zou
ik kiezen voor een benzine maaier . Maar een benzine maaier kan
ook soms voor problemen zorgen , vooral na de winter bij te weinig
onderhoud . Ik heb ook nog twee minuten staan trekken vooraleer
ze starte . Dus als vrouw kun je bij dit voorval beter je gebuur halen
om ze te starten .
Electrisch start onmiddellijk , maar dan is er de vervelende kabel ,
vergt ook een beetje kennis waar je hem moet werpen . Zien dat je niet
over de kabel rijdt , ik heb dit ook nog tegengekomen , wie niet !
Ik gebruik meestal benzine maaiers , maar voor een vrouw weet ik
eigenlijk niet wat je aan te raden .

zaterdag 13 september 2014 - 10:42
Polplastron

Polplastron

Ik rijd hier al jaren het gras af met een elektrische maaier met zo'n rol erop die zelf z'n draad strak spant. Dat werkt heel aangenaam. Het is wel jammer dat deze machines de ene keer wel en de andere keer weer niet meer verkrijgbaar zijn. Grasmaaien met een losse draad is wel een kunst op zich, maar persoonlijk had ik destijds meer ergernissen met m'n benzinemaaier die niet altijd even vlot startte (en ja ... ik weet het ... dat lag waarschijnlijk aan het onderhoud).

Een elektrische maaier start dus altijd en maakt overigens ook veel minder lawaai. Toch wel een paar leuke voordelen dacht ik zo.

Groeten,

Pol
zaterdag 13 september 2014 - 14:20
Ginkgo

Ginkgo

Ik zou opteren voor een benzine motor. Er zijn tegenwoordig modellen op de markt waarbij als je tegen het handvat duwt, deze zelf begint te rijden. Dus geen lastige hendels meer in te duwen. Eentje op electriciteit is dikwijls zeer lastig met de kabel. Je steekt veel energie in de kabel verleggen, oprollen, afrollen, goed leggen enz... Het startprincipe van benzinemotors is zo up-to-date dat het niet veel moeite kost om hem te starten... Da's mijn mening

Grts, Karel
zaterdag 13 september 2014 - 20:27
bloemetje14

Bloemetje14

In ieder geval terug veel stof tot nadenken. Volgende week eens bij de dealer langsgaan om de verschillende machines van dichterbij te bekijken en ev een keuze te maken.

groetjes,
bloemetje14
zondag 14 september 2014 - 19:57
Tuinman65

Tuinman65

Ik weet niet hoe oud je bent en hoe het met je conditie is maar met de moderne machines van Honda kan je ook je eigen loopsnelheid bepalen.
Heel handig vind ik.

Leo
woensdag 17 september 2014 - 23:36
pthomass

Pthomass

ik heb een elektrische en toegegeven, die kabel is vervelend.
Voordat we verbouwd hebben, had ik een fijn systeem. Kabelhaspel in het midden van het gras en dan baantjes trekken langs de haspel door en zo wegwerken van de haspel. Daarna de andere zijde. Ik had ongeveer 400m² te doen en mijn kabels waren net lang genoeg om tot aan het einde te komen.

Nu, na de verbouwingen zit ik met 3 grasvelden rondom het huis. Ik moet nu telkens rondlopen met heel die kabeltoestanden. Plus waar ik vroegen een rechthoekig stuk gras had, zit ik nu met vormen, boorden, planten, etc... Die kabel haakt steeds overal achter en nu moet ik dubbel zo hard opletten als ik terug achteruitloop vanachter een struik of zo.

Als deze het begeeft, denk ik er toch aan om een benzinemaaiert te kopen...

Onderhoud bij een elektrische is nagenoeg niks.
Benzinemaaier daarentegen...
Maar ik zou zeggen, bevraag je eens bij een onderhoudsdienst. Wat kost onderhoud, wat doen na de winter, etc...

Die 800m² kan erg lastig worden met een kabel. Zeker als je obstakels hebt. En weet dat je bij onoplettendheid die kabel door je plantenperken kan trekken. Zo heb ik al stengels gebroken van bloemen. Niet fijn...
maandag 22 september 2014 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon