menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam woekeronkruid in gazon

Ga naar meest recente reactie

Macquoy

Macquoy

Mijn gazon staat vol met volgend onkruid. Het is enorm stevig en moeilijk uit te trekken doordat het onder het gras groeit. Iemand een idee hoe dit noemt en dat dit weg gaat door te verticuteren of te bemesten. Liefst niet spuiten. Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 augustus 2014 - 17:38
Figo

Figo

De foto is niet erg duidelijk, maar ik gok op knoopkruid...
zondag 24 augustus 2014 - 17:53
Macquoy

Macquoy

Deze foto beter? Er komen kleine witte bloempjes aan en de wortel is smal wit en gaat verticaal behoorlijk diep de grond in. De foto is van een vrij kleine plant. De meeste lopen nog veel verder uit...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 augustus 2014 - 18:04
Bombycilla

Bombycilla

Varkensgras
zondag 24 augustus 2014 - 21:40
Tuinman65

Tuinman65

Je bent wel een plantenkenner Dirk
Maar ik ga weer slaan en zalven tegelijk
Dit onkruid is alleen maar te bestrijden met chemische middelen.
Leo
maandag 25 augustus 2014 - 00:00
jdcoster

Jdcoster

Of ... van de nood een deugd maken.
Ik was verleden week in Füvész Kert, de botanische tuin in Budapest. Daar zag ik een stuk gazon, volledig in varkensgras, ook mooi kort geschoren.
De grote hitte daar in de zomer zorgt ervoor dat de grassoorten die wij hier gebruiken het nooit een zomer lang uithouden zonder geregelde beregening.
Ook in Spanje en Portugal gebruikt men een heel andere grassoort. Een soort met dikke, harde uitlopers dat dichte matten vormt. Ik heb de naam ervan hier al eens op het forum zijn passeren maar kan het niet terugvinden.

Alles kan handmatig verwijderd worden volgens mij. Een kenmerk van de meeste vraagstellers hier is dat zij, door gebrek aan tuinierservaring, hun 'probleem' meestal maar laat opmerken en vaak niet bereid zijn veel inspanning te doen om het op te lossen.
maandag 25 augustus 2014 - 10:40
Macquoy

Macquoy

Merci!

Zal weten wat doen...
maandag 25 augustus 2014 - 10:57
jdcoster

Jdcoster

Op de foto is alleen nog maar een centraal worteltje te zien en nog geen wortels op de stengels. Als je met een mesje dit worteltje, net onder het groeipunt afsteekt kun je ze wegnemen.
Ik vermoed dat ze in een later stadium ook wel wortelen op de stengeltjes, al weet ik dat niet zeker. Ik laat ze nooit zolang doen.
maandag 25 augustus 2014 - 15:31
sophora

Sophora

Ik ben wat oud om op mijn knieën 40 a gazon onkruidvrij te maken. En lui ben ik zeker niet!!!!!
maandag 25 augustus 2014 - 19:38
Tuinman65

Tuinman65

Joel bedoelt het allemaal wel goed maar niet iedereen heeft het geluk over zijn goede gezondheid te beschikken zoals hij hier ooit heeft geschreven.
Maar dat kan jammer genoeg snel keren al wens ik hem dat echt niet toe.
Ik zie het echter wel in mijn familie en bij vrienden.
Niet iedereen heeft de tijd, de gezondheid, het geduld en ook niet de zin om dat op te lossen. En niet iedereen kijkt even graag naar een onkruidveld ipv naar een gazon.
En ja, dan zijn er middelen die kunnen helpen.

Enne , hoe krijg ik die 2 puntjes op de e van Joel?
Leo
maandag 25 augustus 2014 - 23:14
Bombycilla

Bombycilla

Dus gif is voor de ouderen?
maandag 25 augustus 2014 - 23:21
sugar

Sugar

Ik vind dat ook een kromme redenering. Als je de tijd of de zin niet hebt om gifvrij te tuinieren, moet je maar een kleinere tuin nemen of een stuk laten verwilderen.
Over enkele jaren is al die smeerlapperij waarschijnlijk definitief verboden, je kan er dus nu beter al aan wennen.
dinsdag 26 augustus 2014 - 00:01
Wannus

Wannus

Beste Sugar
Men kan het inderdaad smeerlapperij noemen zoals nog zoveel andere
dingen die schadelijk zijn voor de maatschappij .
Maar moest deze smeerlapperij niet bestaan gaan we eten moeten
zoeken in de vuilbakken . Er zijn nergens meer chemische middelen
gebruikt dan in de land en tuinbouw , maar dit kunnen ze niet verbieden .
Maar iemand die een beetje onkruid wil behandelen in zijn gazon of opritje ,
dat gaat niet meer kunnen . Ik heb daar mijn bedenkingen bij .
dinsdag 26 augustus 2014 - 22:14
Tuinman65

Tuinman65

Ik stel voor dat Sugar wanneer hij geen zin heeft om met zijn fiets of openbaar vervoer ergens naar toe te rijden, gewoon thuis blijft.
Leo
dinsdag 26 augustus 2014 - 22:57
jdcoster

Jdcoster

Je zit al weer verkeerd Tuinman. Daarvoor moet je op een forum over mobiliteit zijn
dinsdag 26 augustus 2014 - 23:06
Tuinman65

Tuinman65

Ik zit helemaal niet verkeerd.
Je weet heel goed wat ik bedoel en je weet ook heel goed dat de auto de grootste vervuiler is.
Maar iedereen doet dat en daarom is dat voor niemand een probleem.
Leo
dinsdag 26 augustus 2014 - 23:13
sugar

Sugar

Het gaat hier niet over vervuiling, maar over vergiftigen. Dat is een wereld van verschil. Men slaagt er op dit moment niet meer in om de restanten van die chemische sproeistoffen uit ons drinkwater te zuiveren.
woensdag 27 augustus 2014 - 08:36
RdB

RdB

@Leo: De puntjes op de ë krijg je door eerst de " toets te gebruiken en daarna de e te typen. Werkt dat niet dan eerste de toetsenbord instelling wijzigen in "verenigde staten (internationaal)", dan zou het moeten werken.

Ruud
woensdag 27 augustus 2014 - 09:16
Bombycilla

Bombycilla

Dus een ieder die auto rijdt heeft ook een vrijbrief om gif te gebruiken.
Leo je verteld weer de grootste onzin om het gif gebruik goed te praten,auto's zijn slechter dus gebruik ook maar gif
woensdag 27 augustus 2014 - 11:13
Polplastron

Polplastron

Je hebt de keuze; gif gebruiken of niet. Dat heeft niets met gezondheid of leeftijd te maken. Van de nood een deugd maken is vaak makkelijker. Dat Leo daar een andere mening over heeft, weten we ondertussen allemaal al wel!

En overigens: ik rijd met de bus en de tram naar m'n werk, dus ik zal dan ook maar ecologisch tuinieren zeker!
woensdag 27 augustus 2014 - 20:14
Wannus

Wannus

Er is toch niemand die denkt als er een volledig verbod komt
op sproeistoffen dat we gezonder gaan leven . Heel de wereld
is aan het vergiftigen , en niet alleen door de sproeistoffen ,
t'is zoals Leo bedoeld dat er nog ergere dingen zijn die niet
gezond zijn voor de maatschappij.
woensdag 27 augustus 2014 - 20:55
Polplastron

Polplastron

Er is toch niemand die denkt als er een volledig verbod komt
op sproeistoffen dat we gezonder gaan leven . Heel de wereld
is aan het vergiftigen , en niet alleen door de sproeistoffen ,
t'is zoals Leo bedoeld dat er nog ergere dingen zijn die niet
gezond zijn voor de maatschappij.

Dus? Omdat er ergere dingen zijn, maakt het niet uit wat je zelf doet?
Ik blijf er van overtuigd dat alle kleine beetjes helpen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke overtuiging. Doemdenkerij van het type "Wat kan ik er aan doen" is al enige jaren uit de mode en dat is maar goed ook!

Groeten,

Pol
woensdag 27 augustus 2014 - 20:59
Tuinman65

Tuinman65

We zijn weer eens vertrokken voor een eindeloze discussie waarin ik echt waar geen zin meer heb.
Iedereen kent mijn mening. Wie mee vervuilt moet zwijgen en geen kritiek geven.

En verder wil hier niks meer over schrijven.
Leo
woensdag 27 augustus 2014 - 23:18
Bombycilla

Bombycilla

We zijn weer eens vertrokken voor een eindeloze discussie waarin ik echt waar geen zin meer in heb.


Die ben je precies zelf begonnen
donderdag 28 augustus 2014 - 08:26
Tuinman65
donderdag 28 augustus 2014 - 23:25
Polplastron

Polplastron

De vraagsteller heeft een antwoord gekregen; het kan manueel worden verwijderd volgens sommigen of via gif volgens anderen.

Dat we het over bepaalde zaken voor de rest nooit eens zullen zijn, is een feit en dat is niet erg want discussies zorgen voor een genuanceerd beeld van de werkelijkheid.

Voor mijn part mag het topic beëindigd worden.

Groeten,

Pol
vrijdag 29 augustus 2014 - 09:15
Tuinman65

Tuinman65

Sorry Pol, maar toch nog efkens dit :
Zou het kunnen dat JdCoster het gras Barkoel bedoelde dat hij niet meer terug vond?
Op een ander forum is daar nu sprake van en naar Sugar daar schrijft is hij er heel tevreden over.
Leo
maandag 1 september 2014 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon