menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klavergazon

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Hallo
Hier bij een tweewoonst ( zie foto ) . het verste gazon is volledig
overwoekerd door klaver , geen gras meer te zien . Maar het ziet
er mooi groen uit . Is twee tot driemaal per week gemaaid door
eigenaar , indien de witte bloempjes verschijnen wordt er gemaaid.
Is volgens eigenaar nooit bemest , heeft gewoon de klaver zijn
gang laten gaan . In het voorste gazon wordt alles toegepast ,
ieder jaar vercuteren , een paar maal bemesten enz....
Ik denk dat ik ook de klaver bij mij zal laten overwoekeren .

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 augustus 2014 - 21:10
RdB

RdB

Heel verstandig, Klaver bemest de grond bovendien met stikstof, dat maakt het gras mooi groen en (na verloop van tijd) ruimt het de klaver op.

Ruud
vrijdag 22 augustus 2014 - 22:05
Tuinman65

Tuinman65

Na verloop van tijd?
Hoeveel tijd?
Dat geloof je toch zelf niet Ruud.
En Wannes, het voorste stuk is pas gemaaid, het achterste lijkt me toch al wat langer gras.

Ik heb nog nooit of te nooit klaver vanzelf zien verdwijnen.
Leo
vrijdag 22 augustus 2014 - 22:47
Wannus

Wannus

Beste Leo
Deze twee gazons zijn de zelfde dag gemaaid , je kent dat wel als
buren , als de ene zijn gazon maait , maait de andere ook .
Dat klaver verdwijnt heb ik eerder ook nog nooit gehoord .
vrijdag 22 augustus 2014 - 23:35
RdB

RdB

Zoets heet nou ervaring, Leo,

Ruud
zaterdag 23 augustus 2014 - 09:11
Tuinman65

Tuinman65

Wannes, van ver af bekeken oogt het wel mooi maar wanneer je daar over loopt is dat toch wel anders, denk ik.
Nee, voor mij liever een goed onderhouden grasperk zonder klaver.
Ruud, 50 jaren ervaring zijn blijkbaar niet genoeg om te beleven wat jij schrijft.
Hopelijk word ik heel oud want ik wil het ooit nog zien dat gras VANZELF klaver kan verbannen uit gazon
Leo
zaterdag 23 augustus 2014 - 23:23
Polplastron

Polplastron

Mijn ervaring is dat op sommige plaatsen de klaver de overhand neemt en op andere het gras. De reden daarvoor is mij niet echt duidelijk, maar ergens speelt er blijkbaar toch een soort concurrentie mee of zo. Dat de klaver helemaal zou verdwijnen lijkt me overdreven, maar ik kan me voorstellen dat het na lange tijd wel sterk terug verminderd, maar ervaring heb ik daar niet mee.

Groeten,

Pol
zondag 24 augustus 2014 - 07:59
RdB

RdB

Precies Pol, zo verging het mij. Toen ik hier kwam wonen hadden de vorige bewoners hun strijd tegen o.a. klaver (en brandnetel, braam en zevenblad) opgegeven. Het enige wat ze nog deden was (veel) gif in de rondte sproeien tegen bladluizen en weet ik veel wat al niet meer. Terug naar de klaver. Een deel van het gazon was inderdaad overwoekerd door de Witte klaver en dat werd in de twee jaar daarna flink 'erger'. Persoonlijk vind ik dat niet erg, 't is een mooi donkergroen plantje en de hommels hebben er veel plezier van. Daarna verdween het goeddeels. Ik vermoed doordat het zelf stikstof in de grond brengt dus als het gras verder geen bijzondere beperking wordt opgelegd bevordert het de concurrentie tegen zichzelf. Of dat de oorzaak inderdaad is weet ik niet, maar heden ten dage heb ik nauwelijks nog klaver. Het gras aldaar daarentegen groeit nu al 20 jaar onbemest als een tierelier (klei).

Ruud
zondag 24 augustus 2014 - 11:50
Polplastron

Polplastron

Persoonlijk vind ik dat niet erg, 't is een mooi donkergroen plantje en de hommels hebben er veel plezier van.
Ik laat het hier om dezelfde reden staan; bij droogte zijn de plekken met klaver vaak nog het mooiste groen en het is een heel goede voedselplant voor bijen en hommels. Het is dan wel even een weekje of zo oppassen als je met blote voeten door de tuin wil lopen ...
zondag 24 augustus 2014 - 21:10
Tuinman65

Tuinman65

Klaver die vanzelf verdwijnt?
De uitzondering bevestigt weer eens de regel.


Leo
maandag 25 augustus 2014 - 00:11
Boerke

Boerke

Pol, ik geef je volkomen gelijk. Laten staan voor de hommels ,mooi groen uitzicht,enz..
Maar verdwijnen?? Ik maai al 27 jaar hetzelfde gazon en op dezelfde plaatsen komen steeds de klavertjes.
donderdag 25 december 2014 - 10:24
Karina2

Karina2

Ik heb zonet gelezen dat de klaver zou verdwijnen zodra de grond verzadigd is van de stikstof die hij er zelf heeft ingebracht.
http://blog.natuurlijkemoestuin.be/verdwijnt-klaver-vanzelf-of-heb-ik-een-probleem/

Ik heb twee buxussen staan die rondom helemaal vol klaver staan. Ik heb het al vaak manueel willen verwijderen, maar even vaak teleurgesteld het werk gestaakt.

En als klaver dan zot is van kalk dan hebben we een probleem want buxus heeft dat ook nodig...
dinsdag 21 augustus 2018 - 12:04
Polplastron

Polplastron

Ik heb zonet gelezen dat de klaver zou verdwijnen zodra de grond verzadigd is van de stikstof die hij er zelf heeft ingebracht.

In theorie klopt dat wel, maar ik vrees dat je héééél lang gaat moeten wachten.
In een gazon dat in het voorjaar een gerichte bemesting met wat extra stikstof krijgt, zie je echter de hoeveelheid klaver wel zienderogen slinken.

Groeten,
Pol
dinsdag 21 augustus 2018 - 18:27
Dvr001

Dvr001

Ze verkopen special een mengsel met microclover.
Ik was ooit van plan mijn gazon hiermee in te zaaien.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 21 augustus 2018 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon