menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel teelaarde bestellen

Ga naar meest recente reactie

lone3012

Lone3012

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb al even meegelezen. Ik vind het zeer knap dat jullie zo onbaatzuchtig advies verlenen aan iedereen die het nodig heeft.

Ik zit met het volgende dilemma. Ik zou graag mijn gazon (gras) willen verhogen zodat het gelijk komt met het terras. Alle voorbereidingen zijn getroffen. Mijn grond bestaat uit leem waaronder ik compost wil mengen.
Mijn vraag is hoeveel teelaarde moet ik bestellen.

Optie 1 Om gelijk te komen met het terras moet ik zoveel teelaarde bestellen als het terras hoog is . Dus als het terras 10cm hoog is, moet ik voor 10cm teelaarde bestellen (ongeacht het aantal (3.5) cm compost)

Optie 2 Om gelijk te komen met het terras moet ik zoveel teelaarde bestellen rekening houdende met het aantal cm compost . Dus als ik 10cm moet ophogen moet ik 6,5 cm teelaarde bestellen en voor 3,5 cm compost.

Welke optie is de juiste?

Alvast bedankt!
Vele groeten
dinsdag 29 juli 2014 - 19:51
Bombycilla

Bombycilla

Hoop dat je goede teelaarde krijgt,maar ik zou deze teelaarde mengen met de bestaande grond,compost kun je later als onderhoud over het gras strooien.
Tien cm. teelaarde dus
dinsdag 29 juli 2014 - 20:14
danny2

Danny2

Hoe dit in Tienen is weet ik niet maar bij de meeste gemeentes kan je hier goedkoop grondverbeteraar kopen, die zou ik er mee vermengen.
Als je aanvult gaat dit altijd nog enkele cm verzakken, dus ga je best enkele cm meer aanvullen.

groetjes danny
dinsdag 29 juli 2014 - 22:24
Tuinman65

Tuinman65

Vraagje aan TS, welke voorbereidingen heb je gedaan?
Heel belangrijk hoor als je het goed wil doen.
Leo
dinsdag 29 juli 2014 - 23:13
Tuinman65

Tuinman65

De vraag lijkt eerder op een quizvraag dan om advies vragen
Leo
woensdag 30 juli 2014 - 22:54
lone3012

Lone3012

hallo,

Bedankt voor jullie advies, of op de quizvraag te antwoorden.
Er waren wat computerproblemen, waardoor ik niet eerder kon reageren.

Als voorbereidingen heb ik gedaan:
de grond leegmaken, oude graszoden verwijderen en grond omspitten.

Zodra ik de grond heb tovoegd dacht ik de grond te nivelleren met een rotareg en een tuinrol. Dan zou ik enkele weken wachten om dan midden september gras te zaaien. Ik had immers begrepen dat het nu niet de meest geschikte moment is, en zeker niet omdat ik vanaf 20 augustus 2,5 weken met vakantie ben

Vele groeten en fijne avond/nacht.

Lone
donderdag 31 juli 2014 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon