menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Barriere

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Een deel van onze tuin ligt langs de straatkant en ik ben op zoek naar manieren om kinderen te ontmoedigen om er vrijelijk in en uit te stappen. Ik begrijp de aantrekkingskracht wel. Het is nog een wild stukje, met prima plaatsen om verstoppertje te spelen. Maar het is ook een stuk dat we tussen maart en november voorlopig zelf wat mijden, omdat er nogal wat teken zitten.

Heeft iemand suggesties voor planten die we als ontmoedigende buffer kunnen aanplanten? We hebben zo al onze handen vol, dus liever geen haag die een paar keer per jaar moet worden gesnoeid. De straatkant is de zuid-oostkant, dus liefst ook geen planten die de hoogte in gaan en al teveel schaduw werpen op wat een hopelijk ooit een voedselbosje gaat worden..

Voor ons zijn de ideale planten voor dat plekje
- planten met eetbare/geneeskrachtige delen
- en/of planten waar dieren wat aan hebben
- onderhoudsarme planten
- hoogte ergens tussen 40 en 200 cm

Het is hier arme en droge zandgrond. (Jaarlijks een paar keer composteren is geen probleem. Extra water geven wel.)
zondag 6 juli 2014 - 14:16
leerling

Leerling

Hm, dit forum heeft het blijkbaar lastig met een "è" in de titel. Dat moest dus "barrière" zijn.
zondag 6 juli 2014 - 14:17
pplakke

Pplakke

iets wat ik heb geplant = ilex crenata fastigiata.
staat bij esveld als onderhoudsarme haag beschreven.


[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 6 juli 2014 - 17:07
BOSVROUW

BOSVROUW

In het najaar organiseert natuurpunt in alle gemeenten en steden een actie natuurlijke behaging. Daar kan je voor een prik gemengde hagen kopen, die zeer nuttig zijn voor insecten (bijen, vlinders, vogels enz. Ik snoei ze maal één keer per jaar. Komen mooie bloemen en bessen in. Meidoorn, Sleedoorn,Gelderse roos enz,enz.
maandag 7 juli 2014 - 09:09
Anneloes

Anneloes

met alleen planten ga je geen vervelende kinderen tegenhouden.
tussen de planten/haag een draad spannen. mochten de kinderen dan door de planten/haag heen willen rennen dan gaat dit niet. zeker als de plantjes nog jong zijn.
maandag 7 juli 2014 - 12:19
Figo

Figo

Dit is misschien wel iets...heb ik ook aangeplant omdat onze voortuin ook nogal veel als verlengde van het voetpad werd gezien...
http://www.tuinflora.com/index.php?/Berberis/Berberis-Thunbergii-Atropurpurea-10-haagplanten

Achteraan hadden wij veel last van overgevlogen ballen, en bijhorende over-de draad-kruipende en ballenrecupererende jeugd (een deurbel is alleen voor anderen bedoeld blijkbaar...laat staan dat je het zou vragen om ze te komen oprapen)
Dat probleem is opgelost middels een 2 meter hoge hulsthaag...daar heb je natuurlijk wel wat meer snoeiwerk aan om ze in toom te houden...
dinsdag 8 juli 2014 - 08:36
vloeiende

Vloeiende

Een doodgewone eenvoudige brandnetel Urtica dioica voldoet perfect aan je eisen
- planten met eetbare/geneeskrachtige delen lekker voor de voorjaarssoep
- en/of planten waar dieren wat aan hebben nuttig vogels, vlinders,...
- onderhoudsarme planten geen onderhoud
- hoogte ergens tussen 40 en 200 cm afhankelijk van grondsoort maar blijft hiertussen

houdt waarschijnlijk ook wel wat mensen tegen om er door te gaan
dinsdag 8 juli 2014 - 17:58
sugar

Sugar

Een ander alternatief : plant de stekelige Stekelbes (Ribes cynosbati) aan. Deze vormen lage struikjes (van minder dan een meter hoog) met zeer grote (en veel) stekels. Snoeien kan (dan best in de winter) maar hoeft niet echt. De plant levert lekkere bessen (met stekels op de bessen). De bloemen geven veel nectar en pollen, en worden flink bevlogen door (solitaire) bijen en hommels.

Hier wat meer uitleg over 't plantje : http://fruitberg.wordpress.com/2013/08/29/anders-dan-anders/
woensdag 9 juli 2014 - 06:29
leerling

Leerling

Bedankt allemaal voor jullie suggesties!

@pplakke
ilex crenata fastigiata vraagt een vochtige grond en die kunnen we helaas niet bieden. 't Is ook een trage groeier, dus dat gaat veel centjes kosten om grotere exemplaren te kopen.

@BOSVROUW
In onze vorige tuin hadden we een hoekje waar we zo'n haag hadden aangeplant. Ik hield vooral van de sleedoorn, omdat die zo mooi bloeide in het voorjaar en van die mooie bessen gaf in het najaar. Maar al die struiken groeien flink hoger dan wat we op deze plaats willen.

@Anneloes
Zo vervelend vinden we die kinderen ook weer niet, hoor. Ze zijn vooral wat onbeduisd en de ouders schijnen nogal zorgeloos te zijn, dus weet ik niet of ze een teek zelfs maar zouden opmerken.

@Figo
Berberis Thunbergii ziet er aanlokkelijk uit, maar blijkt in sommige streken een invasieve exoot te zijn. Dus toch maar liever niet.

@vloeiende
Prachtig creatief antwoord! Op een deel van dat stuk staan zelfs brandnetels.
Maar zoals al gezegd, zo vervelend vinden we die kinderen ook weer niet. Ze zijn nog jong (ik schat de oudste een jaar of 7) en 't is niet meteen de bedoeling om hen de duvel aan te doen.
Netels zijn ook niet zo zo gemakkelijk in toom te houden.

@sugar
Ribes cynosbati klinkt als het type plant waarnaar ik op zoek ben. Alleen vind ik niet meteen een plaats waar ik die kan kopen. Suggesties?
zondag 13 juli 2014 - 01:19
sugar

Sugar

De proeftuin in zomergem (www.proeftuin.eu).
zondag 13 juli 2014 - 07:04
leerling

Leerling

Bedankt voor de verwijzing, sugar!

'k Ga hun catalogus tijdens de vakantie eens rustig bekijken, want ook voor de rest van het voedselbosje waar ik van droom hebben ze op het eerste gezicht veel keuze.

't Is niet meteen naast de deur, maar 't ziet er de moeite uit om de verplaatsing te maken.
maandag 14 juli 2014 - 00:14
sugar

Sugar

't Is de moeite waard. Ik had me je zo in de buurt van 't Gentse voorgesteld, maar dan heb ik het mis...
maandag 14 juli 2014 - 00:18
pplakke

Pplakke

spirea ? ik heb hier een haag van max 1m80.
niet veel snoeiwerk groeit misschien iets sneller dan die hulst.
maar eens van max hoogte valt de groei mee.
bloemt ook mooi een keer per jaar.
donderdag 17 juli 2014 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon