menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zandbak aanleggen

Ga naar meest recente reactie

lien

Lien

Hallo,

Wij zouden graag een zandbak aanleggen voor onze 3 kinderen. We vroegen ons echter af wat de beste manier is om te doen. Hoe diep graven? Hoe groot (we hebben veel ruimte) Welk materiaal hoe gebruiken? Ook de afboording is belangrijk.

Alvast dank voor de info en tips.

Lien

PS heeft iemand positieve-negatieve ervaringen met het gebruik van zand als ondergrond onder en rond speeltuigen (schommel, glijbaan,...). We hebben nogal een natte zware (klei)grond, wat maakt dat de speeltuigen een deel van het jaar weinig toegankelijk zijn.
dinsdag 10 april 2007 - 17:22
Esem

Esem

De zandbak wordt ook wel eens gebruikt door katten voor kattebak en ze doen daar hun behoefte in.
Een nieuwe rage is keien ipv Wit zand of rijn of metsers zand.
el kleine keitjes.
Gr Esem
woensdag 11 april 2007 - 05:56
lien

Lien

Dag Esem,

Dan voor uw reactie, maar keien lijken mij niet zo aangenaam om bv. blootsvoets op te lopen en te ravotten en lijkt mij ook niet echt aangenaam om op te vallen.

Gr. Lien
woensdag 11 april 2007 - 16:00
Bowie

Bowie

Als je de zandbak aangelegd hebt, best een net erover om die af te sluiten voor katten. Liefst geen volledige afsluiting, want dan blijft het zand te vochtig en krijg je schimmelvorming.


Op de site van Livios vind je uitleg over hoe een zandbak te bouwen: http://www.livios.be/nl/_task/_guid/_gard/6162.asp?content=Zandbak%20maken
woensdag 11 april 2007 - 16:25
lien

Lien

Dag Tania,

Die link had ik ook gevonden. Maar ik had elders gelezen dat hout niet zo duurzaam is als de bak het een tijdje moet uithouden in een soms toch wel vochtige omgeving. En vaak ook tot splinters etc. leidt. Ik zocht eerder naar een methode om een volledig ingegraven bak te maken, en dan een soort brede rand in boordstenen of rubbertegels of iets dergelijks. Ik had ooit eens een goed krantenartikel gevonden, waarbij o.a. stoepstenen op de bodem werden gelegd, maar hoe de zijkanten dan gemaakt werden weet ik niet meer. Ik had het artikel bewaard, maar helaas vind ik het niet meer.

Dat zeil is wel interessant, weet je waar je zoiets kan vinden en hoe dat heet? Of is het beter om de bak telkens af te dekken met een paar houten platen?

Toch bedankt voor de informatie.

Groetjes,
lien

woensdag 11 april 2007 - 16:34
Bowie

Bowie

Best geen houten planken gebruiken om af te dekken - denk aan schimmels. Beter is een net of gaasdoek (met kleine gaatjes) en strak aanspannen, dat het ook niet op het zand ligt.

Als je goed hout gebruikt en een paar lagen beits op legt, zal het volgens mij toch geen probleem mogen zijn bij vochtig weer. Zie maar naar al de houten schermen die heel duur verkocht worden, die moeten toch jaren meegaan.

Bedenk ook als je kinderen groter zijn wil je misschien op die plek iets anders zetten en als je dan een ingebouwde zandbak hebt!!!!

In de grond kan je ook geen planken gebruiken om de bak van te maken, je zou dan al aan beton moeten denken, maar dat is natuurlijk ook geen optie. Een rand in boordstenen lijkt mij ook niet zo kindvriendelijk, stel dat ze met hun hoofdje ertegen vallen, dan zijn rubbertegels idd beter.


Evt uitgraven op 40cm en dan de wanden afzetten met kunstofplanken??? Ik zou niets op de bodem leggen, regen gaat toch overal door en dan krijg je uiteindelijk een modderpoel. En goed speelzand gebruiken.

woensdag 11 april 2007 - 17:02
Esem

Esem

Wel en toch valt dat best mee om de kinderen om in te spelen.
Zolang je maar zorgt dat ze dik genoeg liggen en niet te groot zijn.
Echt je moet maar eens informeren.
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 23:04
brompie

Brompie

beste Lien
Graaf een gat van 2 bij 2 meter 30 cm diep, koop een stuk worteldoek in deze maat en leg op de bodem
ga bij de steenhandel of bouwmarkt 8 betonnen randen (25 cm hoog 1 meter lang )halen voor de zijkanten.
stort het zakie vol met zand, koop dat maar in bulk want met 25 kilo baaltjes schiet het niet op
Koop bij de bouwmarkt een afdekzijl van 3 bij 3 of 4 bij 4 meter en klaar is kees
Misschien is het zo dat als je de randen en het zand op een adres koopt dit nog wel thuis gebracht word
GRt Brompie
woensdag 11 april 2007 - 23:21
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

[afbeelding verwijderd niet-https]



Met een paar dikke treinbils een beetje opgeschuurd tegen splinsters en met een zeer goede beitslaag voorzien, een gat van een 40 a 50 cm binnenin uitgegraven, een witte worteldoek aan de onderkant van de bils vastgeniet, voor goede waterdrainage en ter voorkoming van menging van zand met aarde, en last but not least goed wit speelzand.

Plezier gegarandeerd.

PS als je geen last van katten hebt zou ik helemaal geen afdekking gebruiken. Het zand blijft het best als er niets opligt. Het is op die manier ook zeer snel droog bij de minste zonneschijn.

Groetjes
De lange van Bilze



dinsdag 17 april 2007 - 05:58
lien

Lien

Dag lange,

Mooie foto, je zou meteen zin krijgen om mee te gaan spelen. Het werken met treinbilzen was ook mijn eerste idee, en lijkt inderdaad de makkelijkste oplossing. Dat waren we dan ook van plan, maar toen las ik op een site volgende waarschuwing:

"Nog een kort berichtje over het gebruik van treinbilzen in de tuin. Nu zijn ze misschien een tikje uit de mode, maar in veel tuinen boorden ze een bloemperk af, bij rechthoekige vijvers onttrekken ze de rubberrand aan het oog enz.

Onlangs vond ik een berichtje dat het gebruik van deze balken ontraden wordt omdat ze geïmpregneerd zijn met creosotine. Een stof die het hout beschermd tegen rot en parasieten, maar die als ze in aanraking komt met de huid kankerverwekkend zou zijn. Dus bij het afboorden van perken, zelfs moestuinen is er niets aan de hand, creosotine wordt door de wortels van de planten niet opgenomen.

Het gebruik van de balken als zitbank of als het afboorden van de zandbak is echter uit den boze. "



Bestaan er treinbilzen of iets in dat genre die niet met creosotine behandeld zijn en die eventueel met iets onschadelijk behandeld kunnen worden?

groetjes,
Lien

PS we hebben zelf geen katten, maar er lopen wel veel wilde katten rond (achter ons is het allemaal open veld) en er is er bijvoorbeeld eentje die elke avond rond hetzelfde uur langs ons terras passeert.
dinsdag 17 april 2007 - 15:57
Noel

Noel

Beste Lien,

Graaf je zandbak diep genoeg, kinderen graven nl. graag diep, wanneer ze vlug aan de zwarte zand komen zal je witte zand vlug vermengd zijn met de zwarte.
Wat betreft het afdichten van de zandbak heb ik altijd twee stukken gaasdraad gebruikt (om omheining mee af te spannen). Deze kan makkelijk verwijderd worden en de katten gebruiken je zandbak dan niet als toilet.

Greetz
Noël
dinsdag 17 april 2007 - 22:31
hildavw

Hildavw

Beste,
Als je een zandbak aanlegt, kan je misschien ineens aan de (verre) toekomst denken !
Op een gegeven moment zullen de kinderen die zandbak niet meer gebruiken.
Bedenk nu al eens wat je later met die plaats zult doen en dan kan je in functie van dat idee verder werken.
Later misschien een kruidentuintje ? Dan hoef je enkel het witte zand te verwijderen, dat tegen die tijd toch al flink verminderd is.
Zorg zeker voor een afscherming, eventueel 2 soorten, een in gaasdraad voor de volle zomer en een gesloten voor tijdens een regenperiode (wel met wat ventilatie).
Als je enkel gaas gebruikt en het regent eens een hele week, wat in de lage landen wel meer gebeurt, dan zou het lang kunnen duren eer het zand droog genoeg is om in te kunnen spelen.
Veel plezier voor de kinderen (en voor jou tijdens het aanleggen !).
Hilda
woensdag 18 april 2007 - 00:32
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Lien,
Dat van die creosotine in treinbilzen wist ik niet. Heb even gegoogled en het is inderdaad geen ongevaarlijk goedje.

Voor alle duidelijkheid. De bij mijn zandbak gebruikte balken zijn oude eiken balken die niet geimpregneerd waren uit een afbraak van een huis. Deze kan je ook wel via het internet vinden. Daarna zoals beschreven geschuurd en goed gebeitst.

Ik dacht dat treinbils een alternatief zouden kunnen zijn, maar dan toch maar beter niet.

Bedankt voor de tip.

Groeten
De lange van Bilze
woensdag 18 april 2007 - 04:55
lien

Lien

Dag lange,

Inderdaad die treinbils zouden gemakkelijk geweest zijn, maar misschien is er inderdaad wel een betaalbaar gelijkaardig alternatief te vinden dat niet behandeld is met creosotine. Zo'n brede balken is ook wel leuk om allerlei "zandgebakjes" op te maken.

Noel,

Inderdaad, ik herinner mij ook nog dat we als kind in de zandbak tunnels probeerden te graven tot aan de andere kant van de wereld. Zou een halve meter diep genoeg zijn?

Hilda,
Ja, een bestemming voor later daar heb ik ook al aan gedacht. Een kruidentuintje hebben we al, dus zal het iets anders moeten worden. We kunnen er altijd wel een grote bloembak of zo van maken.

Bedankt voor de tips,
groetjes,
lien
woensdag 18 april 2007 - 16:13
Noel

Noel

beste Lien,

Ik heb zopas de de zandbak van de kinderen verwijderd, ik heb de witte zand uitgegraven (was ongeveer 60 cm diep).
Dat is wel diep genoeg, je moet de kinderen er wel op attent maken hoe diep ze kunnen graven.
Maar bij 50 à 60 cm geeft dit weinig problemen.
De zandbak was bij ons verwerkt in het gras zodat ik achteraf alles opgevuld heb met zwarte grond en later grasmatten heb gelegd.
Wat de kinderen wel graag hebben en zeker de volwassenen als ze meespelen is een brede rand om te gaan opzitten zodat ze niet met hun poepje in het zand zitten.

veel plezier
Noël
vrijdag 20 april 2007 - 02:01
Esem

Esem

Lien is je zandbak ondertussen al aangelegd??
Na zoveel tips zou je het toch al wel gelukt moeten zijn hé
Gr.Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 02:47
wellemieke

Wellemieke

Dag Lien,

Wij hebben net een zandbak aangelegd. Hij is 2.20m op 1.90m. Mijn man heeft hem gemetst. Op de stabilisee heeft hii snelbouw gezet en daarop nog twee lagen oude baksteen. in de stabilisee heeft hij worteldoek vastgemaakt. De prijs viel goed mee, de bakstenen kregen we van mijn zus die net haar schouw heeft afgebroken. Een tiental zakken zand erin en de pret kan beginnen.
We hebben voor een gemetst exemplaar gekozen omdat we er dan later een vijvertje van kunnen maken.

groetjes,
wellemieke.
dinsdag 24 april 2007 - 03:19
warre

Warre

Hoi,
Is het echt nodig om speelzand te gebruiken in de zandbak? Waarin verschilt dat van gewoon rijnzand of zo? Niet alleen is speelzand veel duurder, het is momenteel ook gewoon compleet uitverkocht!
donderdag 26 april 2007 - 23:23
hm

Hm

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb in de laatste weken een terras aangelegd in "bankirai". Nu voor een zandbak zou ik dat nooit gebruiken wegens de splinters; Ik heb zelf een paar dagen rond gelopen met een "chinees" marteltuig in mijn vinger (een splinstertje nog geen 3 mm lang, loodrecht in het vel en pijn zeg... ), maar eer bestaat nu een kunststof namaak versie van bankirai, véél duurder, kleurvast enz. Dit lijkt mij het ideale materiaal voor het afboorden van een luxe zandbak. Zo maar een ideetje

Hugo
woensdag 2 mei 2007 - 16:43
dutchadesign

Dutchadesign

beste Lien,

veel suggestie over de zandbak, maar weinig voor de ontoegankelijkheid van de andere speeltoestellen, ik wil je voorstellen kunstgras te gebruiken onder en nabij de speeltoestellen. Kunstgras is er vele soorten let hierbij op de valbeschermingsgraad. een goede leverancier is "de pleinplakkers" zij leveren kunstgras in vele uitvoeringen.
http://www.pleinplakkers.nl/

Kunstgras hoeft niet duur te zijn en is enorm praktisch voor speelterreinen, in de meestee speelterreinen in het openbaar is kunstgras een vereiste onder speeltoestellen. Vroeger dacht men vaak aan rubber tegels maar in feite zijn deze vele mate erger dan een gewone tegel. Als kinderen op een rubber tegel vallen is de kans groot op een inwendige bloedig, vallen ze op een beton tegel dan is het een uitwendige bloeding. Een uitwendige bloeding is altijd beter dan een inwendige.

kunstgras is misschien niet helemaal natuurlijk, maar je kan een soort kiezen die past bij je huidige gras soort. Kunstgras is ook ideaal voor mensen die 's zomers gebruik maken van een zwembad, veelal blijft een gele plek achter als het seizoen voorbij is, door een stuk kunstgras te integreren in het gazon heb je altijd een groen gazon.

Succes,
maandag 7 mei 2007 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon