menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidprobleem

Ga naar meest recente reactie

harie

Harie

Beste forumleden,

Ik ben een beginneling en heb een verwaarloosde tuin geheel omgespit en alle wortels e.d. uit de grond verwijderd. Daar heb ik circa 1 maand over gedaan maar nu staat het 1e gedeelte weer vol met onkruid en vooral onder de grond zijn zeer veel lange witte wortels te bekennen. Ik zit nu met mijn handen in het haar. Ik wil een gazon aanleggen en planten plaatsen maar het heeft geen zin zolang het onkruid maar blijft komen. Ik kan wel gif spuiten maar de nog niet uitgekomen wortels zullen alsnog uitkomen...... Wat is verstandig om te doen?
Reeds bedankt voor jullie raad.


groetjes,

Harie
donderdag 12 juni 2014 - 22:29
deHaan

DeHaan

Elke week even met de schoffel erdoor, zorg dat de schoffel goed scherp is.
Het afgeschoffelde kan je gewoon laten liggen.
vrijdag 13 juni 2014 - 09:53
cetinel

Cetinel

met de handen in de aarde moete zitten,nie in het haar!!
zelfs als er geen wortels meer zijn zal er onkruid blijven komen,want er zitten nog tonnen zaden in de grond en er blijven er komen aanwaaien.
dus gewoon regelmatig de confrontatie ermee aangaan.
ze met een vieze blik bekijken en zeggen dat het daar van jou is ze niet gewenst zijn en dus maar hun biezen moeten pakken,daar zijn ze nie van onder de indruk,da helpt nie.
geloof me ik probeer het nog dagelijks,maar uiteindelijk moet ik evengoed de handen vuil maken!!en da ga ik nu es effe doen se,men theeke is op,het weer is prachtig,het onkruid is zich van geen kwaad bewust,de aanval is de beste verdediging!!!!
vrijdag 13 juni 2014 - 10:05
lydia2

Lydia2

Ik was ook juist bezig met onkruid weg te halen. Eventjes drinken en op het forum lezen, nieuwe moed gekregen en nu voortdoen want het is het juiste weer (niet te warm).

groetjes en denk aan je collega's.

Lydia
vrijdag 13 juni 2014 - 11:00
cetinel

Cetinel

hehe ik ook just effe binnen,maar ben der direct weer vandoor wnt da onkruid groeit terwijl ge derop kijkt he,zeker met dit weer...
succes allemaal,en moge de sterkste winnen....
vrijdag 13 juni 2014 - 11:07
deHaan

DeHaan

Onkruid is het sterkste.
vrijdag 13 juni 2014 - 12:06
cetinel

Cetinel

da weet ik anders waren we der al vanaf he
maar we blijven ons best doen!
vrijdag 13 juni 2014 - 12:52
lydia2

Lydia2

@ deHaan: wij weten dat maar dat onkruid misschien niet he. Dus niet babbelen tijdens het wieden maar zingen en denken aan de anderen die meedoen (op hun eigen terreintje).

vrijdag 13 juni 2014 - 13:05
cetinel

Cetinel

as ge zingt groeien ze waarschijnlijk nog sneller!! behalve in mijn geval,dan krimpen ze wel ineen...
weeeee aaar the tsjeimpjons nooo taaaym for loozers!!!!
maar ze winnen toch steeds
vrijdag 13 juni 2014 - 13:42
zuurtje

Zuurtje

Meneer de Haan weet nog niet dat Oranje gewonnen heeft
vrijdag 13 juni 2014 - 23:31
deHaan

DeHaan

Nu wel.
zaterdag 14 juni 2014 - 09:07
harie

Harie

Bedankt, maar wanneer kan ik beginnen met het gras zaaien. Zolang er onkruid staat (en dat zal zelfs erger worden vrees ik) heeft dat weinig zin.

mvg,

Harie
zaterdag 14 juni 2014 - 12:41
sugar

Sugar

Ik snap ook niet dat mensen er zoveel poeha over maken, over wieden. Op 8 uurtjes tijd wied ik heel mijn tuin (23 a), maar daar zitten dan écht arbeidsintensieve stukken tussen (bodembedekker in aangroei, bloemenborders van > 400 m²)
zaterdag 14 juni 2014 - 13:08
deHaan

DeHaan

Schoffel het onkruid om.
Verwijder het.
Egaliseer de grond en ga zaaien.
zaterdag 14 juni 2014 - 15:19
harie

Harie

De grond zit zo te zien nog vol met niet uitgekomen wortels. Ik kan wel schoffelen maar dat onkruid komt alsnog. Toch gewoon zaaien?
zondag 15 juni 2014 - 10:39
cetinel

Cetinel

met een riek losmaken en zoveel mogelijk wortels verwijderen...
een woelvork is ook handig,zo heb ik het gedaan,beetje bij beetje......
maar ik veronderstel dat je een man bent??(harie hetende)dus dan zou ik de riek gebruiken,mannen hebben nu eenmaal meer armkracht dan een madammeke van nog net geen meter vijftig met een slechte rug en slechte knieeen he
dus grond "omspitten" nou ja nie omkerren maar opwippen met de riek en per keer steeds de wortels verwijderen...zeer goe om te ontstressen trouwens!
zondag 15 juni 2014 - 12:11
sugar

Sugar

Of nog een andere manier : een landhark er doorheen jagen (dat is een zware hark), daarmee ga je de meeste wortels uit de grond trekken (zelfs als ze nog een beetje vast zitten)
zondag 15 juni 2014 - 12:22
cetinel

Cetinel

wa is een landhark?? zware hark schrijf je maar ik kan me der nie direct iets bij voorstellen,kga es googlen!
zondag 15 juni 2014 - 12:28
cetinel

Cetinel

okee nu wel
maar daarvoor moet de grond dus goe los en luchtig zijn en ge gaat evengoed minder diep dan me de riek he!
als ik van harie was zou ik beide mogelijkheden es uittesten en zien welke er in mijn geval het beste voor zal dienen...
succes!
zondag 15 juni 2014 - 12:32
deHaan

DeHaan

De grond zit zo te zien nog vol met niet uitgekomen wortels. Ik kan wel schoffelen maar dat onkruid komt alsnog. Toch gewoon zaaien?

Als je tot september regelmatig schoffelt gaat al veel kweekgras dood.
September is een hele goede maand om gras te zaaien.
Na het zaaien komen er gegarandeerd ook onkruiden op, bij regelmatig maaien gaan de meeste dood.

Ga nu in ieder geval alles egaliseren en dan tot september elke week even schoffelen.

Je kan ook met de riek alle wortels uit de grond halen, is de beste en lichamelijk de zwaarste optie, ook dan moet je elke week schoffelen
zondag 15 juni 2014 - 13:35
Fiona

Fiona

Pfff tot september elke week schoffelen?
Ik zou zeggen dek het af als het mogelijk is. Die wortels komen dan uit, dan kun je ze er over een maand of zo uittrekken. Door afdekken blijft de grond wat vochtig en los, krijg je ze er makkelijk uit en zie je ze zo zitten. En dan kan er tenminste niets nieuws op waaien tot je kunt gaan zaaien. Anders is het water naar de zee dragen. 2 maanden schoffelen, ik zou zeggen, de groeten ermee! Plastic of dozen er op, en ga in plaats van je rug verrekken met schoffelen, fijn 2 maanden gewoon genieten van het leven!
zaterdag 21 juni 2014 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon