menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontwerp camouflage fruitbeplanting voor tuinhuis

Ga naar meest recente reactie

sarah81

Sarah81

Dag beste tuinliefhebbers,

ik heb sinds kort in onze tuin een Albizia Julibrissen geplant met daarrond lavendel.
De bedoeling is om ons tuinhuis te camoufleren met een scherm,en daartegen fruitplaten te laten opgroeien. Met als eyecatcher onze Albiza die we 's avonds kunnen verlichten met een spot.

Mijn vraag aan jullie is,welk soort scherm jullie me kunnen aanraden om fruit tegen te beplanten?
Alsook of de gekozen fruitsoorten hiervoor bestemt zijn?

Op de foto heb ik het scherm in zwart omlijnt,en de afbakening van men perkje in het blauw. De witte bolletjes stellen sierkeien voor die zich aan andere kant van scherm bevinden.

Ikzelf zou er links een framboos,in het midden een passieflora,en rechts een druivenlaar tegenaan planten.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 9 juni 2014 - 18:58
cetinel

Cetinel

lijkt me nogal krap.....
heb je enig idee hoe groot de door u opgesomde planten na een paar jaar zijn??
framboos is vrij compact maar voor de passiebloem en de druif moogt ge gerust een paar vierkante meter per plant rekenen...
en dan nog rekening houden me het feit dat de albizzia ook fiks kan uitgroeien en dan veel schaduw geeft op je zonminnende klimmers...
hoe breed is de gevel??zo op het eerste gezicht ongeveer een 3,50 meter schat ik??
maandag 9 juni 2014 - 19:07
sugar

Sugar

Ik zou er een braambes zetten (gezien de schaduw die de Albizzia gaat geven). Er bestaan wintergroene bramen (Thornless Evergreen), maar de kwaliteit van 't fruit blijft dan wel iets achter.

Het "scherm" maak je met drie vierkantpalen en twee metalen grondpinnen. Je zet twee palen vertikaal in de grondpinnen, en bovenaan verbind je beide palen met één horizontale vierkantpaal. Om de 30 cm span je een horizontale draad waaraan je de braam kan leiden.

Hier leg ik uit hoe ik de planten leid (dat is nog een jonge plant, ,na drie jaar is alles dichtgegroeid)
https://fruitberg.wordpress.com/2013/07/30/braambessen-en-braambozen-zomersnoei/
maandag 9 juni 2014 - 19:15
sarah81

Sarah81

Dag Sugar en Setinel,

ikzelf hou liever van framboos. Het scherm is ongeveer een 2.5 m,zou ik de begroeiing kunnen inperken door ze jaarlijks te snoeien?
De druivenlaar zou ik aan rechterkant van scherm zo smal mogelijk omhoog laten groeien om dan tegen de gevel te laten uitgroeien.

De Albiza heeft een kruinhoogte vanaf van 2 meter,dus ik vermoed dat alles onder die 2 meter geen zware schaduw zal hebben;of heb ik het mis ?
maandag 9 juni 2014 - 19:52
sugar

Sugar

Framboos kan ook, maar dan moet je een groeikrachtige variëteit nemen (anders groeit die geen 2 m50 hoog). Ik denk onmiddellijk aan Himbotop of Tulameen (die laatste wordt makkelijk 3 m hoog op goede grond)
Een druif heeft echt veel zon nodig, misschien aan de verste kant, hangt wat af van de oriëntatie...
maandag 9 juni 2014 - 21:40
sarah81

Sarah81

De zon komt aan linkerkant van het tuinhuis op,tegen de middag zit hij al aan de zijgevel van het tuinhuis tot rond 21h00 hebben we er zon. Ik denk dat dit de ideale plaats zou zijn om een druivelaar tegenaan te laten groeien.
Zou men Albizia in de toekomst (met volle kruin) voor problemen kunnen zorgen ivm schaduw,voor men fruitsoorten tegenaan het scherm?

De kruin begint vanaf 2m hoogte,ik vermoed dat deze in de toekomst met volle kruin weinig hinder zal geven naar men fruitplanten,die zich onder die 2m zullen bevinden. Of heb ik het mis?

Zou een passieflora hierbij kunnen,of zal dit te krap worden? Ik zou dan zowel men framboos als men passieflora op 1m breed laten groeien,en telkens insnoeien?

maandag 9 juni 2014 - 22:03
sugar

Sugar

Die passieflora is te krap en gaat het nooit doen op die plek (teveel schaduw). Ook een druif heeft echt zon (en de warmte van dat zonlicht nodig). Indien er geen zonlicht tegen 13h00-14h00 op die zijgevel is, ga je volgens mij nooit echt goede druiven oogsten.
Die frambozen zullen het zeker een aantal jaren goed doen (hebben niet zoveel zon nodig), als die Albizzia te groot wordt of teveel schaduw werpt kan je ze nog altijd verplaatsen, en iets anders tegen dat 'scherm' plaatsen, maar dat zijn dan zorgen voor later
maandag 9 juni 2014 - 22:06
sarah81

Sarah81

Na wat denkwerk heb ik besloten om toch een druivenlaar tegen de zijgevel van het tuinhuis te laten opgroeien,de zon schijnt er al vanaf 11h tegenaan.

Wat men tuinscherm (3.2m) betreft zal ik er tijdelijk een passieflora tegenaan zetten ,die ik dan zal verplaatsen wanneer met Albizia teveel schaduw geeft. In schaduw zal ik er dan siergras of zo plaatsen om het scherm een beetje op te fleuren.
zaterdag 14 juni 2014 - 10:05
cetinel

Cetinel

wat is tijdelijk??
mijne passieflora heeft op drie seizoen nu een stamdikte van een 5 cm,zit muurvast ,die ga ik nie kunnen "herplanten" als ik dis wegwil kan ik die hoogstens boven de grond afzagen en dan proberen uitgraven,maar als er dichtbij nog wortels van albizia en andere klimmers zitten krijg je die nooit zonder schade eruit....
de groeikracht van een passieflora dus niet onderschatten,tis nie omda ze als dunne iele spriten gekocht worden da ze zo blijven,de mijne komt van de aldi,zo een iel gevalleke vann 40 cm hoog en nog geen 3m m dik,gekocht voor 1 € 99
mijn plan was: lekker goedkoop...kopen,planten en laten vervriezen...(kwou nie bezig zijn me uithalen en binnen overwinteren)omdat die nie zo goe tegen vorst zou kunnen...wel dus....
na drie seizoenen(iets meer dan 2 jaar geleden geplant) heeft die nu zowat 5 of 6 vierkante meter gaas bedekt....


efkes gaan nakijken,tis geen 5 maar een vier cm doorsnee....
zaterdag 14 juni 2014 - 10:20
cetinel

Cetinel

een deelke van de plant...




zaterdag 14 juni 2014 - 19:18
sarah81

Sarah81

Mooie foto's !

Een passieflora neemt inderdaad zo te zien veel volume in.
Ik zal het moeten stellen met een houten scherm,waar ik siergras zal planten.
Zal toch aan rechterzijde van scherm een druivenlaar laten tegen opklimmen om dan tegen men tuinhuis gevel te later uitgroeien.

Bedankt voor de vele nuttige tips !!!
maandag 30 juni 2014 - 12:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon