menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plant gezocht

Ga naar meest recente reactie

Jorine1978

Jorine1978

Hoi allemaal,

Ik wil graag een hoek in mijn tuin gaan veranderen en dat mag van mijn man op een voorwaarde, namelijk dat we geen inkijk krijgen van de buren. Ik wil er graag een of meer mooie plant(en) of heester oid voor terugzetten waar ik vooral in het begin van de zomer van kan genieten. Want rond deze tijd heb ik weinig bloeiende planten in mijn tuin. Ik heb dus straks een ruime plaats..

Ik zoek een vaste plant die:
-'s morgens zonnig en dan halfschaduw prima vindt
-afmetingen heeft van ca 1,5 m breed en tot ca 3 m hoog
-lang bloeit vanaf mei / juni
-veel bijen etc trekt en lekker ruikt
-liefst zijn blad niet verliest in de winter
-liefst eetbare vruchten geeft voor mens en vogel


Hebben jullie ideeën?
Groetjes Jorine
vrijdag 6 juni 2014 - 15:08
sophora

Sophora

Een vaste plant van 1.5 tot 3m hoog die zijn blad niet verliest. Ik denk dat je dan best een plastieken neemt want ik ken zo gene
vrijdag 6 juni 2014 - 15:16
Marei

Marei

Je vraagt iets onmogelijks Jorine, ik denk dat er niemand is die jou daar een zinnig advies in kan geven. Je vraagt te veel van één plant.
Ik zou zeggen: kom a.s. zondag (ik zie dat je in Zaltbommel woont) naar 'n Dijk van een Tuin in Gameren aan de Waalbandijk 13, dan hebben we Open Tuin van 11.00 tot 17.00 uur en probeer hier op ideeën te komen; planten in overvloed!

Groetjes, Marei.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 6 juni 2014 - 16:31
summerspookje

Summerspookje

jorine!!!

als ge die fantastische plant vind , geef dan eens een seintje!ben ook kadidaat, wil daar wel wat voor betalen , hahah (grapje hoor)
zondag 8 juni 2014 - 12:45
Jorine1978

Jorine1978

Eigenlijk zocht ik gewoon wat leuke ideeën....
zondag 8 juni 2014 - 13:29
sugar

Sugar

Die zal ik je dan proberen te geven.
Wintergroen : Ligustrum vulgare (inheemse liguster). Bloeit in juni en juli met heerlijk geurende bloemetjes, en de bijtjes, hommels en vlinders vinden dat duidelijk ook.
De plant blijft wintergroen tenzij het heel hard vriest. Daarna volgen er zwarte bessen die giftig zijn voor de mens maar een lekkernij voor de vogels.

Nog een andere is een plant uit het geslacht Osmanthus (Osmanthus x burkwoodii, Osmanthus delavayi), die vaak vroeg bloeien (april mei, met geurende bloemen) en wintergroen zijn.

Als je dan ook in mei nog wat in bloei wilt hebben staan, zet er dan Geranium phaeum rond, een laagblijvende plant die een enorme aantrekkingskracht uitoefent op insecten.

En aan al de sophora en summerspookje: is het teveel gevraagd om gewoon beleefd te reageren? Jorine stelt een vraag, geen reden om zo neerbuigend te doen.
zondag 8 juni 2014 - 16:11
summerspookje

Summerspookje

he Sugar!!
beleeft aub,hebben we onbeleefd gereageerd? amaai zeg ,mag er dan geen grapje af, onbeleefd noem ik anders , ik heb er bij gezet grapje, indien jorine haar idee over wat ze wilde bestond , waren we allemaal geholpen , want dat willen we wel allemaal het zou fantastisch zijn , amaai een kort lontje zeg , ik zal er op letten.

SORRY JORINNE het was zo niet bedoeld

groetjes

summer
zondag 8 juni 2014 - 19:54
Marei
zondag 8 juni 2014 - 20:59
Marei

Marei

Eigenlijk zocht ik gewoon wat leuke ideeën....

Jorine, die leuke ideeën had je hier vandaag kunnen komen opdoen, 10 minuten verwijderd van Zaltbommel; we hebben je niet gezien.

Groetjes, Marei
zondag 8 juni 2014 - 21:06
Marei

Marei

En aan al de sophora en summerspookje: is het teveel gevraagd om gewoon beleefd te reageren? Jorine stelt een vraag, geen reden om zo neerbuigend te doen.

@Sugar, 'het staat toch iedereen vrij om op zijn/haar manier te reageren op de onmogelijke vraag van Jorine, heeft niets te maken met 'neerbuigend' zijn, kom nou!!!
Ieder weldenkend mens, óók Jorine, zou kunnen weten dat zo'n plant niet bestaat. Je moet soms zelf wel enige moeite doen om een plant naar je zin te vinden. En dat is misschien een beetje te veel gevraagd bij Jorine.

Groetjes, Marei.
zondag 8 juni 2014 - 21:08
sophora

Sophora

Sorry, ik zal nooit meer onbeleefd zijn.
Maar ik wil er wel bij zeggen dat ik altijd mijn best doe om mensen verder te helpen als ik kan. Mais a l'impossible , nul n'est tenu!!!.
zondag 8 juni 2014 - 22:57
sophora

Sophora

Ik vergat er nog bij te zeggen Sugar ze vroeg naar een "vaste plant" Niet naar een heester.
zondag 8 juni 2014 - 22:58
sugar

Sugar

Dit is de eerste vraag/post van de topicstarter. Leuke ontvangst, niet iedereen snapt de ondertoon van je boodschap, zeker niet wanneer er geen smileys bijstaan.
Tov van summerspookje moet ik toegeven, er stonden smileys bij...

Marei, ik denk niet dat jij je aangesproken moet voelen door mijn reactie.
En sophora, er staat vaste plant of heerster in de originele vraag...

Ik wil niemand terecht wijzen (mijn reactie is misschien ook nogal cru), ik probeer alleen maar mensen te doen snappen dat dat soort reacties intimiderend overkomen voor nieuwe forumgebruikers
zondag 8 juni 2014 - 23:07
summerspookje

Summerspookje

och laat ons er een handdoek over gooien , jorinneke , kom nog maar dikwijls hier op het forum, gekke vragen bestaan niet , we kunnen er al eens mee lachen ,en grappen over maken, ik heb vroeger meer, laat me zeggen domme vragen gesteld, en er altijd een antwoord op gekregen,jeannet kan daar nog van meespreken , het bleef altijd leuk, laat dat aub nu ook zo blijven,

einde citaat groetjes summer
maandag 9 juni 2014 - 12:38
Jorine1978

Jorine1978

Een grapje kan ik wel waarderen hoor, dat was geen probleem. Ik zag zelf ook snel in ik een 'domme' vraag heb gesteld door niet bladverliezend in mijn rijtje op te sommen... Was gewoon een foutje. Een saaie laurier blijft ook groen, dus vandaar dat ik dacht dat er misschien wel meer waren. Ik weet ook wel dat planten normaal hun blad verliezen. Vergeet alleen plant, als het maar ietst vasts is. Dus geen bloemetje wat zichzelf elk jaar opnieuw uitzaait.

In ieder geval bedankt voor de aardige reacties! Wel heel gaaf dat jullie elkaar aanspreken als het niet aardig of beleefd is. Dat heb ik weleens anders meegemaakt (niet persoonlijk, maar er was zo'n hondenforum waar mensen huilend achter vandaan kropen). Ik zal niet meteen van het forum verdwijnen, het lijkt me wel gezellig hier.
Ik hou van mijn tuintje en heb er een hoop lol mee en ik kan nog zat leren. Ik heb nog steeds ruimte in mn hoek
In mijn enthousiasme had ik dezelfde vraag ook gesteld op een ander forum, daar kwam iemand met het idee van de kamperfolie met de eetbare bes, dat lijkt me wel leuk. En ik zat zelf eerst te denken aan de kiwi variant met de gekleurde blaadjes. Maar om daar vruchten aan te krijgen moet je een mannelijke met liefst meerdere vrouwelijke planten plaatsen en zoveel ruimte is het ook weer niet. En met de kiwi en de kamperfolie heb ik nog steeds dat het klimplanten zijn en er genoeg ruimte overblijft om er iets lagers voor te zetten.
Ik wil geen giftige dingen in de tuin ivm mijn hondjes. En dat is ookde reden dan ik de deur niet uitkon: ik heb puppies
Groetjes Jo
maandag 9 juni 2014 - 15:08
summerspookje

Summerspookje

jorinneke als ge mooie planten wilt met bloemen en mooi blad ,die kunt ge hierop het forum wel vinden hoor,
en domme vragen???? nee nee nee die bestaan er niet,veel eisend dat wel, maar ik denk dat alle tuinliefhebbers hier , ook veeleisend zijn , en wat gij wilt zou ik ook willen HELAAS bestaan ze niet. ps, kamperfolie's zou ik toch even goed nazien , zijn mooi als ze gelukt zijn , mijn buren hier hebben die ook aan hun venster , snoeiwerk gegarandeerd, maar mooi? ai ai , althans toch niet bij mijn buren ,veel blote takken, in de boekskes zijn ze prachtig , maar echt!!
oei ffkes melden dat er wel zijn die er de groene vingers voor hebben ,anders gaan die boos zijn op mij.


groetjes
en veel tuin genot :

summer
maandag 9 juni 2014 - 15:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon