menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid verdelgen zonder gif.

Ga naar meest recente reactie

Lammi

Lammi

Ik heb pas een huis gekocht op een stuk grond van 7,5 are.

We verhuizen volgende week en de tuin aanpakken staat vooraan op de agenda.

Die staat echter vol met behoorlijk hoog onkruid (vaak meer dan 1 meter) aangezien het huis bijna 2 jaar onbewoond was en er nog nooit een tuin aangelegd was.

Let wel: we willen het onkruid verwijderen zonder gif te gebruiken, we willen een diervriendelijke tuin.

Het uiteindelijke doel is centraal een grasperk met struiken aan de zijkant en wat boompjes achteraan.

Kan iemand mij tips geven over hoe ik van start moet gaan?
Zal ik alvast een bosmaaier gaan huren?

Alvast bedankt voor jullie tips!
donderdag 5 juni 2014 - 14:09
sugar

Sugar

Een bosmaaier lijkt me dan een goed begin. Ofwel een grasmaaier huren voor ruw terrein (ruwterreinmaaier).
donderdag 5 juni 2014 - 17:35
Wannus

Wannus

Ik denk na de bosmaaier dat je nog andere werktuigen zal moeten huren .
Is het mogelijk met een tractor op je tuin te komen , indien wel ,
kun je een boer inspannen om het eens om te ploegen , en daarna
frezen , dat zou al een grote stap vooruit zijn .
donderdag 5 juni 2014 - 23:38
iecee

Iecee

probeer eens met uittrekken dat gaat mischien sneller dan je denkt als het al een meter hoog staat
en dan het korte maaien of frezen
btijdelijk bedekken met pastic of karton is ook ideaal
grote kartonnen dozen platmaken en erop leggen , geen werk
donderdag 5 juni 2014 - 23:41
Wannus

Wannus

Amai iecee , we gaan nogal wat dozen moeten hebben voor 7 are te bedekken.
vrijdag 6 juni 2014 - 00:01
jdcoster

Jdcoster

7,5 Are is tenslotte ook niet zo groot. Daar kunnen machines nauwelijks op keren en ze doen meer kwaad dan goed
Ik zou dat afmaaien met de zeis of met een bosmaaier. Van dan af elke week maaien met de grasmachine en zorgen dat het perceel tegen september volledig en zorgvuldig een spade diep gespit is. Dat is een beter tijdstip om gras te zaaien.
Een andere methode zou er ook kunnen in bestaan van de bovenlaag af te steken of los te trekken met een viertand en die zoden te stapelen. Na een jaar is alles verteerd en heb je waardevolle teelaarde.
Daar deed ik het zo bijvoorbeeld:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=12282&hl=Low_budgettuin
Benut die tijd intussen ook om een goed tuinplan te bedenken. Wat komt er precies in en waar?
Staat er daar echt niets waardevols op dat kan bewaard worden?
vrijdag 6 juni 2014 - 10:12
Lammi

Lammi

Bedankt voor jullie antwoorden!

@jdcoster: nee, er staat echt niet op dat de moeite is te bewaren.

Voorlopig lijkt mij de bosmaaier en wekelijks maaien met grasmachine het beste plan...
vrijdag 6 juni 2014 - 10:50
deHaan

DeHaan

Huur een zware bosmaaier met een slagmes of mulchmes, die kunnen het onkruid de baas.
Een bosmaaier met draad lukt vrijwel niet.
Gebruik wel gelaatsbescherming en gehoorbescherming, waarbij gelaatbescherming in mijn ogen het belangrijkst is.
Maaisel afvoeren of composteren.
Daarna regelmatig maaien, en regelmatig wat bulten weghalen en in de gaten gooien, na verloop van tijd heb je een biljartlaken, bij wijze van spreken.
vrijdag 6 juni 2014 - 12:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon