menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zin of onzin van compostversneller

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Dag iedereen!

Graag eens jullie ideeën over de zin of de onzin van compostversneller producten.

Mijn tuin produceert namelijk (te) veel groenafval, waardoor ik vrees dat binnenkort mijn compostbakken overvol zullen zitten.

De "oudste" bak (van aug 2013) heb ik dit weekend voor de tweede keer gekeerd. Het zat goed vol wormen en duizendpoten, maar toch staat het composteringsproces nog niet ver genoeg om de grond al te kunnen gebruiken. Ik denk dat ik nog 3 - 5 maand zal moeten wachten.

De tweede bak zit vol "jong" materiaal, sinds deze winter tot nu.

En de derde bak is nu nog leeg, maar zal heel snel ook vol zitten.

Als ik reclame voor compostversneller lees, beweren ze dat je op die manier binnen de 2 maand bruikbare compost hebt. Dat lijkt dus interessant, maar is het dat ook? Vooral omdat mijn compost vol beestjes zit, stel ik me vragen over de zin of de onzin van compostversneller.

Graag jullie advies. Bedankt!

maandag 5 mei 2014 - 11:18
Jan1980

Jan1980

Of moet ik gewoon nog veel meer de compost keren?

Mijn armen hopen dat dat niet het antwoord is....
maandag 5 mei 2014 - 11:20
minouke

Minouke

ik heb het 1 keer gebruikt.
Kan zijn dat het ietskes sneller gaat maar het verschil was niet merkbaar.
maandag 5 mei 2014 - 11:36
jdcoster

Jdcoster

In compostversnellers geloof ik niet zo erg, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Als men op een goede manier composteert zou dat niet moeten nodig zijn. De meest voorkomende fouten zijn het gebruik van de grof materiaal, te droge hopen of een verkeerde verhouding 'groen en bruin' materiaal. Mensen zetten hun compost ook te weinig om.
Daarmee is uw probleem niet opgelost natuurlijk want ik vermoed dat u wel goed composteert als ik dit lees.
Ik raad u aan om zoveel mogelijk compost te gebruiken zoals voor mulching tussen groenten, in borders en in het voorjaar ook op uw gazon. U zult nog wat geduld moeten oefenen, want dat moet wel afgewerkte en gezeefde compost zijn.
Verder ook eens nadenken waarom er een teveel aan compostmateriaal is. Moet dat alles wel gecomposteerd worden? Er mag ook niet veel aarde tussen het materiaal zitten.
Zit er heel veel gras tussen dan is uw grasoppervlakte misschien nog wel te groot. Aan een vijver of een eenvoudige vaste plantenborder is er nauwelijks meer werk. Een muchmaaier zou ook kunnen een oplossing zijn.
Mijn tuin is 1200 m2 en ik heb 3 compostbakken van 1 m3 en twee compostvaten. Dat is voldoende voor die oppervlakte. Ik heb nochtans een aantal grote bomen staan, hagen en veel struiken en vaste planten. Verder ontvang ik ook nog vreemd compostmateriaal en produceren mijn neerhofdieren toch samen wel enkele m3 mest per jaar.
Alle snoeimateriaal wordt hier wel gehakseld waardoor er al snel een aanzienlijke broeitemperatuur ontstaat.
maandag 5 mei 2014 - 12:04
Patrikc

Patrikc

Jan1980, over welk groenafval spreken we ?

Bij mij gaat het groenafval bijna nooit in de composthoop, het wordt gehakseld, direct als mulch gebruikt en composteert zo ter plaatse zonder omkeerwerk.

Beter voor de rug dan enkele keren de composthoop te moeten omzetten.

En grasmaaien met een mulchmaaier uiteraard.

Oh ja, om op de vraag te antwoorden, wat mij betreft heeft de compostversneller enkel zin om de kassa van de verkoper te vullen. Een goede composthoop heeft dat niet nodig. Wat ons eigenlijk bij mijn eerste vraag brengt, want als de composthoop enkel uit grasmaaisel zou bestaan, dan komt het zelfs met compostversneller niet goed.
maandag 5 mei 2014 - 12:35
Jan1980

Jan1980

+/- 2500 m2 produceert op zich al een hele boel groen, maar het probleem is inderdaad dat de tuin nog geen tuin, is maar een grasveld.

De "echte" tuinaanleg (grote vijver, terrassen, garage, tuinberging,...) zal nog een paar jaar op zich laten wachten, maar ondertussen zitten de eerste bomen en hagen al in de grond, zodat die al een flink eind zijn gegroeid tegen dat de tuin wordt aangepakt.

Mulchen wordt hier aangehaald, maar dat lijkt me geen optie. Want dan moet ik 2 keer per week het gras maaien. Dat lijkt me nogal tijdrovend. Tenzij misschien met een tractor grasmaaier. Maar dat lijkt ons dan weer een dure investering, aangezien we binnen 2 à 3 jaar het merendeel van het gras toch zullen inruilen voor borders en vijvers.

Nu, voorlopig heb ik ook voldoende ander droog groenafval om tussen het gras te mengen. Dus niet alleen het gras is de "boosdoener".

maandag 5 mei 2014 - 13:04
Patrikc

Patrikc

een aantal voorstellen (maar we geraken off-topic):
- een gedeelte van de tuin reserveren voor enkele kippen, in de kippenren kan je al wat grasmaaisel kwijt, de kippen scharrelen er in rond tot er niks van overblijft
- een gedeelte achter in de tuin maaien zonder opvang en zonder mulch
- gazonmaaisel kan ook rechtstreeks dienen als mulch
...

by the way, ik mulchmaai slechts 1x per week hoor, sommige stukken zelfs 1x/2-3weken
maandag 5 mei 2014 - 14:11
sugar

Sugar

Ik mulchmaai ook maar één keer per week... Grasmaaisel (wanneer ik niet mulch, ik rijd een groot deel van het gazon maar 6-7 keer af op een jaar) gaat hier nooit op de composthoop, altijd in de kippenren.
dinsdag 6 mei 2014 - 05:34
Wannus

Wannus

Af en toe een kleine hoeveelheid grasmaaisel onder werken versnelt
wel het composteren . Het warmt de hoop op .
Zo ondervind ik toch .
dinsdag 6 mei 2014 - 07:41
Jan1980

Jan1980

@Wannes
Dat is zeker waar! Vooral als ik de hoop heb gekeerd, meng ik er nog wat extra vers gras door en dan is het in de hoop enkele dagen goed warm!

@Patrickc & Sugar:
Het is leuk jullie posts te lezen over het mulchen. Ik dacht echt dat je meermaals per week moest mulch-maaien. Dat is dus een eyeopener!
dinsdag 6 mei 2014 - 08:32
Wannus

Wannus

Wat ik wel nog vernomen heb dat iedere week mulchen niet goed zou zijn .
dat je maar af en toe eens mag mulchen .
Maar waarom weet ik niet !
dinsdag 6 mei 2014 - 17:17
Anneloes

Anneloes

wanneer je de ene week met bak maait en de andere week zonder, dan scheelt dat al de helft van het gras op de composhoop
woensdag 7 mei 2014 - 18:34
Jan1980

Jan1980

We drijven idd een beetje af...

Maar als je niet elke week mag mulchen, hoe zit dat dan met robitmaaiers? Want die mulchen toch continu...

Als ik mijn geld niet moet uitgeven aan compostversneller, kan ik me misschien andere luxe permitteren!?
woensdag 7 mei 2014 - 19:26
Patrikc

Patrikc

Je mag wel elke week mulchen.

Ik maai slechts enkele keren per jaar met opvang, namelijk 2-3 keren als ik het maaisel nodig heb als mulch in de groentetuin, en als we terugkomen uit vakantie en het gras te hoog staat.

De meeste robotmaaiers zijn geschikt voor veel kleinere oppervlakken dan waar jij op speelt. Dan geef je jezelf beter een deftige zitmaaier cadeau
woensdag 7 mei 2014 - 22:44
leerling

Leerling

In onze vorige tuin hadden we een gewone grasmaaier. Het gras strooiden we uit onder struiken en hagen (als mulchlaag en om de grond vochtig en onkruidvrij te houden), rond aardbeienplanten (om te vermijden dat de aardbeien op de grond zouden liggen) en op tuinpaadjes (om moddervoeten te vermijden). (Niet te dik strooien, anders begint het te rotten.)
Als de compostbak groen materiaal nodig had, ging er 1 bak maaisel op.
De grasmaaier is hier gesneuveld op een kei die in het hoge gras verborgen lag.
We hebben ons laten verleiden tot een mulchmaaier, die we zowat om de week gebruiken. Voordeel is dat je sneller klaar bent, omdat je niet elke keer de bak moet leeg maken. Nadeel is dat we geen maaisel meer hebben voor al die andere dingen.

Anneloes schijnt de middelweg gevonden te hebben: zo te lezen een grasmaaier die ze de ene week met en de andere week zonder bak gebruikt.

Maar om je eerste vraag te beantwoorden: ik heb alleen compostversnellers gebruikt bij het opstarten van compostbakken in minder optimale omstandigheden (late herfst/winter). Eens de boel in gang is gezet is het vooral een kwestie van regelmatig beluchten (kan met een beluchtingsstok) en idealiter om de paar weken omzetten. Als dat niet kan, ga je anaeroob composteren. Dat duurt langer, stinkt en verhoogt de hoeveelheid broeikasgassen.

Zeker met deze zachte winter zou compost van augustus 2013 al lang verteerd moeten zijn.

Ik heb 3 open en 1 gesloten bakken. In de eerste bak komt de kattenbak (waaruit alle stront is uitgeschept). In de tweede bak zit alle tuin- en ongekookt keukenafval. Als daar teveel groenafval in komt, vullen we aan met bak 1. Als bak 2 vol geraakt, wordt die omgeschept naar bak 3. Als er al wat in bak 3 zat, verhuist dat eerst naar de gesloten bak. Daar kan het verder verteren en doordat die gesloten is kan de regen de voedingsstoffen niet wegspoelen. (In de winter dekken we om die reden bak 3 ook af met een zeil.)

Mocht je met open hopen werken of met ruime gaten in je afvalbak, dan graag wat voorzichtig zijn als je hem maar af en toe belucht of omzet. O.a. egels durven er wel eens in wegkruipen.
vrijdag 9 mei 2014 - 01:35
Jan1980

Jan1980

Hmmm.... Waarschijnlijk moet ik dus gewoon (nog) meer de composthopen keren.
Au, au,.... Mijn spiertjes
vrijdag 9 mei 2014 - 06:52
leerling

Leerling

En dan te weten dat er mensen zijn die betalen voor een fitness-abonnement.
vrijdag 9 mei 2014 - 08:29
baloe

Baloe

Als je tijd hebt,....laat de natuur ze'n werk doen zoals nen echte groene jongen:
ik heb 2 grote compostbakken, 1 wordt het ene jaar gevuld, de andere het volgende jaar.
Maw ik gebruik compost die 2 jaar oud is, dan heb ik die versnellers niet nodig en zet ik ook niet om.
Resultaat is nen hoop compost vol regenwormen en andere beesterijen zonder moeite.

zaterdag 10 mei 2014 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon