menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roze korrel... voor gazon

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Iemand vroeg me of hij roze korrel op zijn gazon mag gebruiken. Ik kon hem geen antwoord geven dus vraag ik het hier.
Kan het met roze korrel?
Wat is er anders aan gazonmeststof?
woensdag 9 april 2014 - 07:59
sophora

Sophora

Onder je bericht staat reclame voor wel zes soorten gazonmeststof.
woensdag 9 april 2014 - 12:24
Lino

Lino

Ja dat zie ik ook wel maar daarmee weet ik het antwoord op mijn vraag toch nog niet.
Ik ben niet op zoek naar gazonmeststof. Ik wil gewoon weten of roze korrel eventueel ook geschikt is. En indien niet waarom niet.
woensdag 9 april 2014 - 14:24
sophora

Sophora

Je mag zeker roze korrel gebruiken. Het gras zal lustig groeien.
woensdag 9 april 2014 - 15:17
deHaan

DeHaan

wat is roze korrel?
woensdag 9 april 2014 - 16:37
Wannus

Wannus

Met roze korrel moet je wel opletten , kans op verbranding .
Ik zie wel af en toe van zelfstandigen dat er nog veel
blauwe korrel gebruikt wordt , overal rond de planten
en struiken . Maar op de gazons zie ik ze niet liggen .
Dus ik denk op gazons dat het niet echt aan te raden is .
woensdag 9 april 2014 - 16:41
Lino

Lino

@ deHaan: Roze korrel is, denk ik, de meest gebruikte meststof al sinds mensenheugenis.
(Wijzelf gebruiken dat enkel in de moestuin)
http://www.compo.be/consumer/compo_roze_korrels__1_1026.html

@Wannus: zou het kunnen dat men dat niet op gazons gebruikt omdat het gras er te hard van gaat groeien? Dat men beter een meststof gebruikt met minder stikstof voor een groener, maar niet te snel groeiend grastapijt?
donderdag 10 april 2014 - 09:08
Polplastron

Polplastron

Met kunstmest is er altijd kans op verbranding omdat de voedingsstoffen erg snel vrijkomen. Bovendien is er ook bijna altijd een zekere uitspoeling van die voedingstoffen wat leidt tot verontreiniging van het bodemwater.

Om die twee redenen is het beter om een organische meststof te nemen; deze geeft z'n voedingsstoffen trager vrij waardoor er minder kans is op verbranding en uitspoeling.

Bovendien bevordert organische meststof ook het gunstige bodemleven.

Maar volgens mij is roze korrel, als je het dan toch hebt staan, best wel te gebruiken op gazon zeker in het voorjaar; de hoge stikstofwaarde is op dit moment best interessant, maar ik zou er niet te veel van strooien...

Groeten,

Pol
donderdag 10 april 2014 - 09:38
Wannus

Wannus

Lino
Het antwoord staat hierboven van Pol .
Ik heb daar nog weinig aan toe te voegen .
donderdag 10 april 2014 - 12:42
Lino

Lino

Ik vat dus samen dat koemest beter is, maar dat roze korrel eventueel wel in beperkte mate kan gebruikt worden.


Weet je wat? Ik zal eens een klein stukje gazon hier bij ons met roze korrel bemesten en kijken wat het geeft.
donderdag 10 april 2014 - 13:10
Polplastron

Polplastron

Ik vat dus samen dat koemest beter is, ...
Dat heb ik nooit beweerd! Die "koemest" bevat over het algemeen niet zo veel voedingsstoffen en is eerder bedoeld als bodemverbeteraar dan als meststof. Er bestaat wel degelijk iets als "organische meststof" en dat hoeft dan geen koeienkorrel te zijn hoor!
donderdag 10 april 2014 - 13:19
Lino

Lino

oei, verkeerd begrepen dus.

"organische meststof"
vrijdag 11 april 2014 - 09:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon