menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten terras ip - padouk

Ga naar meest recente reactie

Patat

Patat

We zijn van plan om binnenkort de tuin aan te (laten) leggen. Daarbij moeten we nog heel wat beslissingen nemen, o.a. de keuze van hout voor een klein terras bij de vijver.

Na heel wat research blijken voornamelijk ipé of padouk goede houtsoorten te zijn. Het verschil tussen beiden is ons echter onduidelijk. Is er iemand die dit kan verduidelijken? Zijn er bepaalde pro's en contra's aan beiden?

Tips dus zeker welkom! Alvast bedankt.
donderdag 20 februari 2014 - 10:07
Wannus

Wannus

Ben niet echt voorstander van houten terrassen ,
al beoogd het wel zeer mooi .
Bij groenaanslag en nattigheid kan het in de winter
zeer gladdig zijn , vooral voor bejaarde mensen .
Er zijn al ongelukjes gebeurd hierbij .
Sommigen slaan voor de winter volierenetten op hun
houten terras om de gladdigheid tegen te houden ,
dit heb ik al gezien .
donderdag 20 februari 2014 - 10:19
jdcoster

Jdcoster

Ik ben bang dat als we voort de tropische wouden leeg zagen om onze terrasjes op te timmeren, de volgende generaties mensen ons dat kwalijk gaan nemen.
Er bestaan voldoende alternatieven, gaande van Thermowood tot betonklinkers.
Misschien kunnen mijn ervaringen die ik kort beschreef op deze topic u overtuigen, ook voor de vijverafwerking.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&page=1&tid=55681
donderdag 20 februari 2014 - 11:14
Plantadvies

Plantadvies

Ipé heeft een vrij gelijkmatige structuur zonder uitgesproken tekening. Het hout bevat de inhoudsstof lapachol die op het langsvlak als (groen)gele streepjes zichtbaar is. Lapachol kleurt in aanraking met ammonia rood, waardoor ipé (Surinaams groenhart) van bijvoorbeeld demerara groenhart is te onderscheiden. Het hout is zeer hard en sterk, moeilijk splijtbaar en zeer elastisch. De nerf is fijn, droogt vrij langzaam, geringe neiging tot vervormen en scheuren.

Padoek: Zeer duurzaam en uitzonderlijk stabiel hout uit Midden- en West-Afrika; fraai koraalrood tot paarsbruin kernhout, crèmekleurige spint;
heel geschikt voor hoogwaardige toepassingen zoals buitenschrijnwerk;
in België altijd ingevoerd als ruw gezaagd hout van topkwaliteit FAS (First & Second); zeer zuivere metallische resonantie: ideaal voor muziekinstrumenten. De nerf is matig fijn, en soms komt er kruisdraad voor. Maar meestal heeft het hout een vrij gelijkmatige structuur.

vrijdag 21 februari 2014 - 04:50
svoffel

Svoffel

Er bestaan toch ook betontegels zie eruit zien alsof het hout is....

vrijdag 21 februari 2014 - 17:37
baloe

Baloe

om op de vraag te antwoorden
ipe: in contact met ammoniak kleurt die rood
padouk: kleurt in een beperkt aantal maanden grijs.

zaterdag 22 februari 2014 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon