menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinhuis vorstvrij

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Zijn er hier mensen die hun tuinhuis vorstvrij houden door middel van een verwarming ofzo?

Ik zou ons tuinhuis vorstvrij willen houden in de winter zodat ik er een aantal dingen kan plaatsen die niet onder 0°C mogen worden opgeborgen. Maar dan moet ik dus een verwarming voorzien om tijdens de winter de temperatuur boven 0°C te houden.

Ons tuinhuis is een blokhut met 45mm dik hout, geen isolatie ofzo. Het dak is ook minder dik (ik geloof 20mm dik hout).

Nu zat ik te denken om een 2000W elektrische oliekachel in het tuinhuis te zetten en met een thermostaat aan te sturen zodat de kachel uitschakelt bij bijvoorbeeld 5°C.

Maar ik vraag me nu af of zo'n kachel wel voldoende sterk is om de temperatuur tot 5°C te brengen als het buiten bijvoorbeeld -15°C is.

Misschien is zo'n elektrische verwarming met blazers beter omdat die de lucht ook verplaatsen met ene ventilator?

Of misschien bestaan er véél betere toestellen voor het vorstvrij houden van een tuinhuis, waar ik geen weet van heb?

Enig advies is altijd welkom.

Bedankt!


zaterdag 2 november 2013 - 14:37
PeterBo

PeterBo

Ja Erik dat wil ik ook wel weten!
Heb zelf zo'n zelfde blokhut en heb er 'n terras verwarming in hangen van 2000watt maar zonder thermostaat dus die laat ik s'nachts niet aanstaan, ik gebruik die eigenlijk alleen als ik aan het klussen ben.
Tevens moet je wel voorzichtig zijn met straalkachels erg brandgevaarlijk denk ik zo.
Hoop hier ook 'n goede oplossing te krijgen.
Groeten, Peter.
zaterdag 2 november 2013 - 16:14
deHaan

DeHaan

Begin met isoleren, daar win je al veel mee.
zaterdag 2 november 2013 - 20:46
BDV

BDV

Ik zou ook eerst denken aan isoleren want anders kan je je wel eens blauw betalen. Ook bomen of struiken naast het tuinhuis plaatsen kan wonderen doen om koude winden tegen te houden.
maandag 4 november 2013 - 22:56
sunjet

Sunjet

ik zou alles ook goed isoleren
elektrische kachels verbruiken te veel energie dus niet goed voor milieu
doe rond de dingen mopperfolie of oude dikke lakens




sunjet
dinsdag 5 november 2013 - 15:06
ErikL

ErikL

Ik zou 4-5cm dikke isolatieplaten kunnen plaatsen tegen het dak, dikker kan niet wegens kasten die anders niet meer (in de hoogte) zouden passen. Dit is wellicht wel een goed idee om de verwarmingskosten te verlagen.

Maar tegen de zijwanden kan ik moeilijk isoleren hé? Dan maak ik het tuinhuis een stuk kleiner vanbinnen, waardoor de kasten niet meer passen..

Ik was aan't het denken om een elektrische oliekachel met thermostaat aan te schaffen en eens te proberen of het deze winter lukt om het tuinhuis vorstvrij te houden.
dinsdag 5 november 2013 - 16:26
PeterBo

PeterBo

Ik denk ook aan dakisolatie omdat het hout van het dak het dunste is, maar het grootste probleem is, denk ik, de ramen en de deur vanwege het enkele glas.
Daarom denk ik aan voorzetramen te plaatsen.
Weet iemand of 45mm hout voldoende is om de vorst buiten te houden? Zo niet, is het plaatsen van voorzetramen en dak isolatie ook overbodig?
dinsdag 5 november 2013 - 16:41
ErikL

ErikL

Misschien zouden we tegen de ramen noppenfolie kunnen plakken tijdens de winterperiode? Dat zou toch moeten isoleren want men gebruikt dat toch ook in verwarmde serre's?

Maar als je een oplossing wil waarbij je niet ieder jaar die noppenfolie moet plaatsen en weghalen, dan zijn voorzetramen waarschijnlijk interessanter...
dinsdag 5 november 2013 - 17:02
deHaan

DeHaan

45mm hout is niet voldoende om de vorst buiten te houden.
Je zal toch moeten verwarmen.
Aan de buitenkant isoleren?
dinsdag 5 november 2013 - 17:53
Marei

Marei

Mijn orchideeën kasje verwarm ik met een Camplex Thermomatic plantcare blaaskacheltje. Dat kost natuurlijk wel wat, maar de ingebouwde thermostaat zorgt ervoor de je in de winter je geen zorgen hoeft te maken over je planten.
De gewenste temperatuur is nauwkeurig in te stellen en je hebt de mogelijkheid het kacheltje op 2000 of 3000 watt te laten branden.

Ik heb er geen foto van, maar als je de naam ingeeft bij google zie je de afbeelding.

Om de kosten zo minimaal mogelijk te houden moet je natuurlijk alle mogelijke maatregelen nemen om de boel te isoleren. Ik pak mijn kasje 's winters aan de buitenkant in met noppenfolie en binnenin heb ik onderlangs dunne tempex isolatieplaten tegen het glas.

Dit kacheltje is op internet te vinden en kan in Engeland besteld worden. Ik koop het bij een (voormalig) hobbykassenbouwer, die een prima service geeft en het ook kan leveren. Bij interesse stuur je me maar een pb voor het adres.

Marei
woensdag 6 november 2013 - 19:16
ErikL

ErikL

ik heb vandaag het dak van onze blokhut/tuinhuis geïsoleerd met XPS isolatieplaten van 4cm. Dit zal wellicht al een verschil maken in de winter als de olieradiator zijn werk moet doen om het allemaal vorstvrij te houden.

Nu heb ik gemeten en ik zou nog net isolatieplaten van 2cm kunnen plaatsen tegen de wanden, en zouden de kasten nog steeds moeten passen.

Maar gaan zo'n isolatieplaten van 2cm een merkbaar verschil maken?

Indien wel zou ik dus de wanden nog kunnen isoleren met 2cm XPS isolatieplaten. Ik kan echter geen binnenwand plaatsen, dus het zullen dan de XPS platen aan de binnenkant als afwerking worden. Waar ik geen probleem mee heb.

Ik kan tevens ook proberen om de deur zo goed als mogelijk tochtvrij te maken door rubber te plaatsen waartegen de deur goed kan afsluiten. Maar aan de ramen kan ik ook niet eenvoudig wat doen. Het is enkel glas en is in totaal toch zo'n 1,5m2 in oppervlakte.

zaterdag 9 november 2013 - 21:18
jdcoster

Jdcoster

Ik zou er een stukje noppenfolie tegen kleven.
zondag 10 november 2013 - 00:14
ErikL

ErikL

Wat ik me net nog afvroeg.
Als ik nu de wanden zou isoleren met 2cm XPS platen, loop ik dan niet de kans dat ik ergens condensatie ga krijgen in het tuinhuis? Waarschijnlijk tegen de ramen want dat zullen de koudste plaatsen zijn dan.
zondag 10 november 2013 - 09:55
jdcoster

Jdcoster

Damp slaat neer op de koudste plaatsen. Als alles gelijk geïsoleerd is, zal dat inderdaad op het enkelvoudig glas zijn of op de (koude?) vloer. Vandaar dat ik u aan raad om ook de ramen te isoleren met noppenfolie als u geen mogelijkheid ziet om voorzetraampjes te knutselen. Anderhalve vierkante meter glas en een paar latjes kosten nu ook niet zoveel.
Een goed geïsoleerde en verwarmde ruimte om planten te stockeren in de winter betekent ook nog niet dat men er geen omkijken naar heeft. De bodemvochtigheid moet, afhankelijk van het soort planten, goed gehouden worden en op droge dagen waarop het niet vriest, raad ik u aan om de deuren goed open te zetten en te verluchten. Dat voorkomt ook al veel schimmels en dampneerslag.

Voor de meeste planten volstaat een temperatuur van +3 à +5 °C. Als uw radiatortje thermostatisch op die temperatuur ingesteld is zal het telkens uitschakelen wanneer die temperatuur bereikt is. Het zal dus zeker niet ononderbroken stroom verbruiken en ook alleen op vorstdagen en dat zijn er in onze streken ook geen 60.
Dat verbruik valt uiteindelijk wel mee. Ik heb een vrijstaande serre van 18 m3 en een muurserre van120 m3. Ik weet dus waarover ik het heb.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een blaasradiator. Ze warmen een ruimte sneller op en doordat de lucht beter circuleert, heeft men minder condens.

Het is al een oude topic maar misschien ook dit nog eens lezen:
Vooral i.v.m. het uitdroogeffect dan. http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=12308&hl=blaasradiator
zondag 10 november 2013 - 15:52
Figo

Figo

In plaats van noppenfolie kan je ook proberen je enkelvoudig glas te vervangen door dubbelwandig polycarbonaatplaat: licht, onbreekbaar, isolerend....
Als je niet kan vervangen, kan je steeds een stuk op maat snijden en voor je bestaande glas in het hout schroeven.
En over de isolatie van "slechts" 2 cm dik: een caravanwand bestaat uit niet meer isolatie...
maandag 11 november 2013 - 09:41
Flyer

Flyer

Vorstvrij lukt natuurlijk niet maar ik probeer 3 vliegen in 1 klap te slaan:
- ik verhaksel takken, en sla bladeren op in die plooibare vaten, sommige zijn gemengd met gras (alles mee gemaaid)
- dat sla ik allemaal op in het tuinhuis, en doe wat kompostkorrels bij in de grasmengsels.
nadeel: alles staat propvol tijdens de winter, maar omdat het heel koud is klus ik er toch niet veel en heb ik niet veel plaats nodig
voordelen:
- ik heb droge bladeren om te mengen met mijn grasmaaisel in de lente en zomer
- de compostwarmte brengt de temperatuur toch een (heel klein) beetje omhoog
- de massa tempert temperatuurschommelingen, ik stuur bij door op warme dagen zon en lucht zoveel mogelijk binnen te laten
- ik heb halve compost
- ik heb plaats voor stekken of planten die rusten en lichte vorst doorstaan (ingraven in de droge bladeren.

Omdat ik nogal veel gras heb win ik zo veel: winder naar containerpark want zelf composteren en compost ; en met al het gezeul moet ik ook niet naar een sportcentrum, beweging genoeg.
Ik hoop ook eens wat isolatieplaten in een lot oversschot of beschadigd te kunnen op de kop tikken.

Toch nog een 2de nadeel: Je vrouw zaagt dat er veel rommel ligt. Misschien is het als in de mop: als ze in het tuinhuis kan komen is haar ketting te lang?
woensdag 13 november 2013 - 12:13
ErikL

ErikL

Intussen is het tuinhuis geïsoleerd met 4cm XPS platen aan het dak en 2cm XPS platen aan de wanden. De ramen zijn geïsoleerd met noppenfolie.

Een van de dagen ga ik nog wat aan de deur sleutelen en rubbers plaatsen om het daar ook zo goed mogelijk tochtvrij te laten sluiten.

Dan komt er een olieradiator in en een thermostaat om de temperatuur rond 6°C te houden. Hopelijk lukt dat dan ook in de winter als het langdurig erg koud is.

Ik hoop eveneens dat er niet teveel last van condensatie zal zijn.
woensdag 13 november 2013 - 19:36
iecee

Iecee

je kan ook nog de composthoop vlak bij het tuinhuis maken en de warmte van de compost binnen brengen door een simpele waterleiding door je composthoop te leggen en die ook door e tuinhuis te leiden
ik denk dat je wel ideen en oplossinge kan vinden bij de compostmeesters of VELT.
dinsdag 19 november 2013 - 17:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon