menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon omfrezen.

Ga naar meest recente reactie

NBT

NBT

Dag allemaal,

gisteren ben ik een tuinfrees gaan huren (5,5 PK) om mijn gazon om te frezen.
Ik heb hier echter niets mee kunnen doen. De messen van de frees gingen niet door mijn gras. Mijn gras bleek veel te hard te zijn. Ik heb alles geprobeerd, trekken, duwen, achterstevoren, gazon bevochtigen, ... niets hielp om de messen door mijn gazon te krijgen.
Ik ben vrij sterk dus aan gebrek aan mankracht zal het zeker niet gelegen hebben.

Nu zie ik maar 1 oplossing. Een zwaardere tuinfrees (16 PK) gaan huren. Maar kan ik er dan zeker van zijn dat ik w
donderdag 5 september 2013 - 11:49
baloe

Baloe

- gras doodspuiten
- licht bevochtigen (nu is het wel poeierdroog
- de eerste zoden verwijderen zodat de frees een goede start kan maken
donderdag 5 september 2013 - 13:25
NBT

NBT

Gras 2 weken geleden al dood gespoten, de eerst 4 meter voor de gazon ligt vrij aangezien hier vroeger dals lagen, deze heb ik weggehaald en hier zwarte grond gelegd.
Bevochtigen had ik ook gedaan, maar hier ook geen beterschap.
donderdag 5 september 2013 - 13:58
NBT
donderdag 5 september 2013 - 14:05
pplakke

Pplakke

het is gewoon veel te droog om nu zo iets te doen grond is steenhard.
ik denk trouwens dat indien je het gras er niet afsteekt je het eerst onderploegt.
en dan zaaiklaar freest.
donderdag 5 september 2013 - 15:30
NBT

NBT

Dus eigenlijk wachten tot het terug geregend heeft.
Dan omspitten met de steekschup, en daar dan over gaan met de frees?
donderdag 5 september 2013 - 15:52
Tuinman65

Tuinman65

Een frees van 5,5 pk is niet gemaakt om grond los te maken, wel om vooraf bewerkte grond te verkruimelen of compost te vermengen.
Zoals al aangegeven is spitten (tot op een diepte van 40 cm) de beste oplossing.
Met een zware frees van 16 pk ga je de grond wel loskrijgen maar dan vermeng je die met kleine stukjes graszode die achteraf het gelijkharken fel bemoeilijken.
En wanneer je te vaak met die frees heen en weer gaat rijden help je de structuur van de grond om zeep.
Een frees maakt de grond ook niet diep genoeg los.
Zorg ook voor een goede grondverbetering (compost) en om die te mengen kan je die frees van 5,5 pk goed gebruiken.
Leo
donderdag 5 september 2013 - 16:05
NBT

NBT

De compost ligt klaar

Dus alles op een rijtje: Eerst met de steekschup een 40 cm omspitten, zorgen dat de graszoden onderaan komen te liggen.

Hierna compost verspreiden over de omgespitte grond.

Hier met de frees (5,5 PK) over gaan tot alles los ligt om dan vervolgens alles gelijk te maken.
donderdag 5 september 2013 - 16:16
Tuinman65

Tuinman65

Zo ongeveer ja.
En wat ga je dan verder doen?
Leo
donderdag 5 september 2013 - 23:32
NBT

NBT

Opnieuw gazon zaaien. Nu is dit vooral een mengeling van onkruid. Er is jaaaaren niet omgekeken naar onze tuin. (We hebben het huis nog maar een jaar).

Kheb de afgelopen maanden een werkhuis voor 2/3 afgebroken, aan de kant waar het afbreken stopte heb ik een nieuwe muur gemetst, een nieuw afdakje tegen geplaatst. Er lagen enkele 10-tallen vierkante meters betondals. Deze heb ik allemaal uitgebroken, alles wat hier onder zat (zavel, steenpuin, dierenbeenderen, servies, glas,...) heb ik afgevoerd en hierover nieuwe zwarte zand gekapt.

Kheb ook alle struiken die er stonden uitgegraven, alsook een 6-tal coniferen. Op de plaats waar de struiken stonden (over gans de diepte van de tuin) heb ik met betondals al een paadje afgebakend (dals verticaal de grond in zodat je een borduur cre
vrijdag 6 september 2013 - 07:17
Tuinman65

Tuinman65

Ik zal je morgen nog wat tips geven, nu is het te laat.
Gelukkig hebben de Belgen gewonnen
Leo
zaterdag 7 september 2013 - 00:02
NBT

NBT

Bij deze het resultaat van een voormiddag spitten, zwoegen en zweten...

De grootste stukken rus ga ik er tussenuit halen als alles omgespit is.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 7 september 2013 - 12:33
Tuinman65

Tuinman65

Al goed gewerkt man.
Als je het echt heel goed wil doen zou ik na het spitten de compost inwerken en de grond min of meer gelijk leggen.
Voor dat inwerken van de compost hoef je echt niet opnieuw die frees te gaan huren. Dat gaat ook wel met een grote drietandcultivator.
De grond gaat nog zakken na spitten tot op 40 cm en doet daar wel een tijdje over.
Heb dan geduld en wacht tot het voorjaar.
Laat eerst het onkruid opkomen en verwijder dat op welke manier dan ook.
Trek met een cultivator de bovenste laag wat los en wacht tot er weer onkruid opkomt dat je weer moet verwijderen.
Zo is dat zaad uit de bovenste grondlaag verdwenen.
Dan pas zou ik alles perfect gelijk harken en flink aantrappen, voetje naast voetje, (niet rollen), nog eens harken, zaaien en het zaad inharken.
Rollen na het zaaien is voor niks nodig.
Ik weet het, het vraagt veel geduld maar je gaat het je niet beklagen.
Leo
zaterdag 7 september 2013 - 23:10
Esem

Esem

Deze grond heeft idd.veel compost nodig,je kan zien aan de kleur van de grond dat je met echte zandgrond zit of vergis ik me?

Compost doet echt wel wonderen met je zandgrond,zorgt voor een betere structuur en zorgt ervoor dat je zandgrond ongetovert wordt tot een rijke tuingrond.
Compost heeft ook de eigenschap om het regenwater beter vast te houden en toch zorgt de compost ervoor dat je met een luchtige goed doorlaatbare tuingrond zit.
Dus niets dan voordelen om in het begin goet te investeren in comopst in je tuin.
Je zal er later zeker geen spijt van hebben.

Gr E.
P.s.

ik maak al meer dan 20 jaar zelf mijn eigen compost ,en ondervind er alleen maar voordelen van.
zaterdag 7 september 2013 - 23:38
NBT

NBT

Ja, der zit al heel wa werk in. Ik draag vandaag wel de gevolgen, pijnlijke voet en knie van de steekschup elke keer in de grond te stampen en een pijnlijke handpalm van het draaien van de steekschup.

Maar vandaag nog wat recupereren en dan morgen er terug invliegen.

Ik weet niet of mijn vrouw zoveel geduld heeft om alles te laten liggen tot in het voorjaar.
De planning is: alles proberen gelijk te maken voor eind september - half oktober en dan terug inzaaien.

De grond is idd echte zandgrond. Ik heb een deel zwarte grond bijgehaald (een 2 ton) maar een deel komt van onder het werkhuis dat ik afgebroken heb. Deze grond heeft nooit enige vorm van compost gezien. Heel arm dus.
We zullen zien wat het geeft
Ik houd jullie op de hoogte!
zondag 8 september 2013 - 12:05
vloeiende

Vloeiende

Tracht uw vrouw te overtuigen dat het wachten tot na de winter echt loont, je legt die gazon aan voor vele jaren, die enkele maanden zullen er dan wel bijkunnen. Persoonlijk wil ik er nog aan toevoegen je PH te laten controleren en indien nodig te kalken voor de winter, hou je aan max 10-15 kg kalk /are per jaar voor de kalk, compost mag je in zandgrond tot 2-3 m
zondag 8 september 2013 - 19:26
Tuinman65

Tuinman65

Waarom weer die kalk?
Aangekochte compost is al redelijk kalkrijk en gazons vragen een lichtzure grond met een ph van 5,5
zondag 8 september 2013 - 23:45
NBT

NBT

Bedankt allemaal voor het advies. Alles zal gewikt en gewogen worden. Eerst het volgende probleem aanpakken...

In het midden van de tuin een koperen leiding gevonden waar nog water op zit. (Ik weet dat er water op zit want natuurlijk heb ik er een kleine fit in geslagen met de schup.)
Stond volgens mijn buurman h

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 9 september 2013 - 12:39
NBT

NBT

Is al opgelost. Dankzij nonkel Loodgieter

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 9 september 2013 - 14:29
NBT

NBT

En ik zou nog vergeten dat ik vandaag nog een stuk omgespit heb. Nog een klein stukje te gaan!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 9 september 2013 - 14:30
jdcoster

Jdcoster

Als nonkel toch in het vak zit ... . Een paar tappunten, verspreid over de lengte van de tuin, zouden later wel eens hun nut kunnen bewijzen.
Werk ook vooral zorgvuldig bij het verdelen van de compost over de oppervlakte. Een onregelmatige verdeling zorgt voor onregelmatige groei van het gras (langer, korter, donkerder, bleker ...), zeker het eerste jaar.
maandag 9 september 2013 - 14:45
NBT

NBT

Staat genoteerd!

De leiding was pidpa-water. Ik heb een regenwaterput met een pomp in. Zou stom zijn om het pidpa-water te gebruiken. Ik weet ook dat als de put leeg is, ik soieso op leidingwater moet overschakelen. Daarvoor heb ik nog een kraantje en een lange slang als backup.
maandag 9 september 2013 - 15:03
NBT

NBT

Ik ging jullie op hoogte houden.
Wel... de tuin ligt er nog net zo bij als de laatste foto. Ik heb enkele dagen na de laatste foto een lumbago gekregen.
4 dagen in het ziekenhuis gelegen, 9 beurten kine, en niet meer durven spitten.
Morgen komt er eindelijk hulp om het laatste stukje nog om te spitten en de grootste stukken graszoden af te voeren.

Enig positief punt... het zaaien zal pas voor het voorjaar zijn, nu heb ik een geldig excuus voor mijn vrouw

Nog wel een vraagje, morgen nog compost toevoegen? Of ook hiermee wachten tot het voorjaar?

zaterdag 30 november 2013 - 01:07
Tuinman65

Tuinman65

Doe dat nu maar.
Leo
zondag 1 december 2013 - 00:00
NBT

NBT

Ok
zondag 1 december 2013 - 02:18
NBT

NBT

Ik had nog een vraagje. Ik heb nu mijn gazonzaad al wel gekocht voor ik mijn lumbago kreeg.
Kan ik dit gewoon in mijn werkhuis bewaren waar het in de winter ook vriest?
Of kan ik dit beter binnen bewaren?

Grtz
donderdag 19 december 2013 - 10:31
Tuinman65

Tuinman65

Graszaad bevriest niet.
Leo
donderdag 19 december 2013 - 13:34
NBT

NBT

Ok
donderdag 19 december 2013 - 15:43
NBT

NBT

Kleine update.
Het meeste is al wa meer effen getrokken ondertussen.
Nog een keer of 2 alles gelijk trekken en met de rol erover.
Overmorgen doen we voort.
Ook heb ik mijn "borduurs" (lees: uitgebroken dals op zijn kant in de grond gestoken) helemaal klaargestoken om ons nieuwe paadje op te vullen met siersplit.

Nog een paar weekjes geduld

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 maart 2014 - 01:43
NBT

NBT

Kleine update van de tuin.
Eergisteren beukenhaag geplant. Het begint vorm te krijgen!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 14 maart 2014 - 08:03
ThomasZ

ThomasZ

De haag lijkt wel erg dicht tegen de betonnen platen te staan? Tenzij er een onderling akkoord is moet dit in principe op minstens 50cm van de perceelsgrens staan.
vrijdag 14 maart 2014 - 12:25
NBT

NBT

Geen paniek, zijn mijn betonnen platen. Achter de platen zit ruimte, en dan begint de hangar van de drankenhandel.
En we komen ook zeer goed overeen dus dit had sowieso geen probleem geweest.
vrijdag 14 maart 2014 - 12:35
NBT

NBT

En nogmaals een update. Vandaag ons paadje afgewerkt met fijne dolomiet. En vandaag dan eindelijk gras gezaaid. Nog een paar weken geduld!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 6 april 2014 - 15:05
NBT

NBT

Ik heb al gelezen dat onkruid verdwijnt vanaf je je gazon begint te maaien.
Maar hier staat echt wel veel onkruid en er zijn na een maand nog steeds grote open plekken. Moeten we hier iets aan doen?
Ik heb al getracht om het onkruid met de hand te lijf te gaan maar het is dweilen met de kraan open


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 7 mei 2014 - 16:51
Tuinman65

Tuinman65

Nu met ander weer zou ik de kale plekken nog wat bijzaaien.
Ik herken het onkruid niet meteen maar wacht even af, al raak je van rozetvormende onkruiden niet af met maaien.
Zo groot is het gazon nu ook niet en uitsteken is echt niet dweilen met de kraan open.
Lukt dat niet dan zijn er nog wel andere mogelijkheden.

Leo
woensdag 7 mei 2014 - 22:57
NBT

NBT

Ok
donderdag 8 mei 2014 - 09:05
Tuinman65

Tuinman65

Maar jij hebt mijn raad niet helemaal gevolgd.
Lees eens na wat ik op 7/9 schreef.

Leo
donderdag 8 mei 2014 - 23:04
NBT

NBT

Idd Leo. Nu je het zegt! Het geduld was op. 7 maanden op zo'n berg zand moeten zien was er teveel aan. En nu zitten we met de gebakken peren

Kheb gisteren anderhalf uur onkruid uitgetrokken en zo zal ik het de komende dagen moeten bijhouden.
vrijdag 9 mei 2014 - 06:18
jdcoster

Jdcoster

Ik vraag mij ook af of je wel voldoende diep hebt gespit als ik de foto van het resultaat zie. Er zijn onkruiden waarvan de zaden 20 tot 50 jaar lang kiemkrachtig in de grond blijven maar dat zijn er wel niet veel. Andere onkruidzaden zitten vooral in de bovenste 5 cm van uw grond, samen met het gras en die moeten echt 'ondergespit' worden.
Van iedere omgekeerde kluit aarde steek ik altijd eerst de zode af en leg ze omgekeerd in de spitvoor. daarna steek ik een spadelengte diep de kluit uit en leg die erop. Door onder het werken wat uit te kijken hoe en waar ik mijn kluiten leg en er af en toe een te breken met een slag van de spade kan ik eigenlijk de grond mooi effen werken. Je eindigt natuurlijk met een voor, maar daarin leg je de grond van de eerste voor die je hebt gemaakt.
Het is rugbelastend werk maar het helpt als je om te werken in de voor gaat staan. dan moet je de kluiten al minder hoog tillen.
Ik zou me concentreren op de tweejarige en doorlevende onkruiden(biggenkruid, paardenbloem, weegbree, boterbloem) . Op de foto zag ik bvb. klein knopkruid, dat is na het maaien weg. Dat andere onkruid ken ik ook niet. Ik vermoed een veldkers soort. Dat moet weg.
vrijdag 9 mei 2014 - 10:08
NBT

NBT

Ik ben net hetzelfde tewerk gegaan. (Nadat ik geen succes boekte met de frees, waar het aanvankelijk allemaal begon). Heb ik overal handmatig de graszoden een spadesteek-diep ondergewerkt.
Ik weet dat het rugbelastend is, heb er een lumbago aan overgehouden waar ik nog steeds niet 100% van verlost ben.
Ik houd me de komende dagen/weken bezig met zoveel mogelijk onkruid handmatig te verwijderen. Een rotwerkje maar je moet er natuurlijk wat voor over hebben.
Het is een proces met vallen en opstaan. Had ik nu idd gewacht met zaaien totdat het meeste onkruid opgekomen was had ik het onkruid beter te lijf kunnen gaan.
Nu is het gewoon zoveel mogelijk onkruid trachten te verwijderen. Ik heb wel gemerkt dat het onkruid vrij gemakkelijk met wortel en al loskomt. Dat is toch nog een klein gelukje.
Heb gisteren +/- een halve groencontainer gevuld met enkel en alleen hetzelfde onbekende onkruid.
vrijdag 9 mei 2014 - 10:52
NBT

NBT

Zou het mssn kunnen dat er onkruidzaden in de aangevoerde zwarte grond zaten? (was zwarte grond van een firma die in allerlei afbraak/recyclage-werken doet).
Ik heb +/- 3 kubieke meter zwarte grond aangevoerd om het stuk op te vullen waar vroeger een werkhuis stond. Maar deze grond is enkel op het voorste stuk verdeeld. Zeker niet achteraan waar toch wel het meeste onkruid staat.
vrijdag 9 mei 2014 - 10:58
cetinel

Cetinel

onkruiden zijn herderstasje volgens mij.....die verdwijnt wel weer..
vrijdag 9 mei 2014 - 11:22
NBT

NBT

Cetinel, daar lijkt het idd heel hard op. Zou het kunnen zijn.
Zou wel een pak van mijn hart zijn als deze idd zou verdwijnen
vrijdag 9 mei 2014 - 11:27
Tuinman65

Tuinman65

Het zou herderstasje kunnen zijn maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Verwijder het toch maar verder want onder een groepje zoals op de onderste foto gaat het gras niet kiemen.
Daarna wat bij zaaien en vochtig houden en dan komt het wel goed.
Leo
vrijdag 9 mei 2014 - 23:05
NBT

NBT

Ik verwijder het soieso. Al wat geen gras is, gaat er zoveel mogelijk uit!
zaterdag 10 mei 2014 - 06:29
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

maandag 12 mei 2014 - 08:51
Tuinman65

Tuinman65

En daar lezen we wel heel veel zever en onzin.


Leo
maandag 12 mei 2014 - 23:16
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

dinsdag 13 mei 2014 - 10:51
minouke

Minouke

Leo, als je op het forum alleen maar komt om iedereen te beledigen blijft JIJ dan best weg.
We zijn nu al met verschillende leden, heb ik op een ander topic gelezen die dit soort uitlatingen wel degelijk beu zijn.

Verschiet dus niet als er een dag zal komen dat je geen toegang meer zult hebben op het forum.

gr
Chantal
dinsdag 13 mei 2014 - 12:38
Wannus

Wannus

Hier een voorbeeld om graszoden onder te spitten .

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 13 mei 2014 - 13:03
jdcoster

Jdcoster

Een heel duidelijke illustratie van 'diepspitten' is dat. Daar komt, ook zonder chemische onkruidverdelger, geen onkruid uit de bovenlaag meer door en de compost kan er nog mooi ingeharkt worden bij het effenen.
Dat ziet er daar geen makkelijke grond uit trouwens.
dinsdag 13 mei 2014 - 13:10
Wannus

Wannus

Dit was een karweitje waar ik mij heb onderschat , ik dacht dat ik nog
20 jaar was , maar dat bleek niet zo te zijn . Ik heb gevloekt en gesakkerd .
Zoals Joel aangeeft , zeer zware grond , gewoon niet te doen .
Althans niet meer voor mij . Ik ben er wel een aantal dagen mee
bezig geweest , iedere dag een beetje want mijn rug laat het niet
meer toe. Maar ik ben er aan begonnen en heb het dus moeten afmaken ,
met veel moeite .
Zou de jeugd daar nog moed voor hebben voor dergelijke karweitjes .
dinsdag 13 mei 2014 - 19:12
Tuinman65

Tuinman65

Chantal, ik kom hier alleen maar om mensen te beledigen?
Lees eens het hele topic.


Leo
dinsdag 13 mei 2014 - 23:33
minouke

Minouke

En daar lezen we wel heel veel zever en onzin.
IK denk dat je hier beter weg blijft.


Het gaat over dit hier Leo!

gr
Chantal
woensdag 14 mei 2014 - 12:27
Tuinman65

Tuinman65

Kijk, ik heb hier in dit topic het beste van mezelf proberen te geven en topicstarter geholpen zoals ik meestal doe. En dat weet jij heel goed Chantal.
Onder een ander topic heeft Joel (toch wel een ervaren tuinliefhebber) naar dit topic verwezen omdat hij toch ook wel zal gedacht hebben dat het hem kon helpen.
Wanneer ik dan een half jaar later iemand zie vertellen dat spitten voor niks nodig is, geen bemesting, geen grondverbetering enz..., daar is geen sprake van, dan voel ik mij ook BELEDIGD want dan geef ik volgens hem verkeerd advies.
Terwijl iedere min of meer ervaren tuinliefhebber weet dat een goede grondbewerking essentieel is voor een goed resultaat zowel voor beplanting als voor gazon.
En wanneer de topicstarter zoiets leest en hij houdt aan zijn voor niks nodige spitwerk een lumbago over, tja hoe voel ik me dan.
En dan word ik kwaad en dan schrijf ik iets dat ik beter niet zou doen.

Leo
woensdag 14 mei 2014 - 23:25
NBT

NBT

Het gazon na 4 keer maaien. Nog niet perfect, maar het komt in de buurt.
Hoeveel keer moet ik nu maaien om alles mooi dicht te krijgen? 1 x per week, 2 x per week, meer?
En wanneer kan ik nu het best bijmesten en welke mest kan ik dan best gebruiken?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 11 juni 2014 - 15:11
Bombycilla

Bombycilla

En ga je ook nog een tuin aanleggen?
Ik vind dit wel erg kaal zo
woensdag 11 juni 2014 - 15:49
NBT

NBT

Zo gaat het blijven. Misschien nog een boompje erbij. Aangezien we aan kinderen willen beginnen hebben we bewust gekozen voor een tuin met veel plaats voor sport en plezier. (Voetbal, badminton, speeltuig,...)
woensdag 11 juni 2014 - 17:23
Tuinman65

Tuinman65

Met meststoffen te strooien kan je ook een lumbago krijgen, laat het dus maar zo.

Leo
donderdag 19 juni 2014 - 22:44
NBT

NBT

Haha,

ok
vrijdag 20 juni 2014 - 08:53
NBT

NBT

Hallo,

hier zijn we weer met een nieuwe vraag.
Verticuteren? Het lijkt wel of er veel dor gras in het gazon zit.
Of komt dit terug goed vanaf het beter weer begint te worden?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 21 maart 2015 - 13:47
Boerke
zaterdag 21 maart 2015 - 19:52
NBT

NBT

Ik was nie van plan om te verticuteren hoor. Ik wilde gewoon zeker weten of het ook terug mooi groen zou worden zonder verticuteren. Er zit ook helemaal geen mos in het gras ofzo. Ik twijfelde over de dorre kleur van het gras
Maar ik leid dus af: Niet verticuteren. Geduld.
zaterdag 21 maart 2015 - 20:11
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk niet dat er nu veel gazons zo goed uit zien.
Niet verticuteren, wel bemesten.
Leo
zaterdag 21 maart 2015 - 22:26
NBT

NBT

Op Leo kan ik vertrouwen dank u!
zaterdag 21 maart 2015 - 22:29
Boerke

Boerke

Leo heeft 100% gelijk .
zaterdag 21 maart 2015 - 23:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon