menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting voor ondiepe grond in oprit

Ga naar meest recente reactie

SennHeiser

SennHeiser

We hebben zopas gebouwd en willen op de oprit, die vooral bestaat uit antraciet klinkers, toch wat groen inbrengen.

Een vlugge situatieschets: er zijn 2 dunne lange stroken, waarin telkens een 20-tal cm (hoog) aarde ligt, daaronder is het kleigrond/kei vulling.

Nu heb ik al rondgekeken en ik vind enkel bodembedekkers die hierop zouden gedijen (walsteinia bijv.).

Maar we zouden willen weten of het ook mogelijk is hier een iets hoger groeiende plant/struik te zetten? Dat mag zelfs een haag zijn, hoewel we vrezen dat de grond te arm is.

De oprit heeft volle zon en is tamelijk vochtig.


Alvast bedankt voor de nuttige tips!
donderdag 22 augustus 2013 - 13:14
satomi

Satomi

Misschien dat een haagje van Teucrium lucidrys, het wil doen? Heesters wortelen dieper en zullen het niet redden.
donderdag 22 augustus 2013 - 14:58
vloeiende

Vloeiende

Als je de ondergrond klei/keivulling kan losmaken zodat er water door kan is het volgens mij mogelijk om eventueel een haag te planten.
vrijdag 23 augustus 2013 - 22:55
Tuinman65

Tuinman65

De grond is daar misschien wel vochtig in een regenachtige periode maar voor de rest zal dat niet het geval zijn denk ik. Zeker niet wanneer daar planten staan die het vocht opzuigen en verdampen.
Vooraleer daar iets te planten zou ik je, zoals vloeiende al schreef, ook aanraden die harde onderlaag zo diep mogelijk te breken voor de afwatering.
In feite moet je zoiets aanzien als een bloem-(planten)bak en daar de betere kwaliteit potgrond voor gebruiken.
En dan kan je daar vanalles in planten wat niet te groot wordt zoals de Teucrium van Satomi of een haagje van Ilex crenata enz...
Maar zoals ik al schreef, aanzie het als een plantenbak en dat betekent regelmatig bemesten en vooral gieten. Zoniet gaat het daar geen enkele plant redden.
Met een druppelslang kan je heel wat gezeul met gieters besparen.
Leo
zaterdag 24 augustus 2013 - 22:16
SennHeiser

SennHeiser

Het idee om alles open te gooien en zo diep mogelijk open te breken is eigenlijk nog niet zo slecht. Zo hadden we het nog niet bekeken.

De bodembedekkers gaan we toch nemen op het dunne strookje, voor de iets bredere strook aan de zijkant ga ik de suggesties van tuinman65 eens opzoeken.


merci

maandag 26 augustus 2013 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon