menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderbeplanting voor kaalwordende meidoornhaag

Ga naar meest recente reactie

leovo

Leovo

Ik heb een 200m lange meidoornhaag.
Na 20 jaar wordt die wel flink kaal onderaan. Ik zou er graag iets planten dat toch een 20-30 cm hoog wordt en vrij ondoordringbaar is (doorgroeiend onkruid van de buren)
zaterdag 3 augustus 2013 - 19:42
leovo

Leovo

Nog eens op terugkomen:

Zou een mix van klimop, bodembedekkende rozen (Schneeflocke), kardinaalshoed en Eunonymus Fortnei het doen?

Dan is er zowel bodembedekking als matige hoogtegroei zodat het onderste deel van de meidoornhaag er minder kaal uitziet en het onkruid van de buren wordt tegengehouden. Denk ik toch.
Zitten er hier geen experts van inheemse planten in huis?
vrijdag 9 augustus 2013 - 21:25
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben geen expert wat beplanten met inheemse planten betreft maar ik zou die klimop toch weg laten. Krijg je binnen de kortste keren spijt van.
Roos Schneeflocke hoort helemaal niet thuis in een tuin met inheemse planten en is bovendien geen bodembedekkende roos. Maar wel mooi en ongevoelig voor ziektes.
Leo
vrijdag 9 augustus 2013 - 23:07
leovo

Leovo

Dank je voor het antwoord. Schneeflocke zal het dan niet worden.

Met klimop heb ik weinig problemen, het laat zich goed onderhouden en is erg makkelijk. Onder de haag langs de andere perceelgrens is die aangewaaid uit de buurt en ik moet die maar af en toe eens fatsoeneren maar wegkrijgen zal niet meer lukken..

Alternatieven blijven welkom.
zaterdag 10 augustus 2013 - 20:16
WiPe

WiPe

Als je voor klimop kiest, let er dan op dat je niet de Ierse klimop (Hederea helix 'Hibernica') plant. Die wordt weliswaar veel aangeboden, maar groeit veel te sterk als onderbeplanting voor een haag. De gewone inheemse klimop is wat dat betreft veel meer geschikt. Die groeit voldoende hard om de gaten in de haag te laten dicht groeien, maar zal de haag niet overgroeien.
zondag 11 augustus 2013 - 15:36
leovo

Leovo

Dank je WiPe.
Ik zal nu al wat stekken nemen van klimop, dan ben ik zeker dat het inheemse is.
Goed dat je me wees op de sterkgroeiende Hibernica, het is niet de bedoeling dat de haag overwoekerd wordt.
zondag 11 augustus 2013 - 21:28
Tuinman65

Tuinman65

Ben je daar zo zeker van?
Leo
zondag 11 augustus 2013 - 23:58
WiPe

WiPe

Raad eens...
maandag 12 augustus 2013 - 17:46
leovo

Leovo

Valt wel mee hoor;
Zoals ik eerder schreef ligt de andere zijde van de tuin langsheen een weide. Ook hier staat meidoorn en sleedoorn als haag.
Daar is spontaan klimop gegroeid die ik niet verwijderde want het hield de doorgroei van de wei tegen. Slechts af en toe trek ik wat klimop uit wanneer het t
maandag 12 augustus 2013 - 18:13
Tuinman65

Tuinman65

Wim, mijn vraag was wel niet op uw antwoord bedoeld h
maandag 12 augustus 2013 - 23:00
WiPe

WiPe

En waarom zou hij dat doen? Die is niet inheems, en die groeit ook nog eens veel te hard om in een haag te planten.
dinsdag 13 augustus 2013 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon