menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inbetonneren ronde metalen palen

Ga naar meest recente reactie

rom

Rom

hey allen,
we moeten binnenkort onze omheining plaatsen. We hebben gekozen voor BekaClip en roldraad.
Welke beton gebruiken we het best om de palen in te betonneren?
en hoeveel beton gebruik je eigenlijk voor 1 paal? 1 emmer van 10l of zo?
Is het nodig om de palen onderaan te doorboren met een pin om te vermijden dat de paal na het drogen van de beton uit de betonblok kan 'glijden'?
woensdag 24 juli 2013 - 11:39
Bombycilla

Bombycilla

Is het nodig om de palen onderaan te doorboren met een pin om te vermijden dat de paal na het drogen van de beton uit de betonblok kan 'glijden'?


Nee dat is niet nodig,beton droogt niet maar hard uit,dit is een chemisch proces en levert geen krimp op
woensdag 24 juli 2013 - 12:32
rom

Rom

oei, helemaal verward nu: URL GEBLOKKEERD Betonkrimp ?

woensdag 24 juli 2013 - 15:06
rom

Rom

niemand?
vrijdag 26 juli 2013 - 13:43
RdB

RdB

Beton krimpt bij het uitharden wel degelijk, ik kom het in de praktijk maar al te vaak tegen. Een uitleg staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betonkrimp

De blokken voor een paaltje zijn echter zo klein dat die krimp niet relevant zal zijn. De krimp is veeleer een probleem bij grote oppervlakken terp plaatse gestort beton.

Die pin is wel handig maar zeker niet noodzakelijk. Bedenk dat het betonblokje geheel omvat is door grond, er valt derhalve niet veel door te zakken.

Hoeveel kilo per paal durf ik op een afstand niet te gokken..

Ruud
zaterdag 27 juli 2013 - 13:05
rom

Rom

Ik dacht dat die pin vooral was om te vermijden dat je de paal gewoon uit de blok kon trekken ('recht naar boven')
vrijdag 2 augustus 2013 - 14:03
BDV

BDV

Voor een gewone paal heb je niet zo veel beton nodig ( dia 40cm) als hij maar diep genoeg in de grond zit. Voor een hoekpaal maatform best wel wat breder.
zaterdag 3 augustus 2013 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon