menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwijderen oude coniferen

Ga naar meest recente reactie

gritsel4ever

Gritsel4ever

Wij hebben een flinke rij oude coniferen op de grens met onze buren.
De vorige eigenaars hebben dit nooit onderhouden met alle gevolgen van dien: uitgegroeid en veel kale bruine plekken.

Dus die zouden er uit moeten. Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met het verwijderen hiervan, en meer bepaald met bomen die dicht tegen een gebouw aanstaan, zoals in dit geval een bijgebouw?

De bedoeling is om ze met een tractor/minigraver met een stalen strop oid met wortel en al uit te trekken. We hebben er al eerder laten omhalen op die manier, dat ging zeer goed, alleen nu is de situatie wat anders met mogelijke wortels die overal groeien. Het bijgebouw is onderkelderd.

De bomen zijn gemiddeld een 6 meter hoog, en staan 1.25 meter van het gebouw, 2 ervan staan op slechts 1 meter verwijderd (die op de foto)

Alvast bedankt voor jullie mening

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 25 juni 2013 - 11:44
Bombycilla

Bombycilla

eerst op 1.5 meter afzagen en dan de wortels door kappen en de stronken eruit trekken.
Bij coniferen een fluitje van een cent.
Wel wachten tot na broedseizoen want er zitten bijna altijd nesten in.
dinsdag 25 juni 2013 - 12:25
gritsel4ever

Gritsel4ever

Bomby,

hoe zou gij die wortels dan doorkappen? Met de bak van een minigraver of gewoon oldskool bijl?
dinsdag 25 juni 2013 - 12:45
Gespeel

Gespeel

Helemaal niet eerst afzagen tot op anderhalve meter! Ik zou ook niet met een kleine tractor op dat terrein gaan zitten rondhossen. Dat kan meer schade aanrichten aan dat gebouw en de kelder dan de bomen. De wortels van die bomen zijn helemaal niet zo sterk om de kelder van dat bijgebouw aan te tasten, die hebben daar geen schade aangericht. Integendeel, het is juist door dat gebouw dat zo dicht staat dat de bomen nu zo lelijk staan. Je graaft in een straal van 40 cm wat aarde weg rond elke spar en met de spade wat wortels door steken. Daarna kan je heel gemakkelijk de bomen omver duwen, de wortels komen zo mee. Of zo hoog mogelijk boven de grond (tot armlengte 2 meter boven de grond) een touw rond de boom vastmaken en met twee man trekken, ze liggen in een mum van tijd tegen de grond, je hebt de wortels maar uit te rapen.

Je zal veel minder opkuiswerk hebben dan met een tractor of dan ze eerst te toppen.
dinsdag 25 juni 2013 - 13:10
vloeiende

Vloeiende

Coniferen van die dikte doe je niet uit als een fluitje van een cent.
Je minigraver zal zeker van pas komen. Als je die 6 meter ineens omtrekt met je minigraver ga je misschien stukken maken, ik zou ze ook eerst afzagen en daarna de wortels er uit halen, een ervaren machinist is hier wel aangewezen. Succes
dinsdag 25 juni 2013 - 18:44
Wannus

Wannus

Coniferen haal je niet al fluitend uit , dat bestaat niet ,
en zeker niet als deze op de foto .
Misschien iets voor twintigers , maar niet meer voor mij .
ik denk indien je er bij kunt met een klark dat dit
heel snel zal geklaard zijn , anders zou ik enkele jongelui
optrommelen .
dinsdag 25 juni 2013 - 20:15
Tuinman65

Tuinman65

Tja, die Brom... is waarschijnlijk een gespierde bodybilder die dat allemaal kan.
Ik heb hem hier nog maar h
dinsdag 25 juni 2013 - 23:42
Gespeel

Gespeel

En toch zijn zulke sparren niet zo zwaar om ze zelf uit te doen. Het zal wat lastiger zijn dan met een tractor dat spreekt voor zich. Maar als er op aarde
woensdag 26 juni 2013 - 10:19
gritsel4ever

Gritsel4ever

De tractor zal hem een cent meer kosten maar een zweetdruppel minder

Zo zie ik het ook Gespeel, ik ben al niet van de "breedste" en om nog eens een serieuze rugblessure op te lopen door zoiets...het zijn er echt wel teveel om manueel om te doen, de hele rij langs de oprit moet er ook uit uiteindelijk. Moet de rug toch wa ontzien, wil nog andere leukere dingen in den hof kunnen blijven doen
Integendeel, het is juist door dat gebouw dat zo dicht staat dat de bomen nu zo lelijk staan

Dat is zeker en vast zo, zeker niet het zonnigste plekje. De bomen daar wil ik nu weg dat er eigenlijk een stukje bijbouw tegen die bestaande gevel aankan komen, en dan iets geschikter voor die plaats aanplanten.

Aan allen; bedankt voor uw reacties, en goed om weten dat die wortels niet voor
problemen zullen zorgen. Ik dacht dit eigenlijk al een beetje maar wou nog wat andere meningen. Een boomverzorger die hier was langsgeweest voor nog een andere klus (verwijderen van 2 kromgegroeide en verdrukte eiken en verzorgen van andere grote eik) wou ze enkel afzagen tot aan de grond omdat hij niet zeker was dat de wortels mogelijk voor ellende zouden kunnen zorgen. We hebben hier al grotere coniferen machinaal neergehaald en als ik me daarop baseer dan gaan die kleinere ook op die plaats wel lukken.
Als het zover is zal ik proberen wat foto's te nemen.

Mvg gritsel
woensdag 26 juni 2013 - 20:26
martijnsmts

Martijnsmts

Hoi!

Misschien ten overvloede, maar aan de andere kan misschien ook wel een goede tip. Ik heb een tijdje geleden mijn coniferen laten verwijderen door een hoveniersbedrijf uit de buurt. Ik ben via http://www.vergelijkhoveniers.nl/coniferen-verwijderen/ met dit bedrijf in contact gekomen.

We hebben aan beide kanten van de erfafscheiding de coniferen laten verwijderen en meteen een schutting laten plaatsen. Als jullie nog iets willen weten dan hoor ik het wel.

Groetjes!
dinsdag 13 september 2016 - 17:35
Tuinprins

Tuinprins

Hoi Martijn,

Ben jij toevallig de eigenaar van die vergelijkhoveniers website?


Gegroet, de tuinprins


P.S. Beste reclame is nog steeds mond-op-mond reclame
woensdag 14 september 2016 - 16:51
Carib

Carib

Haha, volgens de website is Martijn Smeets de eigenaar, lijkt helemaaaaaaaaaaal niet op Martijnsmts. Wellicht wel zorgelijk dat bedrijven kennelijk denken dat tuinliefhebbers nogal onnozel zijn en overal intrappen
woensdag 14 september 2016 - 20:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon