menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Deel tuin volle schaduw in winter en zon in zomer

lexi

Lexi

Dag iedereen,

Een gedeelte van mijn gazon valt tijdens de wintermaanden compleet in de schaduw van het appartementsgebouw naast ons. Nu stellen wij vast dat het gazon na het einde van deze winter compleet verdwenen is (vervangen door een mostapijt, met hier en daar wat kale plekken en onkruid). Noot: In de zomer krijgt deze strook van het gazon wel meer dan voldoende zon.

Heeft het volgens jullie zin om -zoals ik vrees jaarlijks- het gevecht aan te gaan met al het mos (verticuteren of omspitten en opnieuw inzaaien)? Is 1 spade diep spitten dan voldoende om opnieuw gras te zaaien?
Of kunnen we beter een andere functie verzinnen voor deze strook? Zo ja, welke heesters/planten doen het goed in winterse schaduw en zomerse zon?

Benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!
maandag 12 maart 2007 - 15:36
Kwest

Kwest

Hallo lexi,

Als je tijdens de winter veel schaduw hebt van het appartement naast jullie, laagstaande zon en zo, dan kan het bijna niet anders dan dat in de zomer dat gedeelte van de tuin ook een deel van de dag in de schaduw ligt. Gazon kan het dan idd moeilijk hebben, er bestaat wel gazonzaad speciaal voor schaduw, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

Als er echt geen gazon groeit, of met veel moeilijkhede, moet je misschien toch eens overwegen om op die plaats een border te maken met schaduw en halfschuw planten. Die loont echt de moeite en je kunt er een heel goed resultaat mee bereiken. Met zowel vast planten als met heesters. Google eens op schaduw en halfschaduwplanten je zult al een heel stuk info hebben.
maandag 12 maart 2007 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon