menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude verwijderen en nieuwe tuin aanleggen

svendw

Svendw

hallo , nog maar net huis gekocht en ik zou graag een mooi grasveld hebben voor ons en de kleine mannen maar kan wel goede hulp gebruiken om daar juist aan te beginnen , mijn tuin is 6m breed en 50-60m lang deze staat vol met gras , wildgras , putten , bulten , onregelmatigheid van de grond en een beetje onkruid en een paar struiken.
ik zou graag een volledig gelijk gazon willen zaaien maar hoe begin ik daar nu aan ,

- wat moet ik doen met de gazon van nu , kapotspuiten ??? of behouden ? of gewoon zo omsteken ?

en wat dan verder , alle hulp welkom .
maandag 12 maart 2007 - 08:47
lisa

Lisa

svendw, ik had mij tuin ook verandert en heb het gazon verticutert

groeten lisa
maandag 12 maart 2007 - 11:35
Esem

Esem

sven,
Een heel karwei, maar o zo plezierig als je een biljart van een gazon bezit.
Hoe begin je aan zoiets.
Je kan natuurlijk eerst alles dood spuiten,maar ikzelf ben niet voor dat milieu onvriendelijk gif.
Wat je ook kan doe is alles zeer kort afmaaien of met een bosmaaier alles kortwieken.
Daarna alles twee spade diep omspitten.
Zodat de graszode helemaal onderaan komt te liggen in de gegraven greppel.
Ook zou ik als ik jou was een grote hoeveelheid comost toevoegen aan het omgespitte perceel.
Compost heeft de eigenschap om zware grond lichter en beter waterdoorlatend te maken,en lichte zandgrond beter het water bij te houden.
Compost is het zwarte goud van de tuin.
Als dat is gebeurt dan kan je alles egaliseren,met de hark.
Dan alles aanwellen,deze kan je op veel plaatsten huren en/of kopen.
Zorg zo dat alles mooi vlak komt te liggen.
Als je het niet lukt van de eerste keer dan weer alles opharken aanwellen en kijken of je tevreden bent over de vlakte ,dan kan je beginnen met inzaaien.
Gr Esem,
vrijdag 16 maart 2007 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon