menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwijderen boomstam krulwilgpaastak

Ga naar meest recente reactie

NPO

NPO

Zo'n 15 jaar geleden hebben we 2 paastakken in de tuin geplant en anno 2013 waren dit toch al fameuze bomen geworden.

Omdat ze echter enorm dor begonnen te worden is een kennis de 2 bomen komen omzagen. Nu steken er enkel nog 2 stronken zo'n 50cm boven de grond uit die ik toch nog graag weg zou hebben.

Het originele plan was om er product op te doen zodat de stam en wortels zouden wegrotten, maar dit kan toch wel een aantal jaren duren en ik zou er graag sneller vanaf willen zijn.

Uitfrezen is een optie, maar indien mogelijk zou ik er liever tijd dan geld aan besteden; m.a.w. zelf de handen uit de mouwen steken.

Nu had ik ergens eens gelezen dat wilgen doorgaans in de breedte wortelen en niet in de diepte, maar heeft iemand er een idee van hoe doenbaar het is om zo'n paasboom uit te schuppen en de wortels door te kappen/zagen? Is dit iets dat mits de nodige arbeid en tijd redelijk doenbaar is, of toch iets dat ik beter aan professionelen overlaat?

zondag 14 april 2013 - 21:56
Bombycilla

Bombycilla

had nou wat meer stam laten staan had je nog een hefboom gehad.
nu wordt het serieus kappen,maar dat kan een leek ook
maandag 15 april 2013 - 11:23
Woutdr

Woutdr

tractor ketting trekken......
maandag 15 april 2013 - 20:40
caroline1

Caroline1

aangezien ik hier ongeveer 80 bomen heb laten omdoen kan je wat meer ivm hiermee te vertellen

je bomen zijn dus al om
en er zijn enkel stronken over

het goedkoopste en gemakkelijkste is die stronken inwvrijven met rond up
dat dringt door tot in de wortels en die boomstronken zullen afsterven

freeezen is niet goedkoop maar ook een goede oplossing

spitten om wortels uit te halen?
hmmm
dat is niet zo een goed idee tenzij je een heel goede rug , veel tijd en geduld hebt



succes hoor

ik zal mijn boomstronken freezen
want er zitten er tussen met wortels die tot 6 m diepgaan ..
maandag 15 april 2013 - 23:08
Bombycilla

Bombycilla

Proost
maandag 15 april 2013 - 23:37
NPO

NPO

Bedankt voor de reacties allemaal.

De stam insmeren met roundup was inderdaad het oorspronkelijke idee, maar ik vermoed dat het dan wel een tijd zal duren eer de stronken weg zijn. Ik ben nu aan het denken om misschien dan maar bij het originele plan te blijven en wat boomschors rond de stammen te strooien. In de tussentijd kan ik bloembakken op of bij de stam zetten om het wat op te fleuren terwijl de roundup zijn werk doet.
dinsdag 16 april 2013 - 00:31
jdcoster

Jdcoster

Wat verwacht u dan van die Roundup? Dat die stam zal smelten of zoiets?:
U hebt daar voor 5
dinsdag 16 april 2013 - 09:52
Tuinprins

Tuinprins

Misschien nog maar even die kennis met zijn (ketting)zaag terug laten komen!

En als U zelf met een bijl aan de gang gaat zorg dan dat je schoenen met stalen neuzen aan doet.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 april 2013 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Roundup werkt niet als je het onverdund gebruikt: het gif moet via het blad worden opgenomen en naar de wortel gebracht worden via de sapstroom. Bij onverdund product sterft alleen de bovenkant af en zal de wortel gewoon blijven leven.

In het geval van houtige struiken werkt Roundup volgens mij al helemaal niet.

De wortels verwijderen is het beste idee als je van plan bent om iets anders aan te planten. Wat nu een makkelijke oplossing lijkt, kan je later erg zuur opbreken!

Groeten,

Pol
dinsdag 16 april 2013 - 20:12
pplakke

Pplakke

Ik heb eens een filmpje gezien.
Daar ging het gif er vlak na de zaag op de stomp.
Volgens die man is de plant dan dood.
maar dan staat die stronk er ook nog.
dinsdag 16 april 2013 - 22:38
caroline1

Caroline1

t'is inderdaad zo dat je round up moet aanbrengen vlak na het afzagen
zo voert de sapstroom de round up mee naar de wortels

hier heb ik , zoals eerder gezegd, een 80 tal bomen omgedaan
niet allemaal tegelijkertijd
maar sinds december tot januari telkens een paar
er moest ook een tractor aan te pas komen om te trekken zodat mijn bomen niet op onze tuin gingen vallen

onze tuinaannemer die straks de werken zal verder zetten zei me dat ik die boomwortels al van af het begin had moet inwrijven met roundup
maar de mensen, man van onze dochter en een vriend , die de bomen
omlegden wisten dit niet

toch heb ik maandag alle stronken ingwreven met rondup
puur
met een verfborstel
het produkt liep verder door de barsten in de resten wortels
sommige wortels waren ook nog vochtig en je voelde nog leven er in
dus hoop ik dat het zal lukken

maar in mijn geval ligt het anders
die vele wortels worden gefreesd...maar om het gemakkelijker te maken en nadien minder uitkomende takken van wortelresten te hebben zei mijn tuinaannemer om toch nog round up op die wortel resten te doen

in jouw geval zal die wortel misschien niet meer pakken omdat hij teveel opgedroogd is?
misschien er nog eens in zagen, barsten maken zodat je die roundup er puur kan laten inlopen
die boomstronk resten zullen niet verdwijnen
maar er zullen geen " uitschieters "meer zijn

je kan dan inderdaad die twee resten gewoon laten begroeien met klimop en dat kan heel mooi zijn
er zijn er maar twee en je kan er iets moois van maken

tenzij je wil je zelf kromspitten
dinsdag 16 april 2013 - 23:50
Bombycilla

Bombycilla

onze tuinaannemer die straks de werken zal verder zetten zei me dat ik die boomwortels al van af het begin had moet inwrijven met roundup


in december en januari werkt roundup helemaal niet er is dan immers geen sapstroom,knappe tuinaannemer
woensdag 17 april 2013 - 15:49
Tuinprins

Tuinprins

Zoals jdcoster hierboven al zei is het insmeren van boomstronken met RoundUp om ze zo te laten verdwijnen pure onzin. Boomstronken insmeren met RoundUp wordt gedaan om te voorkomen dat de stronk opnieuw gaat uitlopen. Wil je echt van een stronk af dan zul je hem moeten uitfrezen met een stobbefrees of uitgraven.

Hoe lang het duurt eer een stronk op natuurlijke wijze verdwijnt/verteert/wegrot is afhankelijk van de houtsoort en de dikte. Bij eiken kan het echt vele jaren duren aleer de stronk weg is en als je die insmeert met RoundUp zal dat echt niet veel anders zijn.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 april 2013 - 19:32
HDG

HDG

Ik had er ook zo 3 staan. Stonden vlak bijeen en ook 15 jaar geleden geplant.
Doorsnee van de stammen was ruim 30 cm.
Ik heb ze samen met een buurman in een weekend verwijderd tot 50 cm diep.
Eerst zo diep mogelijk alle aarde weg geschept en daarna met een kettingzaag de dikke wortels afgezaagd.
Het is een beetje werk maar het is te doen in 1 weekend.
Daarna alle wortels ingestreken met round up.
Ik ben daar nu bovenop een moestuin begonnen en alles ziet er dik in orde uit.
Wel met de hulp van een takel de stam onder spanning gezet via een andere boom in de tuin.

Veel succes
woensdag 17 april 2013 - 20:05
jdcoster

Jdcoster

En zo worden hier die fabels over het (oneigenlijk) gebruik van Glyfosaat steeds maar verder de wereld in gestuurd.
Vergeet niet dat veel mensen die nonsens geloven en weer als waarheid verder vertellen.
woensdag 17 april 2013 - 21:14
NPO

NPO

Ik ben vandaag toch maar een dappere poging begonnen om ze uit te graven en de wortels door te hakken.

De eerste (en makkelijkste) stam is er toch al uit.
Ongeveer zo'n 50 cm moeten graven en mits het nodige kapwerk hier en daar kon ik de stam er relatief simpel uitkrijgen. Ik denk dat het alles bij elkaar zo'n 90 minuten geduurd heeft.

Omdat ik toch nog een uur licht had ben ik ook al aan de tweede, dikkere stam begonnen. Dit is toch wel een zwaardere opgave, maar ik denk dat ik ondertussen onder de stam zit. Alleen zitten er nog een aantal enorm dikke wortels in de weg, maar dat moet ik overdag eens beter bekijken.

Al bij al geen slechte avond dus
woensdag 17 april 2013 - 21:38
jdcoster

Jdcoster

Als je de voornaamste wortels kunt vrij graven en ze door hakken of zagen is een lange en dikke paal (9-10 cm), gebruikt als hefboom, zeer handig om de stronk er uit te krijgen.
Je zult nooit alle wortels kunnen verwijderen maar dat is ook niet nodig. Die rotten wel weg in de loop van volgende jaren. Soms komen er zelfs nog eens mooie paddestoelen op die plaats.
En die Round-up ... die heb je echt voor niets nodig.

woensdag 17 april 2013 - 22:05
caroline1

Caroline1

itaat:
onze tuinaannemer die straks de werken zal verder zetten zei me dat ik die boomwortels al van af het begin had moet inwrijven met roundup



in december en januari werkt roundup helemaal niet er is dan immers geen sapstroom,knappe tuinaannemer


zucht zucht zucht
er zijn altijd mensen die het laatste woord willen hebben
onze tuinaannemer is iemand met jaren en jaren ervaring
hij doet alle grote werken hier in de streek
vader op zoon

die round up heeft altijd werking, ook in de winter
pas afgezaagde bomen geven altijd sap af
ook in de winter
en kan het weten
want ik zag het sap zo vloeien
ook in de winter

die round up in ons geval is bedoeld om geen uitlopers meer te hebben


woensdag 17 april 2013 - 22:16
deHaan

DeHaan

Uitspitten is goed te doen, paar dagen werk.
donderdag 18 april 2013 - 18:06
Bombycilla

Bombycilla

die round up heeft altijd werking, ook in de winter
pas afgezaagde bomen geven altijd sap af


tja tegen zoveel onwil is geen praten aan JDKoster is een zeer ervaren tuinman en die schrijft toch ook dat het gebruik Roundup op stobben nergens goed voor is,er zijn dus ook zeer ervaren tuinmannen die van vader op zoon alle achterhaalde tuinhandelingen blijven doen zonder iets bij te leren.
vrijdag 19 april 2013 - 11:14
NPO

NPO

Gisterenavond ook maar aan de tweede stronk begonnen. Blijkbaar had ik hem de vorige keer toch al dieper uitgegraven dan ik dacht want op een halfuur was deze stronk uit.

Het weghalen van de stronken ging in dit geval dus een heel stuk vlotter dan ik had verwacht. Ik heb ook niet al te veel wortel meer laten zitten, misschien hier en daar een stukje maar ik ben zeker tevreden met het resultaat.

Dan is het nu een kwestie van de grond terug wat op te waarderen en deze te beplanten
vrijdag 19 april 2013 - 21:03
caroline1

Caroline1

Gisterenavond ook maar aan de tweede stronk begonnen. Blijkbaar had ik hem de vorige keer toch al dieper uitgegraven dan ik dacht want op een halfuur was deze stronk uit.

Het weghalen van de stronken ging in dit geval dus een heel stuk vlotter dan ik had verwacht. Ik heb ook niet al te veel wortel meer laten zitten, misschien hier en daar een stukje maar ik ben zeker tevreden met het resultaat.

Dan is het nu een kwestie van de grond terug wat op te waarderen en deze te beplanten

fijn NPO dat het zo goed vlot en dat het lukt !..die grond terug " goed " maken zal wel lukken en dan terug uitkijken naar nieuwe beplanting en dus een nieuw leven h
vrijdag 19 april 2013 - 23:28
Manou

Manou

Ik heb in de tuin 5 jaar geleden 1 uit de kluiten gewassen Lariks, een serieuze grote spar en 2 dennenbomen met vrij dikke stam uit de tuin verwijderd, de kleinere stammen zijn afgezaagd op een hoogte van 30 cm de dikke stammen waren afgezaagd op 50 cm omdat de kettingzaag het begaf zijn die op 50 cm blijven staan...

Voor de kleinere stammen ben ik grote plastic sierbloempotten gaan halen heb er de bodem uitgesneden en heb ze over de kleinere stompen gezet, wat aarde erin en daarin een hele resem lentebloeiers (tulpen en narcissen) voor de zomer erbovenop een hele hoop aardbeiplantjes. Niemand die nadien in de tuin geweest was en niet wist dat er ooit zulke grote bomen stonden, heeft ooit geweten dat daar bomen gestaan hebben. Geen walgelijk en gevaarlijk vergif als round up nodig gehad.(dat spul is erg gevaarlijk zowel voor mens als dier als insecten is onlangs nog in het nieuws geweest dat het allerlei aandoeningen bij mensen en dieren veroorzaakt en verboden zou moeten worden.. en toegelaten bij wet wil nog niet zeggen veilig voor de gezondheid )
De stronken zijn ondertussen volledig verteerd in de potgrond en dienden als voedsel voor de planten in de potten. Dit jaar heb ik de potten voor 't eerst terug leeg gemaakt en geen spoor van stronken meer over

De grote stronk die hebben we gewoon laten staan en die is begroeid met klimop en onze grote picknic tafel staat erover, je ziet hem nog staan maar hij is groen van de klimop dus het stoort niet. Maar er zijn altijd wel andere oplossingen voor een paar boomstronken dan al dat vergif in je tuin te pompen.

ps voor 80 stronken is het natuurlijk iets anders maar toch dat round up gedoe dat is idd een fabeltje hoor!

Groet Manou
zaterdag 27 april 2013 - 09:24
NPO

NPO

Dat van die bloempotten is nog wel een origineel idee

In ieder geval, bij mij zijn de stronken er uit en ik ben ondertussen bezig met de voorbereidingen om alles terug aan te planten (lees: grond omwoelen etc).

zaterdag 27 april 2013 - 21:02
Mypos

Mypos

Ongelofelijk hoe makkelijk hier word gesproken over het gebruik van RoundUp. Dat spul is zo giftig dat als je het gebruikt in je tuin en katten lopen eroverheen en likken daarna hun pootjes ze zo ziek worden dat ze bijna overlijden.

En dan gebruiken mensen dit spul en daarna gaan ze vrolijk een groentetuin op die plek aanleggen.....
zaterdag 1 november 2014 - 16:44
jdcoster

Jdcoster

Elke dag kom ik voorbij een weide die eigendom is van een abdij. Tot vorige winter graasden daar koeien, maar deze lente werd alles knal oranje doodgespoten, omgeploegd en er werd prei op geplant. Die prei is men nu aan het oogsten voor de veiling.
Zo gaat het bijna altijd en overal. We hebben er geen idee van welke hoeveelheden er daarvan worden gebruikt.
zaterdag 1 november 2014 - 18:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon