menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bofix weeromstandigheden

Ga naar meest recente reactie

Jansssens

Jansssens

Tot mijn verbazing staat er bij de handleiding van bofix niets over de weersomstandigheden.

Ik wil het zeker nog deze week toepassen.
Laat ons ervan uitgaan dat het droog moet zijn, kan ik dit best vandaag nog doen, aangezien Het morgen en overmorgen nog gaat regenen. Zondag heb ik een bbq dus dan lijkt het niet interessant om te spuiten...

Iemand die kan bevestigen dat het onderdaad minstens enkele uren droog moet zijn? ( deze nacht kunnen er enkele druppels vallen, maar niet al te veel blijkbaar.)
donderdag 11 april 2013 - 13:34
Polplastron

Polplastron

Op de website van de gifmengers in kwestie:
http://www.edialux.be/nl/PCO/product/BOF/bofix

Hoge luchtvochtigheid en droog gewas.

Groeten,

Pol

P.S.: Draag beschermende kledij: herbiciden zijn slecht voor het milieu en je eigen gezondheid. Zelf gebruik ik ze niet meer, maar ieder z'n ding.
donderdag 11 april 2013 - 13:45
jdcoster

Jdcoster

Toxiciteit voor aquatische planten
EC50, Lemna gibba, Aantal geveerde bladeren, 7 d: 13 mg/l
ErC50, Lemna gibba, Groeiremming, 7 d: 42 mg/l
EbC50, Lemna gibba, groeiremming van de biomassa, 7 d: 22 mg/l
ErC50, Pseudokirchneriella subcapitata (groene algen), Groeiremming, 72 h: > 1 mg/l
Giftig voor landdieren (zoogdieren uitgezonderd)
oraal LD50, Colinus virginianus (Bobwhite kwartel): 4615 mg/k lichaamsgewicht.
contact LD50, Apis mellifera (bijen): > 540 microgram/bij
oraal LD50, Apis mellifera (bijen): > 550 microgram/bij
Toxiciteit voor in grond verblijvende organismen
LC50, Eisenia fetida (regenwormen), 14 d: 730 mg/kg

Toch maar een vuil goedje h
donderdag 11 april 2013 - 13:48
Jansssens

Jansssens

Mmm, ik heb bofix van aveve. Is dit dan hetzelfde?

In de omschrijving:
bij hoge luchtvochtigheid en voldoende ontwikkeld droog gewas.

Wat is droog gewas bij hoge luchtvoxhtigheid?
In ieder geval, vandaag lijkt dus ok, aangezien het morgen zal regenen?
donderdag 11 april 2013 - 13:50
Polplastron

Polplastron

Heb je op de site gekeken? Daar staat dat het moet op gewas dat goed aan de groei is. Mij lijkt deze periode van het jaar op dit moment toch nog niet zo ideaal.

Als je dan toch gif wil spuiten, doe het dan op een goede manier: wacht nog even tot je gras en het "onkruid" goed aan het groeien is. Zoniet heb je kans dat je de behandeling moet herhalen en breng je nog meer vies spul het milieu in!

Groeten,

Pol
donderdag 11 april 2013 - 14:06
jdcoster

Jdcoster

En ZEKER niet als er daar iets bloeit tussen uw onkruid of in de omgeving ervan.
donderdag 11 april 2013 - 14:10
Jansssens

Jansssens

Polplaqtron, er. Staat duidelijk, voor de bloei van het onkruid, en toepasbaar vanaf april. Lijkt me dan wel de goede periode?
donderdag 11 april 2013 - 14:14
Bombycilla

Bombycilla

normaal zijn ze aan de groei in april,is dit jaar misschien later.schoffelen werkt nu en altijd beter,maar ja Bofix is er voor de luie tuinier
donderdag 11 april 2013 - 14:19
Polplastron

Polplastron

Zoals Bombycilla al aangeeft: door de specifieke weersomstandigheden dit jaar is het meeste nog niet aan de groei. De verpakking geeft slechts een indicatie. Het doel van de fabrikant is in eerste plaats verkopen en niet service leveren.

Indien dat wel zo zou zijn, zou hij aangeven dat schoffelen, hakken en wieden nog altijd het meest effectief, goedkoop en duurzaam zijn en zoals Bombycilla al aangeeft: dat kan je nu al vlot doen.

Tegen "onkruid" in het gazon doe ik zelf niets meer: klaver bemest het gazon door stikstof in de grond te brengen. De meeste andere "onkruiden" verdragen het maaien zeer slecht en gaan in de loop van het seizoen vanzelf kapot. En de aantal uitzonderingen zoals paardenbloem e.d. steek ik even uit met een mesje. Ik denk ook aan de gezondheid van m'n kinderen: liever klaver in het gras, dan kanker in het lijf.

En nee, Bombycilla, Bofix is niet voor de luie tuinier. Zelf ben ik te lui om te gaan spuiten in m'n tuin. Bofix is voor de tuinier die niet beter weet en niet kritisch omgaat met wat de handelaar hem verteld.

Groeten,

Pol
donderdag 11 april 2013 - 14:26
Jansssens

Jansssens

Aangezien het gras wel degelijk nat is, ga ik toch maar wachten...

In ieder geval, ik nodig jullie uit om dit manueel te komen doen. De woekeraar die tussen mijn jong gazon zit, laat zich niet zomaar uittrekken: hij 'scheurt' onmiddelijk stuk.
donderdag 11 april 2013 - 14:31
Polplastron

Polplastron

Graag een foto!
donderdag 11 april 2013 - 15:04
jdcoster

Jdcoster

We zijn reuzebenieuwd welk onkruid het is eigenlijk.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=50706
donderdag 11 april 2013 - 15:36
Jansssens

Jansssens

Ik kwam hier vragen om raad welk onkruid is:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=50706

Betreft dus 3 soorten, waarvan er eentje echt niet uit te trekken is. Hij scheurt onmiddelijk stuk en zit echt tussen het gras. Op de foto met de drie soorten, gaat het over de bovenste.
Inmiddels is hij al veel groter met witte kleine ( nog gesloten) bloemetjes.
donderdag 11 april 2013 - 16:07
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat er in het andere draadje al heel wat antwoorden en mogelijkheden beschreven staan.

O.a. wordt daar voorgesteld om gewoon te maaien. Persoonlijk zou ik dat ook doen. Het kan een jaar duren, maar ongetwijfeld put je er het onkruid mee uit en zal je er volgend jaar geen last meer van hebben. Natuurlijk moet je dan wel met regelmaat je gras maaien en liefst op een gemiddelde hoogte en dus niet te kort zodat je gras lekker gezond dicht kan groeien.

Ik zou nu in elk geval je gazon gewoon verzorgen: verluchten, bemesten met een stikstofrijke meststof (enkel in het voorjaar!!!) en vanaf dan netjes maaien iedere week.

Ik ben er voor 99% zeker van dat het gros van je probleem op die manier op natuurlijke wijze verdwijnt. Het duurt alleen wat langer.

Vergis je overigens niet: met je Bofix wordt je gazonnetje er niet mooier op: al dat onkruid gaat immers verdorren en laat overal dorre plekken na. Bovenstaande werkwijze zal je dan tenminste nog wat groen laten!

Groeten,

Pol
donderdag 11 april 2013 - 17:05
vloeiende

Vloeiende

Los van het al dan niet gebruiken van herbiciden;
Bofix niet toepassen onder de 15
donderdag 11 april 2013 - 20:07
Wannus

Wannus

Ieder jaar ontdoe ik twee grote weiden van onkruid ,
Overvloedig distels en brandnetel .Ik gebruik hier ook
voor Bofix . Inderdaad zoals hierboven mag je het toepassen
vanaf 15
donderdag 11 april 2013 - 22:30
Tuinman65

Tuinman65

Voor Bofix is het nog te vroeg.
Starane Combi helpt ook tegen ereprijs. Maar da's ook nog te vroeg.
Ik vraag me af of de tegenstanders van al dat spuiten een auto of een fiets gebruiken om hun verplaatsingen te doen

Leo
donderdag 11 april 2013 - 23:16
jdcoster

Jdcoster

Ieder zijn mening Leo maar toch twee bedenkingen.
1- Onze bijen verliezen hun ori
donderdag 11 april 2013 - 23:41
Polplastron

Polplastron

Ik vraag me af of de tegenstanders van al dat spuiten een auto of een fiets gebruiken om hun verplaatsingen te doen


Van zo'n opmerkingen word ik moedeloos! Laat ons gewoon verder doen zoals we bezig zijn en ons van de *** iets aantrekken. Of we kunnen proberen met kleine beetjes hier en daar een beetje bij te dragen aan een betere wereld. Iedereen maakt zelf die keuze. Zelf ben ik geen heilige en rijd ik inderdaad wel eens met de auto terwijl dat even goed met de fiets zou kunnen. Voor mijn verplaatsingen naar de universiteit gebruik ik evenwel het openbaar vervoer en voor korte afstanden probeer ik zoveel mogelijk de fiets of de voetentram te nemen. Zoals gezegd ben ik echter niet heilig en zondig ik wel eens, maar ik ben me ervan bewust en dat is ook al iets denk ik.

Beide weiden worden belopen door schapen.
Het is nu het vierde jaar dat ik daar kom , en ik heb nog
geen enkel schaap zien dood liggen door die sproeistoffen

Moesten de effecten van al die vergiften direct zichtbaar zijn, dan zouden ze allang verboden zijn. Veel van die gifstoffen stapelen zich echter op in de bodem en het lichaam zonder dat de effecten meteen zichtbaar zijn. Toch zijn er studies genoeg die aantonen dat de gevolgen ervan op langere termijn zeer schadelijk kunnen zijn. Dit ontkennen is hetzelfde als zeggen dat roken niet zo schadelijk is voor de gezondheid en getuigt van een zeer kortzichtige houding. Of je met deze wetenschap in het achterhoofd beslist van verder te spuiten (of te roken) of niet is vervolgens je eigen keuze. Ik tracht niemand te bekeren, maar vind het hemeltergend dat mensen er zo lichtzinnig en kortzichtig mee omgaan alsof er allemaal geen problemen zijn.

Maar ik zit wel met een probleem hoe ik dat in 2015 ga oplossen.
De sproeistoffen zullen verboden worden , dus zal ik moeten
gebruik maken van een gasbrander
Ik heb al vernomen van mensen bij de groendienst dat bij behandeling
met een gasbrander het onkruid na 14 dagen terug boven komt ,
de wortels sterven niet af . Dat wordt een probleem.


Dat klopt inderdaad, daarom moet je de behandeling een paar keer herhalen. Zelf bereik ik er zeer goede resultaten mee op mijn oprit en tuinpad. Dat de sproeistoffen verboden worden is overigens niet juist: ze worden verboden voor de particulier gezien deze niet opgeleid is en de producten vaak in een te hoge of te lage dosis (met als gevolg meer sproeien) toepast en zonder gebruik van beschermende kledij. Gelukkig bestaan er al jaren alternatieven zoals op tijd maaien, wieden, hakken en schoffelen. Veel tijd hoeft dat overigens allemaal niet te kosten.

Groeten,

Pol
vrijdag 12 april 2013 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon