menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijenplanten hulp gezocht

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

Dag iedereen,

Ik heb me vorig weekend bezig gehouden met het timmeren van een bloembak van 1m bij 3.6m.
De bak heeft geen bodem en is 30cm hoog.

Doel van de bak is een overschot aan grond recupereren.

Gezien ik niet continu water wil geven, ben ik opzoek naar planten die tegen de droogte kunnen.

Eigenlijk zoek ik bloeiende planten die tegen de droogte kunnen en een hoge meerwaarde hebben voor de bijtjes.

De bak komt in de zon te staan.

Wat kunnen jullie me aanbevelen?

Ik wil niet te hoge planten want komt voor mijn gemengde haag te staan.

Ik zou jullie advies zoals gewoonlijk enorm op prijs stellen.

Bedankt alvast,

Groeten

Wouter
donderdag 4 april 2013 - 21:05
minouke

Minouke

grijsbladige planten zijn meestal liefhebbers van zon en droge grond zoals bvb lavendel, Stachys byzantina, Santolina chamaecyparissus

groetjes
Chantal
donderdag 4 april 2013 - 21:25
furor

Furor

Salie, Rode zonnehoed, hemelsleutel, tijm, marjolein, munt (?), wilde reseda, wouw, heide, duizendblad, moeslook, knoflook, wondklaver, perzikbladig klokje, akkerklokje, knoopkruid, grote centaurie, rode spoorbloem, wilde peen, geel walstro, gladiool, havikskruid/muizenoor, zandblauwtje, beemdkroon, brede lathyrus, margriet, vlasbekje, vast vlas, groot kaasjeskruid, middelste teunisbloem, kleine bevernel, brunel, wijnruit, kleine pimpernel, avondkoekoeksbloem, rode klaver (hommels!!), ijzerhard, vogelwikke, hoornviooltje
donderdag 4 april 2013 - 22:21
WDH

WDH

Bedankt voor de snelle reactie,

Met lavendel zat ik ook al in m'n hoofd, maar wil verschillende soorten van planten zetten om zo bloeiperiodes te overlappen.

Op die manier hebben de bijtjes steeds bloemen, de hele lente zomer en herfst lang.
donderdag 4 april 2013 - 22:22
Jonas8500

Jonas8500


Guldenroede
is ook het overwegen waard!


Toen ik in floralux (groot tuincenter) was. Zaten zowat alle aanwezige bijen op deze planten.

In die mate dat ik zelfs moeite had om er enkele uit te nemen om te kopen

Indrukwekkend!

Deze plant kan tegen droogte, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel droogte ze aankan.
vrijdag 5 april 2013 - 15:21
WDH

WDH

Bedankt voor de hulp,

Groeten

W
zaterdag 6 april 2013 - 07:57
jdcoster

Jdcoster

Lavendel en Solidago zijn zoals gezegd planten die interessant zijn voor bijen en hommels.

Bijen verzamelen op bloemen niet alleen nectar (voor honing) maar ook stuifmeel waarmee de larven ook gevoed worden. In het begin van de lente is er nog zeer weinig aanbod en ook op het eind van het seizoen. Dan kan uw inspanning er iets toe doen. Later in het seizoen vliegen de bijen op grotere partijen van dezelfde planten zoals koolzaadvelden, fruitboomgaarden, aanplantingen van Acers, linden, tamme kastanjes ... . Dan versnipperen ze hun inspanningen nauwelijks of niet meer in een kleine aanplanting.
Er zijn planten die meer nectar geven en andere meer pollen. Beiden zijn nodig in een evenwichtig samengestelde 'bijenweide'.
Als u daar alles wilt over weten verwijs ik u graag naar de Bijenplantengids die uitgegeven werd door de Koninklijke Vlaamse Imkersbond v.z.w. Te bestellen Krijgslaan 281 - 9000 Gent (Tel. 09-264 49 25)

Als u nog verscheidenheid zoekt voor in deze verhoogde bloemenborder zou ik ook nog bijvoorbeeld volgende planten aanraden.
Bieslook, grote partij crocussen als het kan, wilde Marjolijn, Persicaria amplexicaulis, Echinops, Angelica, Eupathorium en Sedum Telephinium en Sedum spectabile
Het zijn planten die ik (als imker) uit eigen ervaring kan aanraden maar ook in de gids goed scoren en volgens mij diep genoeg wortelen om weinig last van droogte te ondervinden.

Het waterbufferend vermogen van die grond kunt u verbeteren door er veel compost door te mengen en ... eventueel wat gelkorrels (Terracottem) heel fijn (!) te verdelen door die grondmassa.


zaterdag 6 april 2013 - 21:59
WDH

WDH

Hartelijke dank voor uw geweldig uitgebreid en deskundig antwoord.

Ik wil met m'n verhoogde bloembak een steentje bijdragen voor de solitaire bijen.

Maar ik vermoed dat die ook veel hebben aan de door u opgegeven planten

Nogmaals bedankt

Groeten

Wouter
zaterdag 6 april 2013 - 23:19
WDH

WDH

Heb voor het Kate seizoen tijdens de waanzinnig korte lente die we vorige maand gehad hebben, reeds 12 stuks struikklimmop aangeplant, tevens het ik voor het voorjaar enkele gele kornoeljes in een gemengde haag staan.
zaterdag 6 april 2013 - 23:22
WDH

WDH

Sorry voor de fouten ( verdomde autocorrector)
zaterdag 6 april 2013 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon