menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer planten ivm nachtvorst

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ik heb een aantal nieuwe plantjes staan die de grond in moeten. Nou wordt het as week in ieder geval een paar nachten nachtvorstvrij (als het goed is althans). Kan je die plantjes dan al in de grond zetten of is het beter te wachten tot het echt nog wat warmer is?

Met andere woorden: hoe erg is het als bijvoorbeeld 3, 4 dagen na het planten toch weer nachtvorst optreedt?

Het gaat om moerasspirea (filipendula), jacobsladder, digitalis, moeraslobelia Queen Victoria, gebroken hartje, mansoor.

En eigenlijk dezelfde vraag voor zomerbollen (gladiool, dahlia, ixia's)

Thx!

Fiona
zaterdag 30 maart 2013 - 14:47
Tuinman65

Tuinman65

Die vaste planten kan je nu zonder gevaar planten.
Met de knollen wacht je beter tot einde april.

Leo
zaterdag 30 maart 2013 - 19:07
Fiona

Fiona

Dank je wel, Leo!
zaterdag 30 maart 2013 - 20:32
Tuinprins

Tuinprins

Ligt er natuurlijk aan waar deze planten vandaan komen. Veel planten die nu bij het tuincentrum verkrijgbaar zijn hebben onnatuurlijk warm hebben gestaan en daardoor veel verder in hun ontwikkeling dan planten die in de tuin staan. Dit is ook zo met planten die je binnen zelf hebt opgekweekt. Dit soort 'geforceerde planten' moet eerst worden afgehard alvorens je ze in de tuin uitplant. Met een couveusekindje ga je ook geen buitenwandeling bij 2 graden boven nul maken.

Vorstgevoelige knolgewassen zoals Dahlia's zou je nu al kunnen oppotten en ergens relatief warm kunnen neerzetten zodat de plant uit zijn winterslaap komt. Als de Ijsheigen voorbij zijn kun je de plant, na te zijn afgehard, buiten in de tuin uitplanten. Het grote voordeel hiervan is dat de plant eerder in bloei komt en er dus eerder van kunt genieten.


Gegroet, de tuinprins

zondag 31 maart 2013 - 11:18
Tuinman65

Tuinman65

Wat een idiote vergelijking is dat nu. Een couveusekindje gaan vergelijken met een plant die uit de KOUDE kas van een tuincenter komt.
Planten nu gekocht in een tuincenter, of ze nu buiten staan of in die koude kas, aanplanten kan perfect.
En da's heel wat anders dan planten die je binnen warm opkweekt en dan hebben we het nog meestal over zaaiplantjes.

Het tweede gedeelte van je post is dan weer wel een goeie tip.

Leo
zondag 31 maart 2013 - 23:18
Tuinprins

Tuinprins

Op een Nederlands tuinforum stond afgelopen week een foto van een recent gekochte Acer palmatum die al flink aan het uitlopen was. Als je die nu in de tuin gaat planten krijgt die plant ongetwijfeld een flinke terugslag. In Nederland hebben steeds meer tuincentra een grotendeels overdekt (en afgesloten) verkoopgedeelte waar het bij zonnig weer tussen de 20 en de 25 graden kan worden, zelfs als het buiten maar net boven nul is. Ook worden op kwekerijen sommige gewassen geforceerd voorgetrokken omdat de klant geen kale planten koopt. Verder ken ik het voorbeeld van lavendel die in augustus wordt opgepot, in een kas wordt geplaatst, in de winter grotendeels vorstvrij wordt gehouden en in het zeer vroege voorjaar wordt uitgeleverd. Deze lavendel is nooit buiten geweest. Maar de klant wil in maart al fris ogende lavendel hebben dus daarom wordt dit zo gedaan. Is het idioot deze lavendel te vergelijken met een couveusekindje? Dacht het niet!


Gegroet, de tuinprins
maandag 1 april 2013 - 08:03
Fiona

Fiona

Nou, ik wacht er nog heel even mee. Het is me zelf ook wat te koud (wind met name) en ik zou het toch verdraaid jammer vinden als ze het niet gaan redden of een terugslag krijgen.
Ik had ze eerst in mijn (tochtige) garage staan, wel windvrij, maar niet vorstvrij, en dat vonden ze geloof ik ook niet zo gezellig. Nu staan ze in mijn uitbouw, dus wel vorstvrij en lichtelijk verwarmd. Dus dan is de klap met nachtvorst nu ook wel te groot denk ik.
Dan nog maar even zelf met kromme tenen zitten van ongeduld ipv mijn planten met kromme tenen in de koude grond met nachtvorst.
De dahlia is wel een goeie. Dat ga ik dan wel doen. Kan ik toch een beetje met plantjes spelen, hahaha

Dank je wel beiden!
maandag 1 april 2013 - 15:54
Tuinman65

Tuinman65

Tuinprins, je zegt het zelf. In die kassen stijgt de temperatuur overdag bij zonnig weer tot 25 graden.
's Nachts valt die terug tot net boven het vriespunt bij dit weer.
Ik heb in de koude kas kervel, kers, spinazie gezaaid en selder die ik binnen had voorgekweekt geplant. Dat groeit van geen kanten.
Planten die zo'n temperatuurschok hebben doorstaan zijn voldoende afgehard.
Van Lavendel was bij de vraag geen sprake, maar als je verhaal waar is dan heb je wat dat betreft natuurlijk misschien wel gelijk.

Leo
maandag 1 april 2013 - 23:31
satomi

Satomi

Dat verhaal is zeker waar. Ga maar eens kijken bij I....tuin en andere tuincentra met een grotere opzet. Veel materiaal wordt weken voor dat het geplant kan worden, opgekweekt tot een presenteerbare plant die visueel aantrekkelijk is voor de consument. Die planten moeten zo snel mogelijk weer verkocht worden. Afgelopen jaar nog heb ik gewerkt bij een tuincentrum waar het motto is: ik haal het vandaag van de veiling en morgen moet het weg zijn.

Voor een leek ziet het er verleidelijk mooi uit en daar wordt op gegokt. De mensen kopen het toch wel, ook al kan het nog niet naar buiten. De klant zet het buiten neer want advies wordt niet gegeven, "alles staat op het kaartje", zeggen de verkoopmedewerkers. Advies k
dinsdag 2 april 2013 - 12:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat jij het goed ziet Satomi.

Uit onderzoek is gebleken dat 70 tot 80% procent van de tuincentrumbezoekers van te voren niet weet welke planten men wil gaan kopen. Impulsiviteit speelt dus een grote rol. Ik zeg soms wel eens gekscherend dat tuincentrumbezoekers net eksters zijn: als het maar blinkt (= een bloemetje heeft) anders wordt het genegeerd. Hier wordt bij de presentatie natuurlijk goed rekening meegehouden.

Wat ik ook komisch vind: mensen die naar een doorsnee tuincentrum gaan met lijstjes waarop de zeldzaamste planten staan. Gisteren was ik bij een tuincentrum van nationale allure waar iemand vroeg naar Paeonia mlokosewitschii!!! "En die kunt U ook niet voor mij bestellen?"


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 april 2013 - 20:07
Tuinman65

Tuinman65

Satomi en Tuinprins hebben gelijk met wat ze schrijven.
Maar dat was de vraag niet van Fiona.
Plant die planten met een gerust hart in je tuin Fiona.

Leo
dinsdag 2 april 2013 - 23:15
satomi

Satomi

Dat was idd niet de vraag; wanneer er flink wat net uitgelopen groen blad op staat, zou ik ze nog wat langer laten afharden, want de wind droogt dat "zachte blad" behoorlijk uit.

@Tuinprins: Ja, heeeel herkenbaar, dat verhaal. Grote kans dat de verkoper met de oren stond te klapperen en het "even moest navragen" lol!! Maar aan de andere kant snap ik het wel want ze worden "gek" gemaakt door alle mooie plaatjes op internet en tv etc.. Is ook een vorm van presenteren h
woensdag 3 april 2013 - 16:41
Tuinman65

Tuinman65

Dat was idd niet de vraag maar leg eens uit hoe Fiona die planten moet afharden

Leo
woensdag 3 april 2013 - 23:38
satomi

Satomi

Door de planten nu overdag wat langer buiten te zetten op een plek uit de zon en ze na een dag of twee ook een paar uur 's morgens in de zon te zetten; 's middags dan weer in de schaduw. 's Nachts binnen zetten. Na een week moeten ze toch dik genoeg blad hebben om ook de nacht te kunnen doorstaan en de zon beter kunnen verdragen.

Moeten is hier een te groot woord, ze mag het nog altijd zelf weten
donderdag 4 april 2013 - 09:37
Tuinman65

Tuinman65

Hopelijk heeft ze dan geen job van nine to five
En laat het gezever hierover nu maar stoppen.



Leo
donderdag 4 april 2013 - 23:35
Fiona

Fiona

Thx voor de info. Ik zal ze a/s/ dan maar eens af gaan harden De temperaturen gaan ook ietsiepietsie omhoog, ook 's nachts boven nul, dus dan moet het toch met een weekje goed gaan komen dat ze ook de grond in kunnen

Thx!

Fionaatje
vrijdag 5 april 2013 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon