menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideen voor oplossing teveel aan grond

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

Dag iedereen,

Door het loswerken van grond en toevoegen van bodemverbeteraar zit ik nu met een teveel aan goeie tuingrond.

Tevens moet ik rond mijn nieuw aangeplante haag nog grond verwijderen alvorens ik schors ga gooien.

Ik spreek denk ik toch over minsten een kuub.

Nu vroeg ik me af of jullie geen leuke idee
vrijdag 15 maart 2013 - 15:29
minouke

Minouke

Ik zou toch nog wachten, alles moet nog zakken.
vrijdag 15 maart 2013 - 15:31
WDH

WDH

Das snel,

Merci voor het snelle antwoord.

Dat heeft een tuinaanemer me ook verteld, maar zie het niet zoveel zakken dat m'n teveel weg is.

Om een idee te geven.

Het stuk waar m'n haag staat is +- 60 vierkant meter, en ligt ongeveer evenhoog als de rest van mijn grond(op die plaats gazon en terras).

Gezien je toch enkele centimeters dikte van schors moet strooien, denk ik niet dat de grond nog genoeg gaat zakken.

W
vrijdag 15 maart 2013 - 15:44
jdcoster

Jdcoster

Je kunt ook paaltjes slaan en daar een boordje aan vast vijzen van 10 cm, 5 cm in- en 5 cm boven de grond. Daarachter ligt de boomschors mooi 'opgesloten' en raakt moeilijker weggescharreld door katten en merels.
Die bodemverbeteraar zal waarschijnlijk voor een groot deel uit compost bestaan en dat blijft verder verteren in de grond die dan weer wat inzakt.
Ik zou zo weinig mogelijk goede grond weg voeren.

Ikzelf heb ook de uitgegraven grond van mijn vijvers telkens verdeeld over de volledige tuin en op een paar plaatsen wat meer verhoogd, gesteund door een keermuurtjes en er rotstuintjes van gemaakt.

Toch ook eens kijken op de tuin van MAREI op digituin. Daar zie je mooie voorbeelden van keermuurtjes langs de dijk.

Overschat ook het volume aarde niet dat uit een vijver komt. Als het niet de bedoeling is van er veel vissen in te houden volstaat een diepte van 30
vrijdag 15 maart 2013 - 16:23
WDH

WDH

Eureka

Ik heb de oplossing

Ik ga een houten bloembak/verhoogde border maken van +/- 3,5m x 1m

Ga de wanden bekleden met vijverfolie om zo rotten tegen te gaan,

De bloembak vul ik dan op met m'n overschot aan grond.

Nu zoek ik wel nog geschikte plantjes die iets beter tegen droogte kunnen.

Dacht al zeker aan lavendel (is behoorlijk zonnige plaats eerder halfzon dan halfschaduw).

Welke andere niet te hoog groeiende planten die een meerwaarde aan onze fauna bieden en er nog leuk uit zien zouden jullie aanraden?

W

dinsdag 19 maart 2013 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon