menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon 2013 - eerste zon - nu starten

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hoi,
ik hoorde een buurman al de eerste maal zijn gras maaien vandaag met het eerste lentezonnetje.

Is het dan al zo ver ?
Nu wel warmer, maar men voorspelt nog vorst binnen 2weken.

Dus,
is het al tijd voor de grasmachine of nog even wachten ?

Tenslotte, hoe chronologeer ik volgende aktiviteiten (rekening met de huidige weervoorspelling):
kalken <> gras maaien <> gazonstart meststof ?

DANK !!
DV
maandag 4 maart 2013 - 21:46
Jansssens

Jansssens

Ik ben geen kenner, maar hoe ik het doe:

- het gaat nog te koud worden, ik zou wachten met maaien
- kalken kan je beter voor de winter doen, dan kan het inwerken tegen eind maart.
- Eens stabiele temperaturen (>15 graden?) maaien
- Eind maart beginnen met bemesten
dinsdag 5 maart 2013 - 12:43
kriske10

Kriske10

misschien ook nog dit in de landbouw word het volgende regeltje soms toegepast
met name de T som dit is een optelling van de positieve temperaturen vanaf 1 januari wanneer de Tsom 200-250 bedraagd dan heb je het ideale moment om te bemesten wel even opletten hierbij dat je dan wel niet bemest als ze 5a 10 dagen veel regen of vorst geven omdat anders veel van de meststof wegspoelt

kriske10
woensdag 6 maart 2013 - 08:43
jack1

Jack1

en waarneer dan je gras goed onder handen nemen ik bedoel mos er uit en bij zaaien met graszaad .maar waarneer ..
woensdag 3 april 2013 - 10:48
jdcoster

Jdcoster

Best wachten op regen. Hier in de streek is de bovenlaag al erg droog door de oostenwind. Het gras zal nu te erg lijden van de droogte. Je doet meer kwaad dan goed. Het gras kiemt en groeit (herstelt) nu ook helemaal niet omdat het te koud is.
Ter info: Ik verticuteer mijn gras nooit.
Nu eens goed bemesten met een samengestelde meststof, voor de regen komt, vind ik meer zinvol.
woensdag 3 april 2013 - 13:49
peter2

Peter2

waarvan haalt men die "terug vorst" voorspellingen voor binnen 2 weken dan ....??
De voorspellingen die ik online kan raadplegen geven geen lagere nachttemp. meer dan 5 gr. binnen 14 dagen...
donderdag 4 april 2013 - 20:04
Polplastron

Polplastron

Hoe verder men vooruit probeert te voorspellen hoe groter de foutenmarge wordt.
Eigenlijk worden voorspellingen voor langer dan over zo'n vier dagen eigenlijk zo onbetrouwbaar dat je er eigenlijk beter geen rekening mee kan houden vrees ik ...
donderdag 4 april 2013 - 20:41
jdcoster

Jdcoster

waarvan haalt men die "terug vorst" voorspellingen voor binnen 2 weken dan ....??

Dat werd wel een maand geleden geschreven. Goed alles lezen.
donderdag 4 april 2013 - 21:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon