menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon doorprikkenverticuteren

Ga naar meest recente reactie

Woumen

Woumen

Ik wil mijn gazon eens grondig aanpakken maar moet ik nu eerst doorprikken en dan verticuteren of andersom? Uit een bodemstaal is ook gebleken dat ik moet kalken, doe ik dit voor het doorprikken/verticuteren? En mag dit al in maart allemaal gebeuren?
Alvast dank voor het advies.
donderdag 28 februari 2013 - 10:57
bjorns

Bjorns

Ik heb dit weekend kalk gestrooid, ph bodem was 6.
Einde maart ga ik na een eerste maaibeurt verticuteren en dan bemesten.
Het gazon doorprikken heb ik nog nooit gedaan en ken ook niet de periode eigenlijk, misschien na het verticuteren?
donderdag 28 februari 2013 - 12:44
Pieter2

Pieter2

Kalk kan je nu strooien. Verticuteren doe je een of twee maand later en direct daarna bemesten of compost gooien. Doorprikken ken ik niet, maar ik vermoed dat je lucht in de bodem wilt brengen? Kan altijd...
donderdag 28 februari 2013 - 20:02
Tuinman65
donderdag 28 februari 2013 - 23:37
Lino

Lino

waarom niet kalken na het verticuteren?, dan heeft de kalk toch makkelijker toegang tot de ondergrond?
vrijdag 1 maart 2013 - 08:30
Pieter2

Pieter2

Kalk bind met ammoniak, waardoor zowel je kalk als stikstof verloren gaat. Twee keer onkosten op niets. Kalken juist v
vrijdag 1 maart 2013 - 22:57
Tuinman65
vrijdag 1 maart 2013 - 23:19
Lino

Lino

Kalk strooien na het verticuteren is dus af te raden omdat je na verticuteren altijd moet bemesten? Is dat de reden?
Ik zal dan mijn doos kalkkorrels houden tot het najaar en na de laatste maaibeurt de kalk uitstrooien.
zaterdag 2 maart 2013 - 09:08
Woumen

Woumen

Het zal wel nog een maandje duren zeker alvorens de eerste maaibeurt?
Ik zou vandaag nog kalken, begin april verticuteren en als laatste bemesten.
Maai ik eerst mijn gazon alvorens te verticuteren?
zaterdag 2 maart 2013 - 09:09
Pieter2

Pieter2

Kalk is af te raden in het voorjaar omdat uw gazon juist dan stikstof nodig heeft om te starten. In de winter groeit gras minimaal, waardoor die periode ideaal is.

Woumen, je kan het zo doen (naar mijn idee toch ) Hou zeker tijd genoeg tussen kalken en mesten.

zaterdag 2 maart 2013 - 19:51
Tuinman65
zaterdag 2 maart 2013 - 22:56
Woumen

Woumen

Leo, ik probeer niets beter te weten hoe kom je daar nu bij!
Uit de antwoorden op mijn vraag maak ik uit dat het wel beter is om te kalken in het najaar maar niet dat er niet mag gekalkt worden in het voorjaar. Ik stel de hulp die ik hier krijg bijzonder op prijs en als mijn poste betweterig overkomt bij deze dan mijn excuses want dit was niet mijn bedoeling.
zondag 3 maart 2013 - 08:25
vloeiende

Vloeiende

Misschien toch nog aan toevoegen dat je gedurende het ganse jaar uw gazon goed moet verzorgen om hem mooi te krijgen/houden, anders is ook het verticuteren en bemesten in het voorjaar bijna nutteloos. Het gras heeft heel het jaar door eten nodig, doseer meststoffen met mate zodat je groeipieken vermijd maar hou er de groei wel in. Maai zeer regelmatig, liefst wekelijks en nooit te kort en strooi inderdaad die kalk in het najaar maar alleen als het nodig is.
zondag 3 maart 2013 - 16:53
Tuinman65

Tuinman65

Woumen, waarom wordt de meeste kalk in het voorjaar gestrooid?
Omdat de kalkverkopers heel goed weten dat ze in het najaar daar geen reclame voor moeten voeren want dat haalt niks uit.
In het najaar neemt de tuinliefhebber afscheid van zijn tuin en dan mogen de tuincentra zelfs met grote kortingen afkomen, ze verkopen geen zak kalk.
Die mentaliteit zou moeten veranderen, kalken MOET in het najaar en MAG NIET in het voorjaar.
Ik zie geen enkel voordeel om dat te doen in het voorjaar, alleen maar nadelen.
En is die kalk wel nodig op je gazon. Ken je de ph?

Leo
zondag 3 maart 2013 - 23:22
Lino

Lino

Extreem veel mos is mijn grote reden om kalk te strooien.
+
De oorspronkelijke begroeiing op onze grond zijn biezen ook en teken van zure grond dacht ik. Is een grondanalyse dan nog wel nodig?
maandag 4 maart 2013 - 07:25
Pieter2

Pieter2

Welke bies? Biezen zijn eerder indicator voor natte bodems die zelfs eerder kalkhoudend zijn.

Planten gebruiken als indicator doe ik ook, maar zeker eerst wat kennis op doen daarover. Een zeer goed boek daarvoor is Vademecum wilde planten van A. Koster.

maandag 4 maart 2013 - 19:55
Lino

Lino

deze biezen:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Komt veel voor in natte, vooral onbemeste kalkarme grond.

In mijn mailbox krijg in van tuinadvies deze "raad":
Gazon
Herba
In het voorjaar doe je er goed aan alle resterende loof en takjes van het gazon te verwijderen. Je haalt het gazon als het ware uit de winterslaap. Indien je krokus- en narcisbollen in het gazon hebt geplant, let dan extra op want de eerste bloemen zullen nu wel verschijnen.

Indien je het gazon door de winter redelijk lang liet kan je nu reeds een eerste keer maaien, maai niet te kort, 4 ? 5 cm is een uitstekende lengte. Strooi kalk indien nodig voor een maartse regenbui!

Na het natte najaar treden er in het voorjaar dikwijls schimmelziektes op in het gazon, zorg dat je er tijdig bij bent! Meer informatie vind je hier.
Bekijk de plant Gazon
dinsdag 5 maart 2013 - 08:19
Pieter2

Pieter2

Dat is Juncus conglomeratus.

Heb je een natte tuin?
dinsdag 5 maart 2013 - 22:24
Lino

Lino

enkel achteraan is het een natte tuin. de rest droogt vrij snel uit (zandgrond)
woensdag 6 maart 2013 - 09:55
Pieter2

Pieter2

Dan zou ik iets anders voorzien dan een gazon.
woensdag 6 maart 2013 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon